  • 21. Data: 2009-01-31 14:06:56
    Temat: Re: Własna energia elektryczna
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Robert Tomasik pisze:

    > U nie w górach też do niektórych domków właścicielom pradu się nie
    > opłaca ciągnąć i mają agregaty. Ale to są szczególne okoliczności.

    Jasna sprawa - lepszy prąd 4x droższy od całkowitego braku prądu ;)

  • 22. Data: 2009-01-31 16:33:55
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:1h2e56-tfn.ln1@ncc1701.lechistan.com...
    > Jasna sprawa - lepszy prąd 4x droższy od całkowitego braku prądu ;)

    To są domki sezonowe, w których właściciele bywają od czasu do czasu. Jak
    taki jest kilka kilometrów od linii energetycznej, to koszt pociągnięcia
    prądu jest spory. Zresztą z agregatami zamiast linii energetycznej
    spotkałem się w kilku schroniskach górskich. Dawno to było, ale chyba tego
    typu rozwiązanie było na Markowych Szczawinach pod Babią Górą oraz w
    którymś ze schronisk w Bieszczadach. Prąd był generalnie od zmierzchu do
    22-23. Potem go wyłączano. Ale to informacje sprzed 15-20 lat, jak się
    wałęsałem po górach.

  • 23. Data: 2009-01-31 23:19:13
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał:
    > Mylisz się. Wielostopniowe systemy turbin parowych mają wydajność
    > przewyższającą wydajność wielkich wolnoobrotowych silników dieslowskich.
    > Do tego dochodzi kwestia stosowania tańszych paliw.

    co ty nie powiesz?:O)
    jak byś odrobinę fizyki w podstawufce liznoł to byś wiedział że generator
    parowy (przy temeraturze parowania 100stopni) ma maksymalną sprawność 20%, w
    elektrowniach temperaturę pary podnosi się do bodaj 500 stopni co da
    masymalnie 40%, ale maksymalnej sprawności nie osiagnie bo musi miec jakieś
    straty:O(
    natomiast silniki cieplne (benzynowy czy dizlowski) maja sprawności na
    poziomie 80% więc twoja gadka że elektrownia parowa jest wydajniejsza od
    silnika to po prostu kpina:O(

    > No i produkcja masowa (elektrownia) zawsze była tańsza, niż produkcja
    > detaliczna (mały generator).

    ale elektrownia domowa to jest produkcja masowa, tylko gabaryty mniejsze:O)

    > Sprawdź cenę benzyny, zużycie paliwa generatora spalinowego przy
    > nominalnej mocy, ile wychodzi kilowatogodzin i porównaj to z
    > analogicznym kosztem prądu z sieci.

    a dlaczego mam sprawdzać cenę benzyny która głównie składa się z akcyzy?:O)
    prędzej to bym sprawdził ceny oleju opałowego który to kosztuje jakieś
    2zł/litr (można znaleźć taniej)
    na allegro widziałem dizlowski generator który dla mocy 6,5kW pali 1,3 litra
    oleju więc arytmetyka prosta i wychodzi cena kilowatogodziny na poziomie
    1kWh=0.4zł czyli tyle ile kosztuje z elektrowni dla nie firm, dla firm jest
    droższa (moze ktoś zapoda ile droższa i będziemy w domu:O)
    acha dla chobbystów można by jeszcze policzyc ile by kosztował litr takiego
    oleju z biopaliwa z własnego pola, czy spirytu pędzonego z własnego
    kartofliska:O)

  • 24. Data: 2009-02-01 00:10:44
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    gargamel pisze:

    > natomiast silniki cieplne (benzynowy czy dizlowski) maja sprawności na
    > poziomie 80% więc twoja gadka że elektrownia parowa jest wydajniejsza od
    > silnika to po prostu kpina:O(

    ROTFL

    Lepiej byś się nie odzywał, ignorancie. Silnik benzynowy o sprawności
    80%... Tym jak się uda wyciągnąć 30% to jest dobrze.

    > ale elektrownia domowa to jest produkcja masowa, tylko gabaryty mniejsze:O)

    Brednie.

    > a dlaczego mam sprawdzać cenę benzyny która głównie składa się z akcyzy?:O)
    > prędzej to bym sprawdził ceny oleju opałowego który to kosztuje jakieś
    > 2zł/litr (można znaleźć taniej)

    Wiem.

    > na allegro widziałem dizlowski generator który dla mocy 6,5kW pali 1,3
    > litra oleju więc arytmetyka prosta i wychodzi cena kilowatogodziny na
    > poziomie 1kWh=0.4zł czyli tyle ile kosztuje z elektrowni dla nie firm,

    Primo: to są wartości teoretyczne.
    Secundo: nawet te teoretyczne są podawane przy obciążeniu najczęściej w
    okolicy 75% mocy nominalnej.
    Tertio: w to zużycie paliwa to uwierzę, jak mi je przemnożysz przez dwa
    - uczciwsi sprzedawcy/producenci nawet dla 5kW podają wartości zbliżone
    do 2l/h.
    Quattro: sprawdź, czy nie mylisz kVA z kW mocy skutecznej.

    > dla firm jest droższa (moze ktoś zapoda ile droższa i będziemy w domu:O)
    > acha dla chobbystów można by jeszcze policzyc ile by kosztował litr

    Dla kogo?

    > takiego oleju z biopaliwa z własnego pola, czy spirytu pędzonego z
    > własnego kartofliska:O)

    Jak twoja roboczogodzina jest tak tania, że masz czas zasuwać cały dzień
    na polu, żeby parę litrów paliwa wycisnąć, to proszę bardzo.

