  • 1. Data: 2002-02-06 10:56:33
    Temat: Wspolnota mieszkaniowa - uchwala
    Od: Krzysztof Araszkiewicz <a...@p...bg.univ.gda.pl>

    Witam
    Naleze do wspolnoty mieszkaniowej. Odbylo sie spotkanie, podjeto uchwale o
    zmianie zarzadcy wspolnoty mieszkaniowej. Na spotkaniu tym nie bylem.
    Czy w jakis sposob musze wyrazic swoja akceptacje tego faktu?
    Przeciez uchwala zostala juz przeglosowana. Przyszly zarzadca chce mojego
    podpisu, choc sam przyznal, ze nie jest konieczny, ale jak to okreslil
    "lubi jednomyslnosc".

    Bede wdzeczny za odpowiedz

    Krzysztof Araszkiewicz

  • 2. Data: 2002-02-06 13:15:43
    Temat: Re: Wspolnota mieszkaniowa - uchwala
    Od: "Sylvia I." <s...@h...pl>

    <ciach>

    >Bede wdzeczny za odpowiedz
    >
    >Krzysztof Araszkiewicz

    Hi!

    W moim bloku po wykupie mieszkan na wlasnosc tez Wspólnota postanowila
    wybrac jakiegos admnistratora i tez na zebraniu nie bylo obecnych 100%
    wlascicieli, ale administratora wybrano.
    Jezeli chodzi o zapisy prawne, to niestety nie jestem w tym biegla, ale
    wyadje mi sie, ze w takim przypadku "qworum" (wymagana liczba obecnych
    czlonków, aby zebanie moglo podejmowac wiazace uchwaly) okresla statut
    Wspólnoty i/lub jakies inne przepisy (Kodeks Cywilny ??). Z mojego
    doswiadczenia nigdy nie bylo to 100% obecnych. Ale jezeli administrator chce
    usyskac twój podpis to chyba nic zlego, wg mnie poprostu woli sie
    zabezpieczyc przed ew. zmiana przez Ciebie zdania. Gdy zjakichs wzgledów
    przestanie sie on tobie podobac bedzie mial podkladke, ze przeciez Pan za
    jego przyjeciem.

  • 3. Data: 2002-02-06 13:50:17
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Krzysztof Araszkiewicz wrote:

    > Witam
    > Naleze do wspolnoty mieszkaniowej. Odbylo sie spotkanie, podjeto uchwale o
    > zmianie zarzadcy wspolnoty mieszkaniowej. Na spotkaniu tym nie bylem.

    Spotkanie to raczej nieformalne, więc chyba zebranie. Jeśli zebranie podjęło
    uchwałę, to nieobecni raczej nie mogš się pod niš podpisać.

    > Czy w jakis sposob musze wyrazic swoja akceptacje tego faktu?

    Może regulamin przewiduje podejmowanie uchwał obiegiem i taka sytuacja miała
    miejsce.

    > Przeciez uchwala zostala juz przeglosowana. Przyszly zarzadca chce mojego
    > podpisu, choc sam przyznal, ze nie jest konieczny, ale jak to okreslil
    > "lubi jednomyslnosc".

    Zawsze można wstrzymać się od głosu.
    Piotr

  • 4. Data: 2002-02-06 14:03:09
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Piotr Fonon <f...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@p...onet.pl...

> [...]
    > uchwałę, to nieobecni raczej nie mogą się pod nią podpisać.

    > Może regulamin przewiduje podejmowanie uchwał obiegiem i taka sytuacja

    AFAIR to w ustawie o wspolnocie lokali jest to jeden z podstawowych zapisow.
    Nie wystarczy kworum na zebraniu i wiekszosc za.

    Karol

  • 5. Data: 2002-02-06 14:42:37
    Od: "Mariusz C." <m...@p...onet.pl>

    Krzysztof Araszkiewicz <a...@p...bg.univ.gda.pl> napisał(a) w artykule
    <Pine.HPP.3.96L01AT.1020206115128.7417A-100000@panda
    .bg.univ.gda.pl>...
    > Witam
    > Naleze do wspolnoty mieszkaniowej.
    > Odbylo sie spotkanie, podjeto uchwale o
    > zmianie zarzadcy wspolnoty mieszkaniowej.

    Możesz ewent. sprawdzić czy uchwała jest ważna.
    Często może być tak, że zarządcy wydaje się,
    że uchwałę podjęto a fe facto uchwały nie ma.

    > Na spotkaniu tym nie bylem.
    > Czy w jakis sposob musze wyrazic swoja akceptacje tego faktu?

    Nie.
    Oczywiście mimo to uchwała (jeśli jest ważna)
    również ciebie dotyczy nawet jeśli nic nie podpisywałeś i nie głosowłeś.

    > Przeciez uchwala zostala juz przeglosowana.
    > Przyszly zarzadca chce mojego
    > podpisu, choc sam przyznal, ze nie jest konieczny, ale jak to okreslil
    > "lubi jednomyslnosc".

    :))) Krótko was trzyma :)

    Wg mnie twój podpis może się jednak okazać bardzo istotny.

    Możliwości jest wiele dlatego najlepiej przeczytaj sobie:

    http://www.rp.pl/prawo/doc/Wspolnota/spis_tresci.htm

  • 6. Data: 2002-02-06 14:59:56
    Od: Slawomir Mateuszczyk <s...@y...com>

    Krzysztof Araszkiewicz wrote:
    > Naleze do wspolnoty mieszkaniowej. Odbylo sie spotkanie, podjeto uchwale o
    > zmianie zarzadcy wspolnoty mieszkaniowej. Na spotkaniu tym nie bylem.

