  • 1. Data: 2010-02-17 14:58:47
    Temat: Re: VoD pod linuksem
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    Witam,

    ponieważ dyskusja przestała pasować do telewizja, a bardziej do prawo,
    to przerzucam wątek na pl.soc.prawo.

    ================

    W dniu 2010-02-17 00:49, Jan Stożek pisze:
    > Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w wtorek, 16
    > lutego 2010 23:32:
    > Masz mnie za idiotę, czy nie masz innych argumentów? Bo ja się tu
    > wysilam na oryginalność, a Ty w kółko powtarzasz jedno zdanie.

    No bo ono broni DRMa. A ty próbujesz wykazać wady DRM. A ja wcale nie
    mówiłem, że DRM nie ma wad. Protestowałem przeciwko twierdzeniu Krzyśka,
    że DRM nie ma sensu, a nie głosiłem twierdzenia, że to idealne
    rozwiązanie na wszelkie okazje.

    > Demagogia. W sieci są materiały płatne nie chronione DRM.

    W ilościach śladowych zapewne. Inaczej czemu byś ubolewał brakiem
    dostępu do Ipli?

    > Nie ma czegoś takiego, jak "własność intelektualna".

    To twoje zdanie.

    > O ile pamiętam,
    > ten termin nie występuje w ustawie o prawie autorskim i prawach
    > pokrewnych. To nowomowa. Termin ukuty na potrzeby mediów i
    > motłochu...

    Odpuść sobie. Nie jesteśmy w sądzie i nie musimy się posługiwać
    branżowym językiem prawniczym. Myślałem, że rozmawiamy na cywilizowanym
    poziomie. Niestety Dominikom i Krzyśkom już dawno zabrakło argumentów i
    zaczęli się czepiać precyzji sformułowań technicznych i twierdzenia, że
    VHS ma połowę jakości PAL, a teraz ty się czepiasz.

    > ...żeby uzasadnić obronę roszczeń niektórych grup interesu przez
    > analogię do prawa własności.

    Owszem i bardzo dobrze. Skoro zbudowałem bałwana, to jest on mój. Skoro
    zaśpiewałem piosenkę o bałwanie, to jest ona moja. Skoro nagrałem film o
    bałwanie, to jest on mój.

    > Ale nawet, jeśli przyjmiemy, że własność intelektualna istnieje, to
    > zakres jej ochrony definiuje prawo - a nie twórcy i implementatorzy
    > takiego czy innego DRM.

    Zakres ochrony mojego bałwana też definiuje prawo, co nie znaczy, że nie
    wolno mi dodatkowo dookoła zbudować płotu. I naprawdę mi to nie
    przeszkadza, że prawo daje ci prawo do bezkarnego patrzenia na mojego
    bałwana. Ja se zbudowałem mur wokoło i tyle.

    > Jedna zmiana ustawy - i ZAIKS czy inne RIAA
    > będzie pobierać tantiemy za gwizdanie na ulicy cudzych utworów.

    Owszem, byłoby to wskazane. Tylko szkodliwość jest znikoma, więc tego
    ograniczenia nie ma.

    > Zmiana w drugą stronę - i twórcy będą mogli zarabiać tylko na
    > koncertach.

    To jest dopiero demagogia. Nie każdy rodzaj twórcy jest w stanie
    zarabiać koncertami. Jeżeli coś stworzyłem, nie uważam, że powinienem
    musieć się z tobą tym dzielić. Taka jest moja moralność. A prawo -- no
    cóż, prawo kuleje i trzeba je ulepszać.

    > A wiesz, że na mocy polskiego prawa nie ma możliwości zrzeczenia się
    > praw autorskich majątkowych?

    Ciekawe skąd taka teza. Nie tylko jest taka możliwość, ale wręcz jest
    wykorzystywana non stop. Przecież prawie każdy twórca przekazuje prawa
    majątkowe do swojej twórczości. Czy to wydawnictwu, czy to gazecie czy
    inaczej.

    Chyba ci się pomyliło ze zrzekaniem się osobistych (niemajątkowych) praw
    autorskich, czyli tak zwanego public domain. Co to, to owszem.

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Domena_publiczna#Domena
    _publiczna_w_Polsce

    Dlatego część zasobów wikipedii oznaczona jako PD ma dopisek, że o ile
    prawo nie przewiduje PD, to twórca daje to na CC BY czy podobnym.