  • 25. Data: 2009-02-01 00:20:56
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > sprawność 20%, w elektrowniach temperaturę pary podnosi się do bodaj 500
    > stopni co da masymalnie 40%, ale maksymalnej sprawności nie osiagnie bo

    Najlepsza turbina na świecie ma sprawność prawie 60% (rozprężanie pary
    -> energia kinetyczna), zaś układ turbina-generator prądu może mieć
    sprawność 95-98%.

    > natomiast silniki cieplne (benzynowy czy dizlowski) maja sprawności na
    > poziomie 80% więc twoja gadka że elektrownia parowa jest wydajniejsza od
    > silnika to po prostu kpina:O(

    Co?
    80%?
    Gdzieś to wyczytał?
    O jakiej sprawności ty piszesz?

    W silniku spalinowym w przybliżeniu energia dzieli się na 3:
    - ciepło w układzie chłodzenia
    - ciepło w układzie wydechowym
    - energia kinetyczna

    Gruźliki (diesel) mają sprawność ciepło spalania -> energia kinetyczna
    do 10-15 (najnowsze silniki)% więcej niż benzynowe.

    BTW ciekawym sposobem byłoby ogrzewanie wody na kolektorze wydechowym i
    przekształcenie jej w parę pod ciśnieniem, która napędzała by turbinę,
    która wspomagałaby silnik spalinowy lub ładowała razem z generatorem
    prądu ogniwa paliwowe.

    zyga

  • 26. Data: 2009-02-01 00:54:02
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Animka napisał:
    > Moj szwagier ze Szwecji ma na wyspie taki swoj domek relaksacyjny a na
    > dachu kolektor słoneczny, któty dostarcza światła i ciepła. Nawet saunę
    > super ogrzewa.

    I sam ten kolektor pewnie kosztował więcej niż domek :)

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.hipnoza.info

  • 27. Data: 2009-02-01 00:57:06
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > ROTFL
    >
    > Lepiej byś się nie odzywał, ignorancie. Silnik benzynowy o sprawności
    > 80%... Tym jak się uda wyciągnąć 30% to jest dobrze.

    Jeden z najlepszych silników w historii, jeśli chodzi o sprawność
    (ekologicznie niestety nie), na masowy rynek miał sprawność 36%.
    Był to silnik 2.0 16V turbo ... uwaga! Opla!

    zyga

  • 28. Data: 2009-02-01 00:57:10
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik gargamel napisał:
    [..]
    > poziomie 1kWh=0.4zł czyli tyle ile kosztuje z elektrowni dla nie firm,

    A w elektrowni węglowej koszt produkcji wynosi 4 gr/kWh
    Czyli 10 razy mniej.

    I wszystko na temat :)

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.arnoldbuzdygan.com

  • 29. Data: 2009-02-01 10:12:26
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "Arek" napisał:
    > A w elektrowni węglowej koszt produkcji wynosi 4 gr/kWh
    > Czyli 10 razy mniej. I wszystko na temat :)

    nie wiem jaki jest koszt w elektrowni, bo z ich księgowymi się nie widziałem
    (ty pewnie tak) ale ja tych 4gr/kWh w życiu na oczy nie widziałem, za to
    codziennie widzę u nich 40gr/kWh a firmy to widzą jeszcze wiecej, i wszystko
    na temat:O)

  • 30. Data: 2009-02-01 11:06:16
    Od: "gargamel" <s...@d...eu>

    Użytkownik "Andrzej Lawa" napisał:
    > Lepiej byś się nie odzywał, ignorancie. Silnik benzynowy o sprawności
    > 80%... Tym jak się uda wyciągnąć 30% to jest dobrze.

    widzę że fizyka jest twoją piętą achillesową i jeszcze się wymądrzasz, wiec
    jak będziesz zainteresowany to zajrzyj do kodeksu fizyki, paragraf drógie
    prawo termodynamiki, punkt cykl Carnota i dowiesz sie ze teoretyczna
    maksymalna sprawność silnika cieplnego wynosi (T1-T2)/T1
    wiec jak sobie porachujesz dla T2=300K dla turbiny parowej i spalinowej to
    ci wyjdą sprawności:
    - dla turbiny parowej dla T1=600K (para pod wysokim ciśnieniem) sprawnosć =
    0.5 (50%)
    - dla silnika spalinowego T1=3000K sprawność = 0.9 (90%)
    do tego dolisz sobie w obu przypadkach jakieś straty na poziomie 10% to
    wyjdzie ci sprawność wysokosprawnych turbin parowych w elektrowniach na
    poziomie 40% a silników spalinowych na poziomie 80%

    teraz ciekawi mnie skąd ty wziąłeś 30% dla silnika spalinowego i jaka twoim
    zdaniem jest sprawnosć turbin parowych?:O)

    > Quattro: sprawdź, czy nie mylisz kVA z kW mocy skutecznej.

    elektrotechnika też pięta, pewnie masz obie pięty achillesowe, bo pewnie nie
    wiesz że jeśli zasilisz żródło rezystancyjnie to kVA=kW a dla kosinusa fi na
    poziomie 95% kW=0.95kVA (pomijalna różnica:O)

    > Jak twoja roboczogodzina jest tak tania, że masz czas zasuwać cały dzień
    > na polu, żeby parę litrów paliwa wycisnąć, to proszę bardzo.

    widzę ze łokieć też masz achillesowy, moja roboczo godzina jest bardzo droga
    bo pracowity jestem i wysokosprawny, tylko jak będę pracował na włąsnym polu
    dla siebie to nie okradnie mnie US i ZUS na podatkach a dodatkowo nie
    okradną mnie ruskie putiny i araby dyktując swoje ceny paliw, acha i akcyzy
    też mnie ominą:O)

    p.s. Andrzej Lawa grecki buk:O)