  • 1. Data: 2004-04-19 12:14:41
    Temat: Tesciowa kupuje mieszkanie:-) PILNE
    Od: "[edymon]" <edymon@zostaw_tylko:autocom.pl>

    Podpowiedzcie mi, bo nie mam za wiele czasu (a w zasadzie mam czas do
    jutra do 10:00)
    Tesciowa kupuje nowe mieszkanie na rynku pierwotnym. W przyszlosci moj
    maz chcialby uniknac placenia wysokiego podatku spadkowego.
    Tesciowa idzie jutro podpisac umowe przedwstepna i poczatkowo miala to
    byc umowa cywilno-prawna, ale chyba odwleczemy moment podpisania umowy
    przedwstepnej, bo chcielibysmy sporzadzic ja notarialnie.

    Pytanie nr 1: Czy jak blok juz stoi i jest przykryty (oddanie we
    wrzesniu) to jest sens umowy notarialnej?

    Znajomy prawnik doradzil mi, ze mieszkanie mozna kupic na wspolwlasnosc
    (tzn. matka i syn). Ale jak nas urzad skarbowy zapyta, skad wzielismy
    kase na mieszkanie? Prawnik radzi najpierw sporzadzic notarialnie umowe
    darownizny na kwote polowy mieszkania, wtedy jest podkladka w skarbowym.

    Pytanie nr 2: Czy to ma sens?

    Pytanie nr 3: Jaki jest podatek od darowizny matka->syn na 80.000 pln?

    Po takiej darowiznie na papierze prawnik radzi sporzadzic umowe kupna
    mieszkania na wspolwlasnosc 50-50%.

    Pytanie nr 4: Jaki do cholery bedzie ten podatek spadkowy od mieszkania
    kupionego za 150.000 pln?
    --
    Pozdrawiam,
    Edytka [edymon]

  • 2. Data: 2004-04-19 12:27:29
    Temat: Re: Tesciowa kupuje mieszkanie:-) PILNE
    Od: "[edymon]" <edymon@zostaw_tylko:autocom.pl>

    Użytkownik [edymon] napisał:
    > Pytanie nr 4: Jaki do cholery bedzie ten podatek spadkowy od mieszkania
    > kupionego za 150.000 pln?
    Kurde wyliczylam sobie wg tabeli:
    od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej
    20.556 - i wiecej 822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20.556 zł
    i wyszlo mi prawie 10.000 pln podatku!!!!!!!!!!
    --
    Pozdrawiam,
    Edytka [edymon]

  • 3. Data: 2004-04-19 13:15:35
    Od: "Kaliope" <K...@w...pl>

    > Kurde wyliczylam sobie wg tabeli:
    > od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej
    > 20.556 - i wiecej 822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20.556 zł
    > i wyszlo mi prawie 10.000 pln podatku!!!!!!!!!!

    Moment:-) mnie wyszło coś innego - jaka ta matematyka skomplikowana.
    wolna od opodatkowania w I grupie podatkowej jest kwota 9.637 zł, czyli
    80.000- 9.637(kwota zwolniona z opodatkowania) = 70.363zł
    70.363zł - 20.556zł = 49.807zł
    822,20zł + 7% od kwoty 49.807zł = 822,20zł + 3486,49zł = 4.308,69zł
    Czt ktoś z grupowiczów z zapędami matematycznymi, może to zweryfikować?

    a tak na marginesie: dlaczego nie współwłasność teściowa, Ty i mąż. Jako
    małżeństwo nie musicie dokumentować dochodów (każdy przecież gdzieś
    pracuje) - to już jest oszczędność na podatku od darowizny. A kolejna
    sprawa - po ew. spadku to będzie mieszkanie tylko Twojego męża, gdyby sę coś
    działo- do niczego nie masz prawa.
    Kaliope

  • 4. Data: 2004-04-19 13:20:57
    Od: "[edymon]" <edymon@zostaw_tylko:autocom.pl>

    Użytkownik Kaliope napisał:

> [...]
    > 822,20zł + 7% od kwoty 49.807zł = 822,20zł + 3486,49zł = 4.308,69zł
    > Czt ktoś z grupowiczów z zapędami matematycznymi, może to zweryfikować?