    > Na razie nikt tego nie wykorzystuje, ale
    > ciekawie będzie, jak ktoś opierając się na tym spróbuje np. do
    > wymusić zamknięcie polskiej wikipedii.

    No to raczej nie na tym, a na zawartych w wikipedii elementach łamiących
    prawo autorskie albo nieetycznych.

    > Jak zobaczą w tym biznes, to będą. Jak zobaczą biznes, to nawet będą
    > dopłacać, żeby tylko ktoś oglądał ich programy.

    No. Jak zobaczą biznes. A wg mnie nie zobaczą.

    > Więc zdjęcie DRM-ów (albo poluźnienie ich rygorów - np. żeby można
    > było oglądać kupiony film dowolną liczbę razy) też nie zmieni tego,
    > że ludzie będą płacić za telewizję albo chodzić do kina - albo
    > oglądać VoD - bo tak jest prościej, wygodniej i przyjemniej.

    No cóż, mamy odmienne zdanie i chyba nie ma sensu tego powtarzać, bo się
    zapętla.

    > Zresztą
    > przykład ipoda pokazał, że ludzie CHCĄ płacić za legalne materiały.

    nie mam iPoda i nie wiem o czym mówisz. Możesz przybliżyć?

    > Znowu sam sobie przeczysz. Skoro DRM ma sens działania tylko w
    > środowisku z zamkniętym źródłem, to znaczy, że istotą problemu jest
    > ukrywanie informacji, a nie szyfrowanie.

    No bo pomiędzy rozszyfrowaniem a wyświetleniem na ekranie materiał jest
    odszyfrowany. To tak jakbyś mówił, że połączenie SSL z bankiem jest bez
    sensu, bo zanim przeglądarka to wyświetli, trzeba odszyfrować, a zanim
    bank to przetworzy również.

    > Pardon, Maszynę, Która Robi Wszystko Na Literę N. Klasyka. Nie
    > czytałeś?

    Nie. Mało klasyki czytałem, tyle ile zmuszali w szkole. A na szczęście
    zmuszali niewiele.

    > "Klapaucjuszu, albo jesteś głupcem, albo głupca udajesz".

    No cóż, jeżeli mamy na takim poziomie rozmawiać, to ja wysiadam.

    > Wręcz przeciwnie. Czy wiesz na przykład, że postanowienia licencji
    > zabraniające tworzenia na własny użytek kopii zapasowych nośnika z
    > legalnie posiadanym oprogramowaniem są z mocy prawa nieważne? I
    > producent MUSI Ci umożliwić zrobienie takiej kopii - albo dostarczyć
    > wtórnik nośnika.

    Zacznijmy od tego, że polskie prawo autorskie, wbrew obiegowej opinii
    wcale nie zezwala na tworzenie na własny użytek kopii zapasowych nośnika
    z legalnie posiadanym oprogramowaniem. A już skąd wywiodłeś przymus
    umożliwienia tworzenia takiej kopii, to całkiem nie łapię.

    > Zresztą, żeby daleko nie szukać: prawo nałożyło na pewną firmę na M.
    > obowiązek umożliwienia wyboru przeglądarki internetowej podczas
    > instalacji znanego systemu operacyjnego na W.

    Tak, to też wg mnie zbrodnicze działanie różnych dziwnych komisji EU. I
    wcale nie jestem przekonany, że to prawo, a jeśli tak, to chyba
    antymonopolowe co najwyżej i do tego wg mnie mocno skopane.

    > Nie myl praw z roszczeniami - bo to nie to samo. Rzekome "prawa
    > producentów" są tylko próbą znalezienia kompromisu pomiędzy
    > roszczeniami producentów, a roszczeniami konsumentów.

    I wg mnie konsumenci mają mieć prawo do zerowych roszczeń, bo nie oni
    wyprodukowali utwór. Tzn. mogą se mieć roszczenia wg stopnia zapłaty i
    nie mówię, że nie możesz mówić ,,skoro płacę 100zł, chcę mieć za to A i
    B''. Ale mieszanie w to prawa jest nieporozumieniem.

