  • 1. Data: 2005-11-28 23:22:02
    Temat: Wada towaru --co to ?
    Od: "RT" <b...@w...pl>

    Czy usterka w sprzęcie AGD typu pralka , zmywarka powstała po wielu
    miesiącach używania to wada towaru ?

    Zacytuję z wątku :
    http://groups.google.pl/group/pl.regionalne.krakow/b
    rowse_thread/thread/b263c5c0dca0e9dd/d23ee11f95b99a8
    e?lnk=st&q=Gwarancja+%2Br%C4%99kojmia&rnum=56&hl=pl#
    d23ee11f95b99a8e

    ...........I warto pamiętać, że rękojmia dotyczy tylko wad towaru, tzn.
    tych cech,
    które powodują że jest on niesprawny w czasie sprzedaży - wtedy może
    odpowiadać za to także sprzedawca (rękojmia). Natomiast reklamacje
    związane z użytkowaniem towaru dotycząc jedynie producenta (gwarancja) -
    jeśli coś się rozreguluje, zużyje szybciej niż oczekiwał producent
    itp.............................
    --------------

    Czy piszący powyższy post w 2001 r dobrze to objaśnił ?
    Czy zatem klienta z usterką powstałą na skutek długotrwałego (
    wielomiesięcznego ) używania choć prawdopodobnie zgodnie z instrukcją i
    przeznaczeniem można odesłać do serwisu w celu skorzystania z gwarancji
    ?
    Sklep nie ma obowiazku zwracania pieniędzy lub wymiany towaru jesli jest
    w stanie naprawić niezwłocznie usterkę.
    Ale sprzęt jest ciężki i nie ma potrzeby transportowania go do sklepu
    zanim serwis nie dokona oględzin w domu klienta.
    Czy klient ma prawo przywieźć taki sprzęt do sklepu lub żądać aby sklep
    odebrał go z domu ?
    Co ze zwrotem kosztów transportu jesli taki sprzęt zainstalowany jest w
    innej miejscowości ?
    Czy jesli klient nie potrafi dogadać się z serwisem odnośnie terminu
    naprawy ( np kolidują godziny pracy) to czy sklep jest zobowiązany do
    odbioru takiego sprzętu i dostarczania go do serwisu ?

    Krótko mówiąc czy sklep musi ponosić koszty transportu i inne tylko
    dlatego że klient korzysta z prawa do składania reklamacji w sklepie
    zamiast w serwisie ?

    --
    RT

  • 2. Data: 2005-11-29 09:27:54
    Temat: Re: Wada towaru --co to ?
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    RT napisał(a):
    > Krótko mówiąc czy sklep musi ponosić koszty transportu i inne tylko
    > dlatego że klient korzysta z prawa do składania reklamacji w sklepie
    > zamiast w serwisie ?

    Od 2001 roku zmieniły się przepisy i w stosunkach z konsumentami zamiast
    rękojmi zastosowanie będzie miała odpowiedzialność sprzedawcy za
    niezgodność towaru z umową, uregulowana w ustawie o szczególnych
    warunkach sprzedaży konsumenckiej.
    Nie ma obecnie przepisu, który nakazywałby sprzedawcy odebranie towaru
    od konsumenta, ale jeśli reklamacja jest zasadna, to sprzedawca musi
    zwrócić koszty poniesione przez kupującego, w szczególności koszty
    demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego
    zamontowania i uruchomienia (art.8 ust.2 ustawy). Więc pewnie często
    taniej będzie pojechać...

    KG

  • 3. Data: 2005-11-29 12:46:52
    Od: "RT" <b...@w...pl>

> [...]
    > rękojmi zastosowanie będzie miała odpowiedzialność sprzedawcy za
    > niezgodność towaru z umową, uregulowana w ustawie o szczególnych

    Z przytoczonego przeze mnie cytatu wynika , że jesli towar był wolny od
    wad w momencie sprzedaży to nie mozna mówić o niezgodności towaru z
    umową .
    Powtarzam zatem pytanie . Czy usterka (rozregulowanie lub uszkodzenie
    drobnej części w urządzeniu ) to wada towaru powodująca mozliwość
    skorzystania z ex rękojmi ?
    Art 4 p.1 ustawy o warunkach sprzedaży konsumenckie mówi że :
    Art. 4.
    1. Sprzedawca odpowiada wobec kupującego, jeżeli towar konsumpcyjny w
    chwili jego wydania jest niezgodny z umową; w przypadku stwierdzenia
    niezgodności przed upływem sześciu miesięcy od wydania towaru domniemywa
    się, że istniała ona w chwili wydania.