    Liczylam sobie, ile musielibysmy zaplacic, gdyby tesciowa miala to
    mieszkanie tylko na siebie. Przy udziale polowicznym w mieszkaniu
    oczywiscie suma o polowe mniejsza jak mniemam...

> [...]
    > sprawa - po ew. spadku to będzie mieszkanie tylko Twojego męża, gdyby sę coś

    To mi nie przeszkadza:-) Mam juz wspolwlasnosc w jednym mieszkaniu:-)

    A tak na marginesie. Paranoja! Nie dosc, ze umrze mi ktos i jest juz
    strata, to jeszcze na deser panstwo mnie oskubie... Nie zanosi sie na
    zniesienie tego durnego podatku od spadku?
    --
    Pozdrawiam,
    Edytka [edymon]

  • 5. Data: 2004-04-19 13:34:23
    Od: "poilkj" <u...@d...invalid>

    "[edymon]" <edymon@zostaw_tylko:autocom.pl> wrote in message

    > Pytanie nr 1: Czy jak blok juz stoi i jest przykryty (oddanie we
    > wrzesniu) to jest sens umowy notarialnej?

    Mój tez stal i byl przykryty, tylko na koniec okazalo sie, ze developer w
    zyciu nie dostanie na niego pozwolenie na uzytkowanie, bo mu sie plany
    podczas budowy pomylily.
    Umowa notarialna daje ci duzo wieksze szanse wyegzekwowania swojego w
    przypadku krecenia przed developera.
    I nie zapomnijcie mu sie wpisac do ksiegi wieczystej z roszczeniami.

  • 6. Data: 2004-04-19 13:39:41
    Od: "[edymon]" <edymon@zostaw_tylko:autocom.pl>

    Użytkownik poilkj napisał:
    [ciach]
    > Umowa notarialna daje ci duzo wieksze szanse wyegzekwowania swojego w
    > przypadku krecenia przed developera.
    > I nie zapomnijcie mu sie wpisac do ksiegi wieczystej z roszczeniami.

    Wiem, wiem ja tak zrobilam przy swoim mieszkaniu, wiem o co chodzi.
    Bardziej mnie interesuja odpowiedzi na pozostale pytania, ale dzieki za
    pomoc.

    --
    Pozdrawiam,
    Edytka [edymon]

  • 7. Data: 2004-04-19 17:04:33
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    [edymon] wrote:
> [...]
    > strata, to jeszcze na deser panstwo mnie oskubie... Nie zanosi sie na
    > zniesienie tego durnego podatku od spadku?

    A wiesz, że sól jest obłożona podatkiem akcyzowym? I jeszcze nie tak dawno
    obowiązywała akcyza na gumę do żucia?

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant

  • 8. Data: 2004-04-19 17:08:12
    Od: "[edymon]" <edymon@zostaw_tylko:autocom.pl>

    Użytkownik Falkenstein napisał:

    > A wiesz, że sól jest obłożona podatkiem akcyzowym? I jeszcze nie tak dawno
    > obowiązywała akcyza na gumę do żucia?

    o mamo....

    --
    Pozdrawiam,
    Edytka [edymon]

  • 9. Data: 2004-04-19 17:15:06
    Od: "Jan Galazka" <j...@i...pl>

> [...]
    > 70.363zł - 20.556zł = 49.807zł
    > 822,20zł + 7% od kwoty 49.807zł = 822,20zł + 3486,49zł = 4.308,69zł

    A tak jeszcze na marginesie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku od spadkow i
    darowizn:
    W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego czesci, lokalu
    mieszkalnego stanowiacego orebna wlasnosc (...) w drodze spadku przez osoby
    zaliczane do I grupy podatkowej, nie wlicza sie do podstawy opodatkowania
    ich wartosci do lacznej wysokosci nieprzekraczajacej 110 m2 powierzchni
    uzytkowej budynku lub lokalu. Tak wiec podatku od spadkow i darowizn w ogole
    by nie bylo (to samo dotyczy darowizny).
    Uwaga, sa zastrzezenia, aby takie zwolnienie uzyskac, ale polecam lekture
    przepisow, bo nie chce mi sie przepisywac.
    JG