    > Wcześniej, czy później, ktoś to przetestuje przed sądem. Pewnie w
    > Stanach, bo w Polsce naród jest przytępiały i potulny po 50 latach
    > sowietyzmu i 20 latach eurosocjalizmu. I wtedy zobaczymy.

    No ja na razie to Stany wykazują, że raczej odwrotnie.

    > To, że twórca czy producent ma jakiekolwiek prawo, to tylko umowa
    > społeczna skodyfikowana w postaci ustaw. Nic więcej.

    Jak wszystko. To, że masz prawo do życia i nie wolno cię zabić, to też
    umowa społeczna. Ba! Są i były społeczeństwa, gdzie wcale tak nie jest.
    Więc jak rozmawiamy, to wiadomo, że w osadzeniu w określonej
    etyce/normach. I do tego pisałem, że takie jest MOJE zdanie.

    > Nie o dekalog tu idzie, ale o rozumienie prawa - a przynajmniej jego
    > ducha.

    No to po co rozmawiasz o Dekalogu? Eh....

    > Późna pora, czy logika szwankuje?

    No sam wyraźnie napisałeś: Kiedyś producent Terminatora mógł
    zaoszczędzić i wydać najpierw w USA, a potem w UK, co mu zmniejszało
    koszty. A teraz z powodu piratów musi wydawać jednocześnie, co mu
    podnosi koszty. To nie twoje słowa?

    Poza tym, trzymaj poziom! Obraźliwe sformułowania przeciwko mnie nie
    dodają ci wdzięku ani nie czynią mądrzejszym.

    > Jeżeli producenci i nadawcy nie wprowadzają "mechanizmów
    > antypirackich",

    No przecie wprowadzają. Cała dyskusja nasza o tym.

    > Ja się nie dziwię. Ale też to nie oznacza, że mam automatycznie
    > akceptować dowolne roszczenia,

    Oczywiście, że nie oznacza, że masz. Ja tylko wyraziłem swoją opinię, że
    dla mnie naturalne jest, że jeśli coś wyprodukowałem, to mam mieć prawo
    do dążenia do maksymalizacji zysków ze sprzedaży tegoż i ochrony
    produktu. a jak się komuś nie podoba, niech wyprodukuje swoje.

    Moje podejście powoduje, że np. używam paściatego OpenOffice'a bo cena
    MSO mi nie odpowiada. Twoje podejście chyba bliższe jest nieakceptowanej
    przeze mnie wersji ,,nie podoba mi się cena MSO, więc użyję pirackiego''

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 2. Data: 2010-02-18 10:53:38
    Od: Smok Eustachy <s...@e...pl>

    Dnia Wed, 17 Feb 2010 15:58:47 +0100, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):
    /..../
    > Owszem i bardzo dobrze. Skoro zbudowałem bałwana, to jest on mój. Skoro
    > zaśpiewałem piosenkę o bałwanie, to jest ona moja. Skoro nagrałem film o
    > bałwanie, to jest on mój.

    Skoro pomyślałem o bałwanie, to myslenie o bałwanie jest moje.

    --
    Smok Eustachy
    http://pclinuxos.org.pl/

  • 3. Data: 2010-02-18 15:03:44
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-18 11:53, Smok Eustachy pisze:
    > Dnia Wed, 17 Feb 2010 15:58:47 +0100, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):
    > /..../
    >>
    > Skoro pomyślałem o bałwanie, to myslenie o bałwanie jest moje.

    owszem, o ile udowodnisz, że pomyślałeś pierwszy i o ile będzie to
    oryginalne myślenie nadające się do zakwalifikowania jako dzieło.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 4. Data: 2010-02-18 21:00:58
    Od: Jan Stożek <c...@c...pl>

    Po głębokim namyśle Przemysław Adam Śmiejek napisał w czwartek, 18
    lutego 2010 16:03:

    > owszem, o ile udowodnisz, że pomyślałeś pierwszy i o ile będzie to
    > oryginalne myślenie nadające się do zakwalifikowania jako dzieło.

    A u Ciebie znowu występuje przerost ideologii nad faktami. Ale to
    chyba normalne u lewicy.

    Myślenie nie jest utworem w sensie prawa autorskiego i jako takie nie
    podlega ochronie prawnej (przynajmniej z tytułu tej ustawy). Podobnie
    zresztą jak wiele innych przejawów twórczości - np. taniec. Śpiew i
    muzyka zresztą też nie - a w każdym razie nie samoistnie.