    Sprawa wydaje się być oczywista.
    Jesli klient z powodu drobnej usterki wynikłej z normalnego uzytkowania
    stwierdza że towar jest niezgodny z umową choc mineło więcej niż 6
    miesiecy od kupna to nie ma racji i sprzedawca może klienta zobowiązać
    do skorzystania z gwarancji.
    A zatem usterka wynikła z normalnego zużycia to nie wada towaru ?
    Według mnie wada towaru to powód z którego usterka powtarza się często.
    Wada towaru to też : istotna usterka , której nie można całkowicie
    usunąć poprzez drobną naprawę.
    Zatem nie może klient biegać do sklepu bo mu sie wydaje, że towar ma
    wady.
    Musi być to kolejna naprawa ( nowe przepisy mówią juz chyba że wystarczy
    aby była to druga naprawa) .
    Musi być opinia serwisu lub rzeczoznawcy zatem i tak klient powinien
    skorzystać chociaż raz z gwarancji -czyli skontaktowac się z serwisem.

> [...]
    > demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego
    > zamontowania i uruchomienia (art.8 ust.2 ustawy). Więc pewnie często

    Zgoda, że taniej porównując to do kosztów które poniesie klient.
    Ale pytanie po co on te koszty ponosi lub chce przerzucic na sklep skoro
    o wiele tańsza byłaby wizyta serwisanta?
    A kto poniesie koszty transportu i opini rzeczoznawcy sklepowego jesli
    reklamacja niebędzie uznana ?
    Kto odwiezie sprzęt , zamontuje go i jak to rozliczyć z klientem , który
    dalej uważa, że ma rację ?

    Reasumując :
    Czy klient może generować niepotrzebne koszty tylko dlatego, że nie zna
    dokładnie swoich praw?
    1) nie wie czy drobna usterka występująca po okresie 6 miesięcy używania
    to wada towaru pozwalająca mu skorzystać z ex rekojmii ( klient z reguły
    tego nie wie i ja mu się nie dziwię skoro nawet sprzedawcy tego nie
    wiedzą)
    2) nie wie czy reklamacja jest zasadna ( czy będzie uznana)
    3) przywożąc sprzęt do sklepu pozbawia serwis możliwości sprawdzenia czy
    sprzęt był zamontowany zgodnie z instrukcją.

    Czy zatem sprzedawca odsyłający klienta z reklamacją do serwisu łamie
    prawo ?
    Czy jest zobowiazany do pośredniczenia między klientem a serwisem tylko
    dlatego, że klient ma takie widzimisię ?
    Mogę zrozumieć klienta , który zna dobrze przepisy i wie że jesli za
    pierwszym razem skorzysta z rękojmi zamiast z gwarancji to jego
    uprawnienia wzrastają w przypadku ponownego wystapienia usterki, ale tu
    najczęściej przyczyną pieniactwa klietów nie jest cwaniactwo tylko
    głupota polegająca na tym, ze klient sądzi iż jesli sklep odbierze towar
    to łatwiej będzie skorzystać z rękojmii.

    A zatem czy sklep musi ulec szantażowi klienta, że on wygeneruje koszty
    jesli sklep nie przyjedzie i sam dostarczy sprzęt na sklep?
    Czy legalne jest w tej sytuacji wyjscie pośrednie polegajace na tym , że
    przysyła się do klienta serwisanta jako "przedstawiciela sklepu" w celu
    wykonania ekspertyzy u klienta ?
    Czy może taka wizytę odbyć sprzedawca lub własciciel sklepu aby
    rozpatrzyć reklamację u klienta , czy też konieczna jest opinia
    rzeczoznawcy z uprawnieniami ?

