  • 101. Data: 2023-01-20 17:41:41
    Temat: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Jan 2023 06:44:19 +0100, Shrek wrote:
> [...]

    Oj ... przyklad niemiecki - kiedy Turkow bylo malo, to sie normalnie
    asymilowali.
    Jak jest ich (i Syryjczykow i innych) duzo, to sie okazuje, ze są
    "arabskie dzielnice", dzieci sa chowane w domu - bo oni maja duzo,
    to zona i w ciazy i w opiece, zasilek na dzieci przysluguje, w
    piaskownicy bawią sie z innymi Turkami ... i efekt taki, ze ida do
    szkoly i nie mowia po niemiecku.

    no wlasnie - dobrowolnych/samoczynnych.

    ale tez czesciowo samodzielnej. Jest ich duzo, maja swoje grono
    znajomych ...

    > Jeśli chodzi o język bariery nie ma praktycznie żadnej - po pół roku
    > ukrainiec mówi po prostu w stopniu komunikatywnym. Jednego co jest od
    > 1,5 roku na pierwszy "słuch" to byś nie odróżnił czy polak "z kresów"
    > czy ukrainiec.

    na sluch odrózniam ten wschodni jezyk, ale nie odwazę sie powiedziec
    czy to "Polak z kresow", Ukrainiec czy Rosjanin.

    Takich prawdziwych "Polakow z kresow" to juz chyba nie ma/sladowa
    ilosc, zostali raczej ci, ktorym nie udalo sie uciec.
    Czyli Ukrainiec, Ukrainiec z polskimi korzeniami, Rosjanin, Rosjanin z
    Ukrainy (do wojny - Ukrainiec z rosyjskimi korzeniami), Rosjanin z
    polskimi korzeniami.

    sporo tych Ukraincow calkiem dobrze po polsku mowi, nawet jak maja
    "wschodni zaśpiew", kaleczą koncówki czy nie znają pewnych słów.

    > Co do trzymania się razem - jest ich tyle (wedle spisu z
    > jeszcze przedwojennego 10 krotnie więcej niż rosjan - teraz to zapewne
    > na jednego rosjanina przypada 100 ukrainnców), że jeśli chcą się trzymać
    > ze "swoimi" to mają ich wystarczająco wiele i nie muszą dobierać z
    > kacapów. Jak zwykle robert zmyśla a potem dorabia "fakty" pod swoją
    > "teorię".

    No ale jesli np w jednym zakladzie pracuje 50 "cyrylicznych", to moga
    sie trzymac blizej siebie, nawet jesli czesc to "kacapy".
    W Ukrainie żyło sporo "ruskojęzycznych" oraz "rusofilnych".
    Ci drudzy tez mogli do nas wyjechac - teraz, lub wczesniej.
    Ba - i wsród nich mogą sie zdarzyc tacy, którym sie "specoperacja" nie
    podoba, i ich będą "prawdziwi Ukraincy" tolerowac.

    J.

  • 102. Data: 2023-01-20 17:42:27
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Jan 2023 06:06:51 +0100, Shrek wrote:

    > Prawdę mówiąc nie sądzę, żeby w nowym sączu było ich więcej niż DC. No
    > ale w Warszawie rzeczywiście nie zaczepiają ludzi na ulicy i nie
    > zwierzają się że lubią kacapów.

    Tylko czasem demonstracje robią :-)

    J.

  • 103. Data: 2023-01-20 17:49:00
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Jan 2023 01:00:27 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Z ciekawości, jaki i na jakim pograniczu?

    > Narodowości rosyjskiej to tam jest/było ca 20% (uśredniając na całą
    > Ukrainę).

    Ten szacunek moze byc trudny, a i podzial/przekonania czlowieka
    nie taki wyrazne.

    > Nie wiem, czy to się tak prosto da rozgraniczyć i coś
    > wywnioskować kto z kim rozmawia.

    Moze by i mozna, tylko jak to ustalic?

> [...]
    > czy mniejszych sympatii do Polaków vs Rosjan. Polacy nie są przecież
    > jakoś istotnie kulturowo różni od Ukraińców.

    Ale tych ze Lwowa czy tych z Charkowa, albo Doniecka?

    > Bariera językowa jakaś tu istotna występuje?

    No wiesz, rosyjski sie troche rózni od polskiego.

    > Owszem, bycie obcym też jest czynnikiem, ale ten dominuje pewnie w
    > ciągu pierwszych tygodni-miesięcy po imigracji.

    Albo i latami sie ciagnie .. jak to u Ciebie wyglada - jestes juz
    traktowany "jak swój" ?

    J.

  • 104. Data: 2023-01-20 18:07:04
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Jan 2023 17:39:02 +0100, Robert Tomasik wrote:

    > Ja się tam w teorię nei zagłębiam. Patrzę przykładowo na sytuacje, gdzie
    > Rosjanie i Ukraińcy wynajmują razem budynek, w którym mieszkają.

    W sensie ze jakis dom "jednorodzinny" i mieszkaja tam w wiecej osób?

    No coz - moze akurat oni sie dobrze znaja.
    A moze z przypadkowi ludzie z ogloszenia.

    J.

  • 105. Data: 2023-01-20 19:09:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.01.2023 o 17:42, J.F pisze:

    > Tylko czasem demonstracje robią :-)

    Taka rola stolicy... ale nie widziałem.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 106. Data: 2023-01-20 19:43:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Jan 2023 19:09:53 +0100, Shrek wrote:

    > Taka rola stolicy... ale nie widziałem.