    --
    Pozdrawiam,

    (js).

    PS. Odpowiadając bezpośrednio proszę usunąć minus wraz ze
    wszystkimi kolejnymi literami.

  • 5. Data: 2010-02-20 02:26:35
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-19 01:09, Smok Eustachy pisze:
    > Wyobraźmy sobie, że Tristan kupuje licencję na samochód - bo:
    > 1. Samochodu nie można kupić, bo nikt nie sprzeda.
    > 2. Na podstawie tej licencji musi płacić producentowi za każdy
    > przejechany kilometr zróżnicowaną stawką w zależności od tego czy do
    > teściowej czy do pracy i ile osób wiezie.

    I owszem, takie coś bywa. Są np. wypożyczalnie samochodów.

    Znam też firmę, która sprzedaje urządzenie elektroniczne, za które
    właśnie pobiera opłaty wg licznika użyć.

    Więc metody niesprzedawania w świecie ,,fizycznym'' też są. I nie widzę
    powodu do panikowania. Skoro ktoś oferuje samochód na takich warunkach,
    a ktoś inny to kupuje, to nie widzę powodu do popierania anarchii i
    żądań tych, co ten wóz pożyczają i jeżdżą dowolnie łamiąc licznik
    kilometrów.

    > 4. Koszty rosną bo żeby kontrolować to wszystko potrzebny jest
    > rozbudowany aparat represji.

    No tak, lepiej pozwolić żeby kupowali tylko ludzie o wewnętrznej
    potrzebie bycia uczciwym. Genialne założenie.

    ATPO: Kurde, nie wiem czemu nie działają przekierowania (FUT)... Mój TB
    coś kopie przy ich tworzeniu, czy wy je ignorujecie? Bo dyskusja powinna
    iść na pl.soc.prawo.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 6. Data: 2010-02-21 06:04:11
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2010-02-18, Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl> wrote:

    > owszem, o ile udowodnisz, że pomyślałeś pierwszy i o ile będzie to
    > oryginalne myślenie nadające się do zakwalifikowania jako dzieło.

    Potrzebna jest jeszcze "materializacja" czyli postać utrwalona.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2010-02-21 12:36:04
    Od: Smok Eustachy <s...@e...pl>

    Dnia Sat, 20 Feb 2010 03:26:35 +0100, Przemysław Adam Śmiejek napisał(a):

    > I owszem, takie coś bywa. Są np. wypożyczalnie samochodów.

    I tam płacisz _producentowi_ za przejechany kilometr?

    > Znam też firmę, która sprzedaje urządzenie elektroniczne, za które
    > właśnie pobiera opłaty wg licznika użyć.

    No to ich nie sprzedaje.

> [...]
    > a ktoś inny to kupuje, to nie widzę powodu do popierania anarchii i
    > żądań tych, co ten wóz pożyczają i jeżdżą dowolnie łamiąc licznik

    Niezwiązane z producentem.

    > No tak, lepiej pozwolić żeby kupowali tylko ludzie o wewnętrznej
    > potrzebie bycia uczciwym. Genialne założenie.

    Ty naprawdę jesteś tępy. Jeśli masz ograniczenie w słuchaniu płyty od 6
    osób na raz to ktoś ma prawo siedzieć non stop u Ciebie w domu i pilnować.

    --
    Smok Eustachy
    http://pclinuxos.org.pl/

  • 8. Data: 2010-02-21 18:53:24
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-02-21 13:36, Smok Eustachy pisze:

    > I tam płacisz _producentowi_ za przejechany kilometr?

    Nie. Właścicielowi prawa do samochodu. Tak samo jak w VOD, gdzie
    nadawca, np. Polsat, jest właścicielem praw do tego nadania.

    Nikt nie mówi, że to porównanie 1:1. Po prostu każdy rodzaj własności ma
    swoją specyfikę.

    > No to ich nie sprzedaje.

    No to ich nie sprzedaje. I takoż nadawcy nie sprzedają filmów, a
    konkretne prawa. Amen.

    > Niezwiązane z producentem.

    A skąd wiesz, że producent bezpośrednio nie wypożycza swojego
    urządzenia? Zresztą to nieistotne kto, ważne że to jego własność.

    A więc się żegnamy, PLONK.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek