    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: W jakiej formie dołączyć wyjaśnienia?
    <63c69284$0$19617$65785112@news.neostrada.pl>
    <63c703a9$0$19621$65785112@news.neostrada.pl>
    <cp6hcbmthqws.1ps6y2abjwnxm$.dlg@40tude.net>
    <63c812e1$0$19620$65785112@news.neostrada.pl>
    <cbjz0gfhipv1$.yl6wo8mpe4pu$.dlg@40tude.net>
    <63c96d6e$0$19624$65785112@news.neostrada.pl>
    <tqc0tk$hja$3$Shrek@news.chmurka.net>
    <63c99d7e$0$9602$65785112@news.neostrada.pl>
    <LIlyL.2013584$YC96.812805@fx12.ams1>
    <tqd9ni$i4g$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <6...@4...net>
    Date: Fri, 20 Jan 2023 23:55:24 GMT

    On 2023-01-20, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Oj ... przyklad niemiecki - kiedy Turkow bylo malo, to sie normalnie
    > asymilowali.
    > Jak jest ich (i Syryjczykow i innych) duzo, to sie okazuje, ze są
    > "arabskie dzielnice", dzieci sa chowane w domu - bo oni maja duzo,
    > to zona i w ciazy i w opiece, zasilek na dzieci przysluguje, w
    > piaskownicy bawią sie z innymi Turkami ... i efekt taki, ze ida do
    > szkoly i nie mowia po niemiecku.

    Zgadza się, i tak jest wszędzie. U mnie np. Hindusi mają przemożną
    tendencję do tworzenia gett i to zupełnie bez przymusu. Ale nie
    słyszałem aby lgneli z tego powodu np. do Pakistańczyków.

    > no wlasnie - dobrowolnych/samoczynnych.

    Dobrowolnych - niekoniecznie. Inaczej: systemowych.

    > ale tez czesciowo samodzielnej. Jest ich duzo, maja swoje grono
    > znajomych ...

    No bo to naturalne, ale my tu o większym powinowactwie do Rosjan. Sam
    miałem wcześniej dużo do Rosjan sympatii. Nadal przyjmuję jako
    założenie, że Rosjanie, których u siebie spotykam są inni niż te 78%
    popierających putina, ale w sumie nie wyobrażam sobie jak miałbym się
    z nimi aktywnie w tej sytuacji bratać nawet nie będąc Ukraińcem. I to
    przy bardzo dużych różnicach kulturowych z lokalsami. Tak samo jakoś
    trudno mi sobie wyobrazić, że będąc w Azji w latach 40. miałbym
    większe tendencje to bratania się z Niemcami niż np. z Chińczykami,
    mimo, że kultura niemiecka jest nam nieporównanie bardziej bliższa niż
    Chińska.

    Z trzeciej strony to wcale nie jest proste, bo przy tak znaczącym
    odsetku narodowości rosyjskiej na Ukrainie to pewnie jest tam też kupa
    ludzi, którzy nie są w żaden sposób zputynizowani i Ukraincy to widzą
    i wiedzą z pierwszej ręki.

    > na sluch odrózniam ten wschodni jezyk, ale nie odwazę sie powiedziec
    > czy to "Polak z kresow", Ukrainiec czy Rosjanin.

    Też bym nie potrafił. Jakąś babkę wczoraj słyszałem w RMFFM z
    wyraźnym, choć nienachalnym wschodnim akcentem, za to mówiącą bardzo
    poprawną polszczyzną. Uznałem, że to Ukrainka, bo polski wschodni
    akcent jakoś wydaje mi się mocniejszy.

    > Takich prawdziwych "Polakow z kresow" to juz chyba nie ma/sladowa
    > ilosc, zostali raczej ci, ktorym nie udalo sie uciec.
    > Czyli Ukrainiec, Ukrainiec z polskimi korzeniami, Rosjanin, Rosjanin z
    > Ukrainy (do wojny - Ukrainiec z rosyjskimi korzeniami), Rosjanin z
    > polskimi korzeniami.

    No właśnie. Z tym, że nadal to chyba nie jest tak oczywiste. Masz
    kilku dobrych znajomych Niemców, wybucha wwII, emigrujesz do US, gdzie
    udzielono Ci gościny i miałbyś bardziej lgnąć do Niemców niż
    Amerykanów?

    > No ale jesli np w jednym zakladzie pracuje 50 "cyrylicznych", to moga
    > sie trzymac blizej siebie, nawet jesli czesc to "kacapy".

    Jeśli to kacapy to trudno mi w to uwierzyć.

    > W Ukrainie żyło sporo "ruskojęzycznych" oraz "rusofilnych".
    > Ci drudzy tez mogli do nas wyjechac - teraz, lub wczesniej.
    > Ba - i wsród nich mogą sie zdarzyc tacy, którym sie "specoperacja" nie
    > podoba, i ich będą "prawdziwi Ukraincy" tolerowac.

    I to trzymanie wynika z większych sympatii? No chyba, że Robert miał
    na myśli wyłącznie uwarunkowania systemowe.

    --
    Marcin