  • 1. Data: 2002-04-21 12:11:19
    Temat: Wydziedziczenie
    Od: "Krystyna" <k...@p...onet.pl>

    Witam,
    mam w planie spisać testament. W założeniach jest wydziedziczenie dziecka
    [pełnoletnie] i zapisamie całego majątku na rzecz instytucji harytatywnej
    np. Orkiestry. Bez praw do zachówku, bez możliwości obalania mojej woli.
    Jakie warunki muszą być spełnione z mojej strony i czym poparte muszą być
    moje argumenty prowadzące do wydziedziczenia.
    Trochę haotycznie, ale chyba wiadomo o co chodzi.

    Pozdrawiam
    Krystyna

  • 2. Data: 2002-04-21 16:24:36
    Temat: Re: Wydziedziczenie
    Od: "erchejms" <e...@p...onet.pl>

    musisz byc zdrowa - umysłowo
    najlepiej notarialnie (trudniej podwazyc)
    i dokladne wyliczenie powodów

    tak jest najprosciej...

  • 3. Data: 2002-04-21 17:03:30
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sun, 21 Apr 2002, Krystyna wrote:

> [...]
    > np. Orkiestry. Bez praw do zachówku, bez możliwości obalania mojej woli.

    Nie ma możliwości stuprocentowego zagwarantowania że podczas sprawy o
    stwierdzenie nabycia spadku wydziedziczony nie przekona sądu o
    niesłuszności wydziedziczenia.

    > Jakie warunki muszą być spełnione z mojej strony i czym poparte muszą być
    > moje argumenty prowadzące do wydziedziczenia.

    Przesłanki wydziedziczenia (i tylko takie) podane są w art. 1008 KC. Nie
    ma obowiązku przytoczenia faktów je uzasadniających, ale może to utrudnić
    wydziedziczonemu wykazanie że takie przesłanki nie zaszły.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 4. Data: 2002-04-21 17:16:11
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sun, 21 Apr 2002, erchejms wrote:

    > musisz byc zdrowa - umysłowo

    Jeśli już, to nie ubezwłasnowolniona. W jaki sposób notariusz ma
    stwierdzać sprawność umysłową testatora?

    > najlepiej notarialnie (trudniej podwazyc)

    Niekoniecznie - wystarczy testament choćby nienotarialny, ale z późniejszą
    datą.

    > i dokladne wyliczenie powodów

    Nie jest potrzebne, tak samo jak nie jest potrzebne uzasadnianie powołania
    takiego a nie innego spadkobiercy testamentowego.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 5. Data: 2002-04-21 18:26:11
    Od: "erchejms" <e...@p...onet.pl>

    > Jeśli już, to nie ubezwłasnowolniona. W jaki sposób notariusz ma
    > stwierdzać sprawność umysłową testatora?

    to sad orzeka o ubezwlasnowolnieniu
    chodzi mi o sytuacje bez watpliwosci

    > Niekoniecznie - wystarczy testament choćby nienotarialny, ale z późniejszą
    > datą.

    pewnie, ze niekonieniecznie
    ale jest to forma najbardziej "wiarygodna"
    a co ma data do tego?

    > Nie jest potrzebne, tak samo jak nie jest potrzebne uzasadnianie powołania
    > takiego a nie innego spadkobiercy testamentowego.

    pewnie, ze nie jest potrzebne
    ale bedzie trudniej "obalic"

    Gwidon - ciekawy problemy ktory czeka na twoja opinie:
  • 6. Data: 2002-04-21 19:07:07
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

    On Sun, 21 Apr 2002, erchejms wrote:

    > ale jest to forma najbardziej "wiarygodna"
    > a co ma data do tego?

    Pozwala określić najbardziej aktualny testament - rozporządzenia
    wcześniejszych sprzeczne z nim są nieważne. Oczywiście i bez daty
    testament jest ważny, ale jeśli jest ich kilka może to za sobą pociągać
    komplikacje dowodowe.

    > Gwidon - ciekawy problemy ktory czeka na twoja opinie:

    Ja nie mam prawa wygłaszać autorytatywnych opinii ;)

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 7. Data: 2002-04-21 20:42:05
    Od: "Krystyna" <k...@p...onet.pl>

    > Nie ma możliwości stuprocentowego zagwarantowania że podczas sprawy o
    > stwierdzenie nabycia spadku wydziedziczony nie przekona sądu o
    > niesłuszności wydziedziczenia.

    Czy porzucenie matki, inwalidki drugiej grupy [z ogólnego, nie umysłowego],
    po dowiedzeniu się o dodatkowym schorzeniu grożącym przywiązaniu matki do
    wózka lub łóżka - wystarczy. Jeśli tak to jak to udowodnić na przyszłość ?
    28.03 zostawiła matkę na Śląsku, w przyszłym tygoniu mieć będzie meldunek w
    W-wie.
    Oświadczenie lekarza o stanie zdowia [nowych schorzeniach, dacie
    rozpoznania, przewidywanych następstwach] można dołączyć do testamentu ?
    Matka jest całkiem samotna, nikogo więcej z rodziny, a jest właścicielką
    małego domku. Zawsze to jakaś wartość. Po sprzedaży pieniążki przydałyby się
    np. chorym dzieciom.

    > Przesłanki wydziedziczenia (i tylko takie) podane są w art. 1008 KC. Nie
    > ma obowiązku przytoczenia faktów je uzasadniających, ale może to utrudnić
    > wydziedziczonemu wykazanie że takie przesłanki nie zaszły.

    Przepraszam, nie doczytałam do tego miejsca. Czy w Necie Kodeks jest
    zapodany ?

    Pozdrawiam
    Krystyna

  • 8. Data: 2002-04-21 20:47:49
    Od: "Krystyna" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "erchejms" <e...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > to sad orzeka o ubezwlasnowolnieniu
    > chodzi mi o sytuacje bez watpliwosci

    Co oznacza "bez wątpliwości" ? Że mówię "do rzeczy i nie wiszę na lampie" ?

    Pozdrawiam
    Krystyna

  • 9. Data: 2002-04-22 13:43:06
    Od: "Mike G." <g...@w...pl>

    >Przepraszam, nie doczytałam do tego miejsca. Czy w Necie Kodeks jest
    >zapodany ?

    Niejednokrotnie.

    Zob. np. do dzialu /kodeksy na:
    www.prawo.lex.pl

  • 10. Data: 2002-04-22 13:47:37
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@a...pl>

> [...]

    > wózka lub łóżka - wystarczy. Jeśli tak to jak to udowodnić na przyszłość ?

    Wystarczy - art. 1008 pkt 3 KC.

    > Oświadczenie lekarza o stanie zdowia [nowych schorzeniach, dacie
    > rozpoznania, przewidywanych następstwach] można dołączyć do testamentu ?

    Nie, te dokumenty będą potrzebne na wypadek gdyby wydziedziczony
    kwestionował to postanowienie testamentu.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)