    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Weksel - prawo wekslowe - prośba o pomoc
    Date: Thu, 15 Apr 2004 14:10:34 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc77.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Irek" <i...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:4207.00000042.407e7278@newsgate.onet.pl...

    > Sytuacja dotyczy weksla od osoby fizycznej na indywidualną pożyczkę z
    wypisaną
    > kwotą, bez daty, z podpisem i pieczątką firmy, in blanco.

    Skoro weksel indywidualnej osoby, to co to za pieczątka firmy - pierwsze,
    co mi się nasunęło.

    > Oto moje pytania:
    >
    > 1. Jaka jest procedura oddawania weksla i pożyczki (chodzi mi o podstawę
    prawną)

    Jeśli gość spłaca częściami, to wystawiasz mu pokwitowania. Powinieneś
    również na odwrocie weksla wpisywać ile oddał. Gdy spąłci całość, to mu
    zwracasz weksel.

    > 2. Jeżeli spłata z weksla została zaskarżona w sądzie (wraz ze złożeniem
    pozwu
    > dołączono weksel), czy w razie przegranej można zażądać od sądu zwrotu
    weksla -
    > według zasady okaziciel jest właścicielem weksla ?

    Pewnie można. Ja w każdym razie nie przypominam sobie żadnych
    przeciwskazań.

    > 3. Czy jakiekolwiek oświadczenia na piśmie o zwrocie pożyczki wekslowej
    bez
    > oddania weksla jego wystawcy mają moc prawną ?

    Mają. Piszesz enigmatycznie, ale rozumiem, że chodzi Ci o pokwitowania
    wierzyciela na spłatę części kwoty wekslowej. Jak ma to moc wiążącą w
    odniesieniu do wierzyciela. Gorzej, jak puści weksel w obieg, bo wówczas
    będziesz miał do niego roszczenie, ale weksel wykupić musisz.