  • 1. Data: 2007-10-31 09:46:55
    Temat: Wcześniejsza emerytura
    Od: n00rbi <n...@g...pl>

    Mój teść, urodzony w 1949, ma w 2007 roku przepracowane 41 lat pracy,
    nadal pracuje (umowa o pracę).
    Nie została mu przyznana niezdolność do pracy, ZUS twierdzi że jest
    zdrowy (choć nie ma oka, jest chory na cukrzycę, przeszedł zawał, ma
    trwały uraz kolana :-/ ).
    Kiedyś dostawał rentę PP (za wypadek w miejscu pracy), ale została
    zawieszona z powodu wysokich zarobków.
    Pytanie brzmi: Jakie są w tym przypadku szanse przejścia na wcześniejszą
    emeryturę (od 60 roku życia lub wcześniej)?
    Co należy zrobić, gdzie się zgłosić?

    PS.Wiem o niedawnym wyroku TK o wcześniejszych emeryturach ale tyczy się
    on urodzonych w latach 1944-48.

    --
    n00rbi

  • 2. Data: 2007-10-31 10:17:24
    Temat: Re: Wcześniejsza emerytura
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 31 Oct 2007 10:46:55 +0100, n00rbi napisał(a):

> [...]
    > trwały uraz kolana :-/ ).
    > Kiedyś dostawał rentę PP (za wypadek w miejscu pracy), ale została

    I to jest cała polska:
    - nie została mu "przyznana niezdolność do pracy" - ale pracuje i zarabia
    nawet ponad 130% podstawy do SUS.
    Skoro pracuje i zarabia nieźle - to widać że jest zdolny do pracy -
    dlaczego ma otrzymywac za darmo nasze pieniądze????

  • 3. Data: 2007-10-31 11:19:15
    Od: n00rbi <n...@g...pl>

    Herald pisze:

> [...]
    > Skoro pracuje i zarabia nieźle - to widać że jest zdolny do pracy -
    > dlaczego ma otrzymywac za darmo nasze pieniądze????

    Może dlatego że już na te "Twoje pieniądze" wystarczająco długo i ciężko
    pracował a kosztowało go to wiele zdrowia?
    Proszę o odpowiedź kogoś bardziej kompetentnego w temacie.

    --
    n00rbi

  • 4. Data: 2007-10-31 22:21:42
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fg9obj$mev$1@news2.task.gda.pl n00rbi
    <n...@g...pl> pisze:

    > Może dlatego że już na te "Twoje pieniądze" wystarczająco długo i ciężko
    > pracował a kosztowało go to wiele zdrowia?
    > Proszę o odpowiedź kogoś bardziej kompetentnego w temacie.
    To jest trudne zagadnienie i niełatwo udzielić rady (zapewne dlatego jak
    dotąd "odpowiedział" ci jedynie jakiś idiota).
    Niestety nasze prawo umożliwia działania, o jakich piszesz.
    Orzeczona zgodnie z przyjętą procedurą niezdolność do pracy winna bowiem
    uprawniać do renty w sposób bezwzględny. A jeśli ktoś chce mimo to rujnować
    sobie do reszty zdrowie pracując i _płacąc_ z tego tytułu podatki - to jego
    sprawa, najwyżej będzie tę rentę (którą sobie przecież sam w znacznym
    stopniu finansuje) krócej pobierał.
    Można się, rzecz jasna, odwoływać od decyzji ZUSu, ale chyba najlepiej
    byłoby zasięgnąć przedtem rzetelnej porady prawnej.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2007-11-01 08:22:55
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "n00rbi" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Co należy zrobić, gdzie się zgłosić?
    >
    > PS.Wiem o niedawnym wyroku TK o wcześniejszych emeryturach ale tyczy się

    W Polsce obowiązuje zasada że stopień inwalidztwa nie ma związku z
    zdolnoscią do wykonywania pracy. Renta przyznawana jest dla osób z orzeczoną
    niezdolnością do pracy. Np. spiker na dworcu kolejowym może być bez ręki
    (czyli inwalida) ale ma całkowitą zdolność do wykonywania pracy spikera.

