  • 1. Data: 2005-07-11 16:34:41
    Temat: Utrzymanie dziecka a podstawy prawne
    Od: "Joten" <joten@[fizzle_the_spam_shizzle]hot.pl>

    Witam,

    Mam pytanie - rodzice, jako prawni opiekunowie, mają obowiązek utrzymywać
    swoje dziecko. Czy obowiązek taki spoczywa na nich jedynie do ukończenia
    przez dziecko 18 lat życia, czy też utrzymywać dziecko muszą tak długo, jak
    trwa jego edukacja [maksymalnie bodaj do 25 roku życia]?
    Pytam, gdyż obiło mi się o uszy, iż dziecko *musi* być utrzymywane przez
    rodziców tak długo, jak długo się uczy, ale nie jestem pewien, czy jest to w
    jakikolwiek sposób regulowane prawnie. Jeśli tak - jaki paragraf mówi o tym?

    --
    pozdrawiam,

    j.

  • 2. Data: 2005-07-11 17:47:59
    Temat: Re: Utrzymanie dziecka a podstawy prawne
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 11/07/2005 18:34, Joten wrote :
> [...]
    > rodziców tak długo, jak długo się uczy, ale nie jestem pewien, czy jest
    > to w jakikolwiek sposób regulowane prawnie. Jeśli tak - jaki paragraf

    Dziecko powinno być utrzymane do momentu usamodzielnienia się ("nie jest
    jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie") -- to nie to samo co do
    momentu końca nauki -- art. 133 § 1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    What is truth? (Pontius Pilate)

  • 3. Data: 2005-07-11 18:06:35
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Dziecko powinno być utrzymane do momentu usamodzielnienia się ("nie jest
    > jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie") -- to nie to samo co do
    > momentu końca nauki -- art. 133 § 1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

    No ok ... ale co z tzw. darmozjadami/wiecznymi studentami ?

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 4. Data: 2005-07-11 18:42:47
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 11/07/2005 20:06, KrzysiekPP wrote :

    > No ok ... ale co z tzw. darmozjadami/wiecznymi studentami ?

    Są ujęci. "Nie jest jeszcze w stanie" ma inny zakres znaczeniowy niż
    "nie chce jeszcze". Zdaje się jest orzecznictwo, które uznaje że złe
    wyniki w nauce (tj. powtarzanie lat studiów itp) jest przesłanką
    odpadnięcia obowiązku alimentacyjnego.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    I'm smarter than the average bear! (Yogi Bear)

  • 5. Data: 2005-07-11 19:18:53
    Od: "Joten" <joten@[fizzle_the_spam_shizzle]hot.pl>

    Użytkownik "Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki"

    > Dziecko powinno być utrzymane do momentu usamodzielnienia się ("nie jest
    > jeszcze w stanie utrzymać się samodzielnie") -- to nie to samo co do
    > momentu końca nauki -- art. 133 § 1 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego.

    Czyli jaki z tego wniosek? Kto decyduje, czy dziecko jest w stanie utrzymać
    się samodzielnie? Jak uznać, czy należy jeszcze je utrzymywać, czy nie...?

    --
    pozdrawiam,

    j.

  • 6. Data: 2005-07-13 06:33:28
    Od: Beniamin <b...@c...pl>

    Joten napisał(a):
> [...]
    >

    > Czyli jaki z tego wniosek? Kto decyduje, czy dziecko jest w stanie
    > utrzymać się samodzielnie? Jak uznać, czy należy jeszcze je utrzymywać,

    Jeśli jest to kwestia sporna to decyduje sąd rozpatrując wniosek dziecka
    o alimenty od rodziców.
    --
    Pozdrawiam,
    Beniamin

  • 7. Data: 2005-07-13 11:11:32
    Od: "Joten" <joten@[fizzle_the_spam_shizzle]hot.pl>

    Użytkownik "Beniamin" <b...@c...pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli jest to kwestia sporna to decyduje sąd rozpatrując wniosek dziecka o
    > alimenty od rodziców.

    Czyli rozumiem, że nie ma paragrafu, który by mówił jasno "Na rodzicach
    obowiązek utrzymywania dziecka spoczywa do momentu zakończenia przez nie
    edukacji"? Jest to kwestia ustalana w rodzinie, a jeśli nie można dojść do
    porozumienia, to wtedy wstępuje się na drogę sądową, gdzie dokonywane jest
    przyznanie alimentów na rzecz dziecka?

    --
    pozdrawiam,

    j.