    --
    RT

  • 4. Data: 2005-11-29 13:12:57
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    RT napisał(a):

> [...]
    > Powtarzam zatem pytanie . Czy usterka (rozregulowanie lub uszkodzenie
    > drobnej części w urządzeniu ) to wada towaru powodująca mozliwość

    wada tak, ale podstaw do reklamacji z rękojmi nie będzie bo nie istniała
    w chwili wydania towaru
    definicja wady jest w art.556 kc

    > sprzedawca może klienta zobowiązać do skorzystania z gwarancji.

    sprzedawca nie może do niczego zobowiązywać, może natomiast odrzucić
    reklamację

    > A zatem usterka wynikła z normalnego zużycia to nie wada towaru ?
    > Według mnie wada towaru to powód z którego usterka powtarza się często.

    każda usterka to wada (niezgodność)
    liczy się natomiast kiedy powstała - jeśli ujawniające się usterki są
    wynikiem niezgodności istniejącej wcześniej, to sprzedawca odpowiada

    > Zatem nie może klient biegać do sklepu bo mu sie wydaje, że towar ma
    > wady.

    może

    > Musi być to kolejna naprawa ( nowe przepisy mówią juz chyba że wystarczy
    > aby była to druga naprawa) .

    nie musi

> [...]

    > o wiele tańsza byłaby wizyta serwisanta?
    > A kto poniesie koszty transportu i opini rzeczoznawcy sklepowego jesli

    koszty transportu - klient
    koszty opinii - sprzedawca, nikt nie każe mu jej uzyskiwać

    > Kto odwiezie sprzęt , zamontuje go i jak to rozliczyć z klientem , który
    > dalej uważa, że ma rację ?

    w ogóle się nie rozliczać, zwrot kosztów przysługuje tylko jeśli
    reklamacja jest zasadna

> [...]
    > 3) przywożąc sprzęt do sklepu pozbawia serwis możliwości sprawdzenia czy
    > sprzęt był zamontowany zgodnie z instrukcją.

    a jakie ma to znaczenie?

    > Czy zatem sprzedawca odsyłający klienta z reklamacją do serwisu łamie
    > prawo ?

    odsyłający w znaczeniu że nie chce przyjąć reklamacji - tak, jeśli
    odesłanie wynika z zasadnej oceny, że sprzedawca nie ponosi
    odpowiedzialności - nie

    > Czy jest zobowiazany do pośredniczenia między klientem a serwisem tylko
    > dlatego, że klient ma takie widzimisię ?

    to czy sprzedawca ma pośredniczyć w kontaktach klienta z gwarantem
    zależy od ewentualnej umowy wiążącej sprzedawcę z gwarantem

> [...]
    > głupota polegająca na tym, ze klient sądzi iż jesli sklep odbierze towar
    > to łatwiej będzie skorzystać z rękojmii.

    wyboru między gwarancją a rękojmią/niezgodnością dokonuje kupujący
    to z jakich powodów to robi, to jego sprawa

    > A zatem czy sklep musi ulec szantażowi klienta, że on wygeneruje koszty
    > jesli sklep nie przyjedzie i sam dostarczy sprzęt na sklep?

    nie rozumiem... jeśli reklamacja będzie zasadna, to sprzedawca je
    poniesie, jeśli nie będzie - nie ma obowiązku zwrotu
    gdzie tu szantaż?

    > Czy legalne jest w tej sytuacji wyjscie pośrednie polegajace na tym , że
    > przysyła się do klienta serwisanta jako "przedstawiciela sklepu" w celu
    > wykonania ekspertyzy u klienta ?

    jeśli to uzgodni z klientem nie ma przeszkód, nie może być to jednak
    zmuszanie klienta do korzystania z gwarancji

    > Czy może taka wizytę odbyć sprzedawca lub własciciel sklepu aby
    > rozpatrzyć reklamację u klienta , czy też konieczna jest opinia
    > rzeczoznawcy z uprawnieniami ?

    to sprzedawca ma odpowiedzieć na reklamację, jak to zrobi, to jego problem

    KG