    Przywykles i nie zauwazasz :-)

    https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1448950%2Cprot
    est-przeciw-wojnie-na-ukrainie-przed-ambasada-rosji.
    html

    i to nie sami Ukraincy :-)

    Za to na swiecie
    https://www.dw.com/pl/lipsk-ukrai%C5%84cy-obra%C5%BC
    ani-na-poniedzia%C5%82kowej-demonstracji/a-63407256

    https://www.dw.com/pl/berlin-solidarny-z-ukrain%C4%8
    5-ponad-100-tys-os%C3%B3b-na-demonstracji/a-60935837

    i w kraju
    https://www.radiowroclaw.pl/articles/view/126604/Man
    ifestacja-solidarnosci-z-Ukraina-Wspolnie-pod-Polski
    mi-Ukrainskimi-i-Bialoruskimi-flagami#
    https://www.gdansk.pl/wiadomosci/Manifestacja-poparc
    ia-dla-Ukrainy-na-Targu-Weglowym-Ukraina-walczy-tera
    z-za-caly-swiat-i-Europe-Mariupol-Azovstal-KOD-Mariu
    pol-Civil-Movement,a,229585

    itd itp.

    J.

  • 107. Data: 2023-01-20 20:00:49
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.01.2023 o 19:43, J.F pisze:

    > Przywykles i nie zauwazasz :-)
    >
    > https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1448950%2Cprot
    est-przeciw-wojnie-na-ukrainie-przed-ambasada-rosji.
    html

    Oj tam - no i co - nie protestowali przeciw polakom a kacapom:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 108. Data: 2023-01-20 20:31:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 20 Jan 2023 20:00:49 +0100, Shrek wrote:

    est-przeciw-wojnie-na-ukrainie-przed-ambasada-rosji.
    html

    > Oj tam - no i co - nie protestowali przeciw polakom a kacapom:P

    No ale mowa byla o wyrazaniu stosunku do kacapow :-)

    J.

  • 109. Data: 2023-01-20 20:43:07
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.01.2023 o 20:31, J.F pisze:

    >>> https://www.pap.pl/aktualnosci/news%2C1448950%2Cprot
    est-przeciw-wojnie-na-ukrainie-przed-ambasada-rosji.
    html

    > No ale mowa byla o wyrazaniu stosunku do kacapow :-)

    No ale podobno cieplejszego niż do naszych:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 110. Data: 2023-01-21 00:55:24
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-01-20, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > to zona i w ciazy i w opiece, zasilek na dzieci przysluguje, w
    > piaskownicy bawią sie z innymi Turkami ... i efekt taki, ze ida do

    Zgadza się, i tak jest wszędzie. U mnie np. Hindusi mają przemożną
    tendencję do tworzenia gett i to zupełnie bez przymusu. Ale nie
    słyszałem aby lgneli z tego powodu np. do Pakistańczyków.

    > no wlasnie - dobrowolnych/samoczynnych.

    Dobrowolnych - niekoniecznie. Inaczej: systemowych.

    > ale tez czesciowo samodzielnej. Jest ich duzo, maja swoje grono
    > znajomych ...

    No bo to naturalne, ale my tu o większym powinowactwie do Rosjan. Sam
    miałem wcześniej dużo do Rosjan sympatii. Nadal przyjmuję jako
    założenie, że Rosjanie, których u siebie spotykam są inni niż te 78%
    popierających putina, ale w sumie nie wyobrażam sobie jak miałbym się
    z nimi aktywnie w tej sytuacji bratać nawet nie będąc Ukraińcem. I to
    przy bardzo dużych różnicach kulturowych z lokalsami. Tak samo jakoś
    trudno mi sobie wyobrazić, że będąc w Azji w latach 40. miałbym
    większe tendencje to bratania się z Niemcami niż np. z Chińczykami,
    mimo, że kultura niemiecka jest nam nieporównanie bardziej bliższa niż
    Chińska.

    Z trzeciej strony to wcale nie jest proste, bo przy tak znaczącym
    odsetku narodowości rosyjskiej na Ukrainie to pewnie jest tam też kupa
    ludzi, którzy nie są w żaden sposób zputynizowani i Ukraincy to widzą
    i wiedzą z pierwszej ręki.

    > na sluch odrózniam ten wschodni jezyk, ale nie odwazę sie powiedziec
    > czy to "Polak z kresow", Ukrainiec czy Rosjanin.

    Też bym nie potrafił. Jakąś babkę wczoraj słyszałem w RMFFM z
    wyraźnym, choć nienachalnym wschodnim akcentem, za to mówiącą bardzo
    poprawną polszczyzną. Uznałem, że to Ukrainka, bo polski wschodni
    akcent jakoś wydaje mi się mocniejszy.

> [...]
    > Czyli Ukrainiec, Ukrainiec z polskimi korzeniami, Rosjanin, Rosjanin z
    > Ukrainy (do wojny - Ukrainiec z rosyjskimi korzeniami), Rosjanin z

    No właśnie. Z tym, że nadal to chyba nie jest tak oczywiste. Masz
    kilku dobrych znajomych Niemców, wybucha wwII, emigrujesz do US, gdzie
    udzielono Ci gościny i miałbyś bardziej lgnąć do Niemców niż
    Amerykanów?

    > No ale jesli np w jednym zakladzie pracuje 50 "cyrylicznych", to moga
    > sie trzymac blizej siebie, nawet jesli czesc to "kacapy".

    Jeśli to kacapy to trudno mi w to uwierzyć.

> [...]
    > Ba - i wsród nich mogą sie zdarzyc tacy, którym sie "specoperacja" nie
    > podoba, i ich będą "prawdziwi Ukraincy" tolerowac.

    I to trzymanie wynika z większych sympatii? No chyba, że Robert miał
    na myśli wyłącznie uwarunkowania systemowe.

    --
    Marcin