  • 1. Data: 2005-10-11 12:12:00
    Temat: Um zlecenie a ksiazeczka zdrowia (?)
    Od: Gamon' <robaczyfka_M@LPA_gazeta.pl>

    Czesc!

    Kto i czy wogole stepluje ksiazeczke zdrowia pracownikowi zatrudniony na
    umowe zlecenie (przedluzana co miesiac; jest to jedyne zrodlo dochodow)?
    Jesli nie pracodawca, to na podstawie jakich dokumentow?
    A jesli wogole sie nie stepluje w tym przypadku, to co stanowi podstawe
    do skorzystania z opieki lekarskiej?

    Pozdrawiam,
    robal.

  • 2. Data: 2005-10-11 12:50:53
    Temat: Re: Um zlecenie a ksiazeczka zdrowia (?)
    Od: "Tomasz Maleski" <m...@w...pl>

    Uzytkownik "Gamon'" napisal w wiadomosci
> [...]
    > Jesli nie pracodawca, to na podstawie jakich dokumentow?
    > A jesli wogole sie nie stepluje w tym przypadku, to co stanowi podstawe do

    Witam,
    Jesli jest potracana skladka na ubezpieczenie zdrowotne to twój
    zleceniodawca stempluje twoja ksiazeczke zdrowia. Podstemplowana ksiazeczka
    zdrowia pozwala na uzyskanie zwolnienia lekarskiego, nigdy mi sie nie
    zdarzylo abym musial przedstawic podpieczetowana ksiazeczke zdrowia bedac u
    lekarza z wizyta. Podstawe skorzystania z opieki lekarskiej daje ci
    zgloszenie ciebie do ZUS przez twojego zleceniodawce i oplacanie przez niego
    skladki na ubezpieczenie zdrowotne, co zreszta jest jego obowiazkiem.

    Pozdrawiam
    Tomasz Maleski

  • 3. Data: 2005-10-11 13:17:11
    Od: Gamon' <robaczyfka_M@LPA_gazeta.pl>

    Czesc!

    Tomasz Maleski wrote:
    > Jesli jest potracana skladka na ubezpieczenie zdrowotne to twój
    > zleceniodawca stempluje twoja ksiazeczke zdrowia.
    No wlasnie Wielce Szanowne Kadry twierdza cos zupelnie innego :( ze
    owszem, stempluja, ale jesli jest to umowa "ciagla" (ze tak ja okresle),
    a nie porzedluzana z miesiaca na miesiac.

    > Podstemplowana ksiazeczka
    > zdrowia pozwala na uzyskanie zwolnienia lekarskiego, nigdy mi sie nie
    > zdarzylo abym musial przedstawic podpieczetowana ksiazeczke zdrowia bedac u
    > lekarza z wizyta.
    W mojej przychodni to jest podstawa otrzymania numerka do lekarza :(
    stad moje pytanie.

    > Podstawe skorzystania z opieki lekarskiej daje ci
    > zgloszenie ciebie do ZUS przez twojego zleceniodawce i oplacanie przez niego
    > skladki na ubezpieczenie zdrowotne, co zreszta jest jego obowiazkiem.
    Z tym jest wsio OK.

    Pozdrawiam,
    robal.

  • 4. Data: 2005-10-11 13:28:26
    Od: "Tomasz Maleski" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Gamon'" napisał w wiadomości

    > No wlasnie Wielce Szanowne Kadry twierdza cos zupelnie innego :( ze
    > owszem, stempluja, ale jesli jest to umowa "ciagla" (ze tak ja okresle), a
    > nie porzedluzana z miesiaca na miesiac.

    Muszą ci podstemplować, bo w tym zakładzie pracy opłacasz składke zdrowotną.
    Nie jest ważne czy to umowa zlecenie czy o pracę. Jesteś ubezpieczony -
    należy sie wpis w książeczkę.

    > W mojej przychodni to jest podstawa otrzymania numerka do lekarza :( stad
    > moje pytanie.

    Jeśli ci nie podstemplują książeczki (chociaż to jest ich obowiązek) poproś
    w kadrach o druk ZUS ZUA - zgłoszenie do ubezpieczeń i z tym idź do
    przychodni.

    Pozdrawiam
    Tomek Maleski

  • 5. Data: 2005-10-11 13:40:24
    Od: Gamon' <robaczyfka_M@LPA_gazeta.pl>

    Czesc!

    Tomasz Maleski wrote:
    > Muszą ci podstemplować, bo w tym zakładzie pracy opłacasz składke zdrowotną.
    > Nie jest ważne czy to umowa zlecenie czy o pracę. Jesteś ubezpieczony -
    > należy sie wpis w książeczkę.
    Dzieki :)

    A czy mozesz przytoczyc jakas podstawe prawna? To by mi na pewno
    ulatwilo "boj" ;)

    > Jeśli ci nie podstemplują książeczki (chociaż to jest ich obowiązek) poproś
    > w kadrach o druk ZUS ZUA - zgłoszenie do ubezpieczeń i z tym idź do
    > przychodni.
    Teoretycznie tak, ale z kolei na moich oczach ktos kiedys robil
    awanture, bo Pani.W.Okienku uparla sie, ze bez podstemplowanej KZ nie da
    numerka i koniec. Awantura na 4 fajery byla, a "klient" i tak sie nie
    dostal do lekarza :(

    Pozdrawiam,
    robal.

  • 6. Data: 2005-10-12 09:02:52
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    jeżeli nie jesteś studentem do 26 lat, a umowa zlecenie jest Twoim
    jedynym źródłem dochodów z pracy, to podlegasz obowiązkowo
    ubezpieczeniom emerytalnemu, rentowemu i zdrowotnemu, dobrowolnie
    chorobowemu.
    Zleceniodawca ma obowiązek potwierdzenia w Twojej legitymacji
    ubezpieczeniowej prawa do świadczeń leczniczych, nawet gdyby umowa
    zlecenie była zawarta tylko na jeden dzień.
    Podstawa prawna to ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych z dnia
    13.10.1998 r. (Dz. U. Nr 137, poz. 887 z późn. zm.) oraz rozp.
    Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 16.05.1991 r. w sprawie
    wzorów i trybu wystawiania legitymacji ubezpieczeniowych (Dz. U. Nr
    51, poz. 223 z późn. zm.).
    Skoro jednak masz takie problemy z uzyskaniem u zleceniodawcy
    potwierdzenia uprawnień do świadczeń leczniczych doradzałabym
    "kompetentnym" pracownicom, aby zadzwoniły do ZUS, do informacji w
    sprawie ubezpieczeń, gdzie w ciągu kilku minut dowiedzą się
    wszystkiego. Studiowanie ustawy może być dla nich zbyt trudne.
    Odrębną sprawą jest ubezpieczenie chorobowe, które jest dobrowolne, a
    prawo do zasiłku chorobowego nabywa się dopiero po 6 miesiącach
    opłacania składek.
    Nawet po zakończeniu umowy zlecenia przez 30 dni zachowujesz prawo do
    świadczeń leczniczych.

    wa

  • 7. Data: 2005-10-12 14:00:18
    Od: Gamon' <robaczyfka_M@LPA_gazeta.pl>

    Czesc!

    Dzieki za obszerna odpowiedz :)
    Teraz juz Arcywazne Kadry moga sie pocalowac przez lewe ramie ;)

    Pozdrawiam,
    robal.