    Jeżeli chodzi o emeryture:
    Art. 24.
    1. Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura
    po osiągnięciu wieku emerytalnego, wynoszącego co najmniej 60 lat dla kobiet
    co najmniej 65 lat dla mężczyzn, z zastrzeżeniem [art. 46-50] <art. 46, 47,
    50,
    50a i 50e> i 184.
    Art. 46.
    1. Prawo do emerytury na warunkach określonych w art. 29, 32, 33 i 39
    przysługuje
    również ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. a przed dniem 1
    stycznia 1969 r., jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
    1) nie przystąpili do otwartego funduszu emerytalnego;
    2) warunki do uzyskania emerytury określone w tych przepisach spełnią do
    dnia 31 grudnia 2007 r.
    Art. 29.
    1. Ubezpieczeni urodzeni przed dniem 1 stycznia 1949 r., którzy nie
    osiągnęli wieku
    emerytalnego określonego w art. 27 pkt 1, mogą przejść na emeryturę:
    1) kobieta - po osiągnięciu wieku 55 lat, jeżeli ma co najmniej 30-letni
    okres
    składkowy i nieskładkowy albo jeżeli ma co najmniej 20-letni okres składkowy
    i nieskładkowy oraz została uznana za całkowicie niezdolną do pracy,
    2) mężczyzna - po osiągnięciu wieku 60 lat, jeżeli ma co najmniej 25-letni
    okres składkowy i nieskładkowy oraz został uznany za całkowicie niezdolnego
    do pracy.
    2. Emerytura, o której mowa w ust. 1, przysługuje ubezpieczonym, którzy:
    1) ostatnio, przed zgłoszeniem wniosku o emeryturę, byli pracownikami oraz
    2) w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym pozostawali w stosunku pracy
    co najmniej przez 6 miesięcy, chyba że w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę
    są uprawnieni do renty z tytułu niezdolności do pracy.
    3. Spełnienia warunków, o których mowa w ust. 2, nie wymaga się od
    ubezpieczonych,
    którzy przez cały wymagany okres, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
    podlegali ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym
    z tytułu pozostawania w stosunku pracy.

    I teraz orzeczenie TK dotyczące wcześniejszych emerytur dla urodzonych
    przezd 1 stycznia 1949r.
    pod warunkiem że teść nie przystąpil do funduszu emerytalnego.
    Oczywiście Sąd i pozytywny wyrok sądowy związany z orzeczeniem TK

    Natomiast teść już od roku spełnia wszystkie warunki do przejścia na
    świadczenie przedemerytalne pod warunkiem że zakład pracy go zwolni z
    przyczyn dotyczących zakładu pracy. Nie moze być za porozumieniem stron.

    Pozdr
    Janek

  • 6. Data: 2007-11-02 07:15:10
    Od: n00rbi <n...@g...pl>

    Janek pisze:
> [...]
    > niezdolnością do pracy. Np. spiker na dworcu kolejowym może być bez ręki
    > (czyli inwalida) ale ma całkowitą zdolność do wykonywania pracy spikera.

    Janek, Jotte, dzięki wielki za wyjaśnienia.
    Zapewne potrzebna będzie solidna porada prawna.
    W związku z tym, może ktoś zna prawnika, który specjalizowałby
    się w tej tematyce? (Poznań i okolice, odp. może być na priva)

    pozdr
    --
    n00rbi

  • 7. Data: 2007-11-05 09:55:40
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Wed, 31 Oct 2007 23:21:42 +0100, Jotte napisał(a):

    > To jest trudne zagadnienie i niełatwo udzielić rady (zapewne dlatego jak
    > dotąd "odpowiedział" ci jedynie jakiś idiota).

    Nie widać twojego wcześniejszego postu :/

    > Niestety nasze prawo umożliwia działania, o jakich piszesz.

    On pisał o *kilku* działaniach i to zarówno ZUS jak i swojego teścia.

    > Orzeczona zgodnie z przyjętą procedurą niezdolność do pracy winna bowiem
    > uprawniać do renty w sposób bezwzględny.

    Przecież miał rentę ze względu na wypadek w pracy i czasową niezdolność do
    jej wykonywania. W tym czasie zarabiał ponad 130% (sic!!) podstawy z jakiej
    przedsiębiorcy odprowadzają składki za siebie (ta podstawa to 60% średniej
    krajowej) W uproszczeniu licząc, to teść pytajka zarabiał ~2200 i pobierał
    rentę za .... NIEZDOLNOŚĆ DO PRACY!!
    No to sory ale skoro jest niezdolny - jakim cudem otrzymuje WYNAGRODZENIE
    ZA PRACĘ??
    Oznacza to tylko jedno - wcale nie jest taki "chory i niezdolny do pracy"
    na jakiego starał się wychodzić.

    > A jeśli ktoś chce mimo to rujnować sobie do reszty zdrowie pracując i
    > _płacąc_ z tego tytułu podatki - to jego sprawa,

    A co ma do meritum sprawy *podatek*?
    jotte - jak tam z paznokciami? uratowane? :P

    > Można się, rzecz jasna, odwoływać od decyzji ZUSu, ale chyba najlepiej
    > byłoby zasięgnąć przedtem rzetelnej porady prawnej.

    jakiej decyzji baranie?
    Pytajkowi chodzi czy jego teść MOŻE się ubiegać o wcześniejszą emeryturę.
    Nie dostał żadnej decyzji!!