    Na spotkania wspólnot należy chodzić.

    > Czy w jakis sposob musze wyrazic swoja akceptacje tego faktu?

    Nie musisz. Możesz też nadal podpisać się w kolumnie 'przeciw'
    lub 'wstrzymuję się'.

    > Przeciez uchwala zostala juz przeglosowana. Przyszly zarzadca chce mojego
    > podpisu, choc sam przyznal, ze nie jest konieczny, ale jak to okreslil
    > "lubi jednomyslnosc".

    Taka uchwała może być zaskarżona, jeżeli ktoś np. nie został odpowiednio
    powiadomiony o zebraniu. Jeżeli podpiszesz się (nawet przeciw uchwale)
    - to znaczy, że raczej nie masz nic przeciwko samemu zebraniu - tzn.
    uznajesz je za legalne.

    Trudno zgadnąć dlaczego zarządca zbiera te podpisy. Na pierwszy rzut oka
    są zupełnie zbędne.

    A dlaczego na spotkania wspólnot należy chodzić ? Nie tylko dlatego, żeby
    wiedzieć co się dzieje z Twoim majątkiem, ale również po to, by nie utrudniać
    pracy ludziom, którzy zarządzają wspólnotą. Jeżeli np. wzrosną opłaty
    za prąd, gaz itd. to zarządca musi zwołać zebranie i przegłosować podwyżkę
    zaliczek. Żeby przegłosować podwyżkę, musi zebrać głosy 'za' przynajmniej
    połowy udziałów. Jeżeli na zebraniu nie będzie tej połowy to może chodzić
    od mieszkania do mieszkania i zbierać podpisy indywidualnie (i każdemu
    od nowa tłumaczyć o co chodzi) albo rozesłać zawiadomienia o kolejnym
    zebraniu licząc, że przyjdzie więcej osób. W obu wypadkach koszty
    pokryjesz Ty - nie będziesz tego wiedzieć bo to są "inne koszty zarzadu",
    ale je zapłacisz. Jeżeli nie uda mu się zebrać podpisów na czas to może
    się okazać, że zabrakło pieniędzy na opłacenie rachunków wspólnoty. Karne
    odsetki od opóźnień w płatnościach też zapłacisz Ty - bo odpowiadasz
    za nie jako współwłaściciel nieruchomości za którą są te rachunki. Pamiętaj,
    że zarządca działa w Twoim imieniu - jeżeli on coś zawali to i tak finansowo
    odpowiadasz za to Ty. Zarządcę trzeba wybrać dobrego i kontrolować go
    - myśl o nim jak o kimś kto ma upoważnienie do Twojego konta bankowego
    i możliwość zaciągania kredytów na Twój rachunek.
    Slaw

  • 7. Data: 2002-02-06 15:47:22
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    Krzysztof Araszkiewicz:

    > Przeciez uchwala zostala juz przeglosowana. Przyszly zarzadca chce
    > mojego podpisu, choc sam przyznal, ze nie jest konieczny, ale jak to
    > okreslil "lubi jednomyslnosc".

    O ile właściciele nie zdecydowali o zmianie sposobu głosowania, to
    standardowo uchwała przechodzi po zebraniu poparcia właścicieli
    dysponujących łącznie ponad połową udziałów. Myślę, że w tym przypadku
    może chodzić o względy praktyczne:
    - to zupełnie inaczej brzmi, gdy jakaś decyzja ma poparcie ~100% zamiast
    ~50% "udziałowców" (legitymacja nowego zarządcy będzie jakby większa)
    - przy większej ilości głosów "za" chyba trudniej będzie ewentualnie
    podważyć tę uchwałę

    MWK
    --
    Marek Kuchciak, Wrocław m...@w...home.pl

  • 8. Data: 2002-02-06 15:51:32
    Od: Marek Kuchciak <m...@w...home.pl>

    Slawomir Mateuszczyk:

    > Jeżeli np. wzrosną opłaty za prąd, gaz itd. to zarządca musi zwołać
    > zebranie i przegłosować podwyżkę zaliczek. Żeby przegłosować podwyżkę,
    > musi zebrać głosy 'za' przynajmniej połowy udziałów.

    A nie można w uchwale o ustaleniu wysokości zaliczek upoważnić zarządu
    do zmiany kwot w wypadku podwyżek w trakcie roku? Planuję właśnie takie
    rozwiązanie i ciekaw jestem opinii.

    MWK
    --
    Marek Kuchciak, Wrocław m...@w...home.pl

  • 9. Data: 2002-03-01 12:34:11
    Od: Piotr Fonon <f...@p...onet.pl>

    Karol wrote:

    > AFAIR to w ustawie o wspolnocie lokali jest to jeden z podstawowych zapisow.
    > Nie wystarczy kworum na zebraniu i wiekszosc za.

    Chyba nie jest tak. O ile pamiętam ustawa dopuszcza podejmowanie uchwał
    obiegiem, a podstawową formą jest kworum na zebraniu i wiekszosc za. W innym
    przypadku pewnie nigdy nie powstałaby żadna uchwała. Nie można nikogo zmusić do
    głosowania.
    Piotr

  • 10. Data: 2002-03-01 12:48:34
    Od: "Karol" <a...@b...com>

> [...]
    innym
    > przypadku pewnie nigdy nie powstałaby żadna uchwała. Nie można nikogo

    Ale IMHO nie moze tez byc tak, ze na spotkaniu bedzie kworum (czy jest w
    ogole takie pojecie w przypadku wspolnoty mieszkaniowej) i ich decyzje beda
    ostateczne. Wystarczy, ze zajrzymy do ustawy i juz bedziemy miec jasnosc
    :-))

    Karol