    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Wąsik i kamiński
    Date: Wed, 20 Dec 2023 22:48:30 +0100

    W dniu 20.12.2023 o 22:37, Shrek pisze:
    > No ale mamy nowy. Sejm ma głosować czy ważniejsze zdanie prezydenta czy
    > prawomocny wyrok?

    Moim zdaniem Sejm dowie się formalnie o prawomocnym skazaniu z chwilą
    wpisania do Krajowego Rejestru Karnego i tu nie ma nad czym dyskutować,m
    czy głosować. Nie wiem, ale Sąd chyba nie wysyła Marszałkowi Sejmu
    odpisu wyroku, ale mogę się mylić. Co do zasady przecież Sąd nie wysyła
    wszystkich wyroków do Sejmu. Znany mi jest przypadek jak prawomocnie
    skazane osoby zajmowały stanowiska, do których niekaralność jest
    wymagana, bo przynajmniej formalnie nikt nie wiedział, że zostały ukarane.

    Skorzystanie przez Prezydenta RP z prawa łaski niewiele w kontekście
    wygaśnięcia mandatu Posła RP, czy formalnej niemożności sprawowania
    funkcji urzędnika przez osobę karaną zmienia, bo ułaskawienie dotyczy
    nie wykonania kary, nie zaś stwierdzenia, że dana osoba nie jest winna.
    --
    (~) Robert Tomasik