  • 1. Data: 2004-04-15 11:31:05
    Temat: Weksel - prawo wekslowe - prośba o pomoc
    Od: "Irek" <i...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich grupowiczów i od razu przechodzę do moich problemów.

    Sytuacja dotyczy weksla od osoby fizycznej na indywidualną pożyczkę z wypisaną
    kwotą, bez daty, z podpisem i pieczątką firmy, in blanco.

    Oto moje pytania:

    1. Jaka jest procedura oddawania weksla i pożyczki (chodzi mi o podstawę prawną)

    2. Jeżeli spłata z weksla została zaskarżona w sądzie (wraz ze złożeniem pozwu
    dołączono weksel), czy w razie przegranej można zażądać od sądu zwrotu weksla -
    według zasady okaziciel jest właścicielem weksla ?

    3. Czy jakiekolwiek oświadczenia na piśmie o zwrocie pożyczki wekslowej bez
    oddania weksla jego wystawcy mają moc prawną ?

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Irek Szyszka

  • 2. Data: 2004-04-15 12:10:34
    Temat: Re: Weksel - prawo wekslowe - prośba o pomoc
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Irek" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Sytuacja dotyczy weksla od osoby fizycznej na indywidualną pożyczkę z
    wypisaną
    > kwotą, bez daty, z podpisem i pieczątką firmy, in blanco.

    Skoro weksel indywidualnej osoby, to co to za pieczątka firmy - pierwsze,
    co mi się nasunęło.

    > Oto moje pytania:
    >
    > 1. Jaka jest procedura oddawania weksla i pożyczki (chodzi mi o podstawę
    prawną)

    Jeśli gość spłaca częściami, to wystawiasz mu pokwitowania. Powinieneś
    również na odwrocie weksla wpisywać ile oddał. Gdy spąłci całość, to mu
    zwracasz weksel.

> [...]
    weksla -
    > według zasady okaziciel jest właścicielem weksla ?

    Pewnie można. Ja w każdym razie nie przypominam sobie żadnych
    przeciwskazań.

    > 3. Czy jakiekolwiek oświadczenia na piśmie o zwrocie pożyczki wekslowej
    bez
    > oddania weksla jego wystawcy mają moc prawną ?

    Mają. Piszesz enigmatycznie, ale rozumiem, że chodzi Ci o pokwitowania
    wierzyciela na spłatę części kwoty wekslowej. Jak ma to moc wiążącą w
    odniesieniu do wierzyciela. Gorzej, jak puści weksel w obieg, bo wówczas
    będziesz miał do niego roszczenie, ale weksel wykupić musisz.

  • 3. Data: 2004-04-16 16:34:30
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    > Sytuacja dotyczy weksla od osoby fizycznej na indywidualną pożyczkę z
    wypisaną
    > kwotą,

    > bez daty,
    w mysl art 1 ust 7 Prawa wekslowego miejsce i data wystawienia musza byc by
    weksel byl wazny!!!

    > z podpisem i pieczątką firmy, in blanco.
    czyim podpisem i czyja pieczatka, skoro wystawca byla osoba fizyczna?

    > Oto moje pytania:
    > 1. Jaka jest procedura oddawania weksla i pożyczki (chodzi mi o podstawę
    prawną)
    nie rozumiem pytania - jesli dluznik chce zaplacic, a wierzyciel ma weksel,
    to chyba nie ma problemu, aby wymienic weksel na gotowizne...

> [...]
    weksla -
    > według zasady okaziciel jest właścicielem weksla ?
    nie prosciej zaskarzyc weksel w miejscu do tego przeznaczonym czyli u
    notariusza? Polecam lekture Art 85 i nastepne Prawa Wekslowego - sad moze
    sadzic zobowiazanie wynikajace z umowy pozyczki, ale nie weksel sam w sobie
    (tak mi sie wydaje).

    > 3. Czy jakiekolwiek oświadczenia na piśmie o zwrocie pożyczki wekslowej
    bez
    > oddania weksla jego wystawcy mają moc prawną ?
    weksel jest instrumentem niezaleznym od zobowiazania - pozniejsze roszczenia
    mozna wysuwac jedynie z bezpodstawnego wzbogacenia - na pewno uprzednie
    spelnienie swiadcznia nie moze byc podstawa do odmowy zaplaty weksla

    p.
    W,

  • 4. Data: 2004-04-17 08:44:48
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > sadzic zobowiazanie wynikajace z umowy pozyczki, ale nie weksel sam w sobie

    U notariusza nie można "zaskarżyć weksla", można co najwyżej dokonać
    protestu. Ponieważ w tym przypadku weksel nie posiadał indosantów, dokonywanie
    protestu jest zupełnie bezcelowe (jest on konieczny wyłącznie w przypadku
    dochodzenia należności od żyranta, czyli indosanta).

    > bez

    Z pewnością nie wobec dalszych posiadaczy weksla.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 5. Data: 2004-04-17 15:05:10
    Od: "wirtualna" <w...@w...pl.com>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Z pewnością nie wobec dalszych posiadaczy weksla.

    a wobec posiadacza "pierwszego"?
    jaka podstawa prawna?
    p.
    W,

  • 6. Data: 2004-04-19 12:36:22
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > wekslowej
    >
    > a wobec posiadacza "pierwszego"?
    > jaka podstawa prawna?

    Wobec pierwszego posiadacza zawsze jest o tyle prościej, że można zapłacić za
    weksel, a następnie żądać zwrotu poprzedniej zapłaty (którą ma się
    udokumentowaną na piśmie) na podstawie przepisu o bezpodstawnym wzbogaceniu.
    Przynajmniej w teorii :)

    Generalnie uważam, że dłużnik powinien płacić jedynie za wydaniem oryginału
    weksla, lub (w przypadku zapłaty częściowej) za pokwitowaniem na wekslu.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl