    From: "Janek" <j...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wcześniejsza emerytura
    Date: Thu, 1 Nov 2007 09:22:55 +0100

    Użytkownik "n00rbi" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:fg9iue$4uu$1@news2.task.gda.pl...
    > Mój teść, urodzony w 1949, ma w 2007 roku przepracowane 41 lat pracy,
    > nadal pracuje (umowa o pracę).
    > Nie została mu przyznana niezdolność do pracy, ZUS twierdzi że jest zdrowy
    > (choć nie ma oka, jest chory na cukrzycę, przeszedł zawał, ma trwały uraz
    > kolana :-/ ).
    > Kiedyś dostawał rentę PP (za wypadek w miejscu pracy), ale została
    > zawieszona z powodu wysokich zarobków.
    > Pytanie brzmi: Jakie są w tym przypadku szanse przejścia na wcześniejszą
    > emeryturę (od 60 roku życia lub wcześniej)?
    > Co należy zrobić, gdzie się zgłosić?

> [...]

    W Polsce obowiązuje zasada że stopień inwalidztwa nie ma związku z
    zdolnoscią do wykonywania pracy. Renta przyznawana jest dla osób z orzeczoną
    niezdolnością do pracy. Np. spiker na dworcu kolejowym może być bez ręki
    (czyli inwalida) ale ma całkowitą zdolność do wykonywania pracy spikera.

    Jeżeli chodzi o emeryture:
    Art. 24.
    1. Ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. przysługuje emerytura
    po osiągnięciu wieku emerytalnego, wynoszącego co najmniej 60 lat dla kobiet
    co najmniej 65 lat dla mężczyzn, z zastrzeżeniem [art. 46-50] <art. 46, 47,
    50,
    50a i 50e> i 184.
    Art. 46.
    1. Prawo do emerytury na warunkach określonych w art. 29, 32, 33 i 39
    przysługuje
    również ubezpieczonym urodzonym po dniu 31 grudnia 1948 r. a przed dniem 1
    stycznia 1969 r., jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
    1) nie przystąpili do otwartego funduszu emerytalnego;
    2) warunki do uzyskania emerytury określone w tych przepisach spełnią do
    dnia 31 grudnia 2007 r.
    Art. 29.
    1. Ubezpieczeni urodzeni przed dniem 1 stycznia 1949 r., którzy nie
    osiągnęli wieku
    emerytalnego określonego w art. 27 pkt 1, mogą przejść na emeryturę:
    1) kobieta - po osiągnięciu wieku 55 lat, jeżeli ma co najmniej 30-letni
    okres
    składkowy i nieskładkowy albo jeżeli ma co najmniej 20-letni okres składkowy
    i nieskładkowy oraz została uznana za całkowicie niezdolną do pracy,
    2) mężczyzna - po osiągnięciu wieku 60 lat, jeżeli ma co najmniej 25-letni
    okres składkowy i nieskładkowy oraz został uznany za całkowicie niezdolnego
    do pracy.
    2. Emerytura, o której mowa w ust. 1, przysługuje ubezpieczonym, którzy:
    1) ostatnio, przed zgłoszeniem wniosku o emeryturę, byli pracownikami oraz
    2) w okresie ostatnich 24 miesięcy podlegania ubezpieczeniu społecznemu lub
    ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym pozostawali w stosunku pracy
    co najmniej przez 6 miesięcy, chyba że w dniu zgłoszenia wniosku o emeryturę
    są uprawnieni do renty z tytułu niezdolności do pracy.
    3. Spełnienia warunków, o których mowa w ust. 2, nie wymaga się od
    ubezpieczonych,
    którzy przez cały wymagany okres, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2,
    podlegali ubezpieczeniu społecznemu lub ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym
    z tytułu pozostawania w stosunku pracy.

    I teraz orzeczenie TK dotyczące wcześniejszych emerytur dla urodzonych
    przezd 1 stycznia 1949r.
    pod warunkiem że teść nie przystąpil do funduszu emerytalnego.
    Oczywiście Sąd i pozytywny wyrok sądowy związany z orzeczeniem TK

    Natomiast teść już od roku spełnia wszystkie warunki do przejścia na
    świadczenie przedemerytalne pod warunkiem że zakład pracy go zwolni z
    przyczyn dotyczących zakładu pracy. Nie moze być za porozumieniem stron.

    Pozdr
    Janek