  • Data: 2002-11-15 02:37:00
    Temat: Re: Windows OEM
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net> szukaj wiadomości tego autora

    In article <P...@i...stanp
    ol.com.pl>, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:
    > Czy twoim zdaniem takie użytkowanie podlega ściganiu "za kradzież
    > prawa do własności intelektualnej" - czy jest 'tylko' naruszeniem
    > umowy, tak jakbym dajmy na to naruszył umowę wekslową (i np. skasował
    > ci dwa razy należność) ?

    Mam wątpliwości. Jest to na pewno pogwałcenie umowy licencyjnej. Co do
    Ustawy zaś, to moje wątpliwości wynikają z paru rzeczy: Po pierwsz, OEM
    jest sprzedawane po mocno obniżonej cenie (ca 50%). Twórca oprogramowania
    wiadomo, nie sprzedaje go w tej wersji z pobudek charytatywnych, a
    spodziewa się jakiś zysków tyle że w innym miejcu. Te zyski zabezpiecza
    umowa licencyjna. Jeśli przyjąć, że cena "Retail" odpowiada zabezpieczeniu
    interesów autora oprogramowania to pogwałcenie umowy licencyjnej jest w
    sprzeczności z tymi interesami. Dalej:

    Art. 17. Je?eli ustawa nie stanowi inaczej, twórcy przys?uguje wy??czne
    prawo do korzystania z utworu i rozporz?dzania nim we wszystkich polach
    eksploatacji oraz do wynagrodzenia za korzystanie z utworu.

    Pogwałecenie umowy OEM wydaje się być sprzeczne z intencjami autora
    odnośnie sposobu rozporządzania oprogramowaniem.

    Bardzo ciekawy jest też Art. 74, u.4 p.3:
    3) ... Wraz z pierwsz? sprzeda?? egzemplarza, na którym program zosta?
    utrwalony, przez uprawnionego lub za jego zezwoleniem, wyczerpuje si?
    prawo do rozpowszechniania tego egzemplarza; nie narusza to prawa do
    kontroli dalszego najmu lub dzier?awy programu komputerowego lub jego
    egzemplarza.

    Co to właściwie oznacza? Brzmi jak zakaz odsprzedaży...

    pozdrawiam

    --
    Marcin