  • 1. Data: 2003-09-23 10:10:56
    Temat: Szkolenia w soboty
    Od: "SHREK" <s...@g...pl>

    Witam

    Czy mój pracodawca może nakazać mi udział w szkoleniu, które będzie trwało
    przez kilka kolejnych sobót?
    Standardowo pracuję od poniedziałku do piątku i wszystkie soboty mam wolne.
    Pracodawca nie chce w żaden sposób wynagrodzić poświęconego czasu (dzień
    wolny, dodatkowa zapłata), twierdząc, że obowiązkiem pracownika jest
    podwyższanie swoich kwalifikacji.

    Co ja mogę zrobić, czy prawnie mogę odmówić ???

    pozdrawiam,
    SHREK

  • 2. Data: 2003-09-23 11:41:10
    Temat: Re: Szkolenia w soboty
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    SHREK wrote:

> [...]
    > pracownika jest podwyższanie swoich kwalifikacji.
    >
    > Co ja mogę zrobić, czy prawnie mogę odmówić ???

    Odmówić oczywiście możesz... i od razu szukać nowej pracy bo
    prawdopodobnie zostaniesz zwolniony z powodu braku kwalifikacji.
    Jeśli za to szkolenie nie płacisz z własnej kieszeni, to ciesz się, że
    jest jeszcze pracodawca, który dba o twój rozwój

  • 3. Data: 2003-09-23 13:36:18
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SHREK" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Pracodawca nie chce w żaden sposób wynagrodzić poświęconego czasu (dzień
    > wolny, dodatkowa zapłata), twierdząc, że obowiązkiem pracownika jest

    Re : Z Twojego pytania nie wynika, aby było to dokształcanie w placówce
    podległej MEN (studia wieczorowe, zaoczne, doktoranckie), dokształcanie
    lekarzy -specjalizacje (tutaj sprawa jest sporna), czy też związane z
    aplikacją (istnieje tu rozporządzenie MS) lub podobne formy kształcenia,
    gdzie możemy używać pojęcia urlopu szkoleniowego i gdzie ma zastosowanie
    wspólne rozporządzenie MEN i dawnego MPiPS. Zagadnienie to więc pominę.

    A zatem przywołajmy Kodeks Pracy :

    Art. 128. Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji
    pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do WYKONYWANIA
    PRACY.
    Pobieranie nauk nie jest wykonywaniem pracy, ale jest wyjątek :

    Kodeks Pracy rozdział VIII Szkolenia :
    Art. 2373. § 1. Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której
    wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych
    umiejętności (...)
    § 2. (107) Pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w
    zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy
    (...)
    § 3. Szkolenia, o których mowa w § 2, odbywają się w czasie pracy i na koszt
    pracodawcy.

    Jak widzisz obowiązki pracodawcy określone w przywołanym przepisie dotyczą
    tylko szkoleń BHP. Wystarczy ?

    Czy mój pracodawca może nakazać mi udział w szkoleniu, które będzie trwało
    przez kilka kolejnych sobót?

    Re : Pracodawca nie może nakazać Ci, abyś był mądrzejszy i więcej wiedział.
    To sprawa Twojego wyboru. Może natomiast tego od Ciebie oczekiwać. I jeśli
    nie posiadasz kwalifikacji do wykonywanej pracy - ma prawny obowiązek nie
    dopuścić do jej wykonywania przez Ciebie - ze wszystkimi tego
    konsekwencjami (również na liście płac).

    Art. 17 ( + 94 p. 6 ) KP : Pracodawca jest obowiązany ułatwiać
    pracownikom podnoszenie kwalifikacji zawodowych.
    Czy zorganizowanie szkolenia i poniesienie jego kosztu jest wg Ciebie
    ułatwieniem ?

    Co ja mogę zrobić, czy prawnie mogę odmówić ???
    Re : Oczywiście - podobnie jak możesz porzucić pracę, albo poprosić
    pracodawcę, aby przeniósł Cię (jeśli zechce) na stanowisko ciecia. Ale tam
    też trzeba niestety mieć jakieś przeszkolenie...
    AR

    Ps. A tak na marginesie zadziwia mnie sytuacja, kiedy pracodawca nie mając
    takiego obowiązku pragnie zapłacić za to, że pracownik zdobędzie większą
    wiedzę i umiejętności (dla siebie Kolego, dla siebie ...) , organizuje MU to
    , zaś pracownik jeszcze się przed tym broni.
    Kolego Shrek (czy jak tam się zwiesz) ! W większości zawodów pracownicy aby
    utrzymać się na rynku pracy ustawicznie szkolą się we własnym zakresie, w
    swoim czasie wolnym i często za ciężkie pieniądze własne - nie pracodawcy.
    Twojemu pracodawcy powinieneś jeszcze pięknie podziękować za to, że chce
    ciebie ZA DARMO szkolić i ( co z tego wynika) ma wobec Ciebie jakieś plany
    w jego firmie. Zwykle warunkiem wysłania pracownika na szkolenie jest
    podpisanie przez tegoż pracownika zobowiązania, że będzie on pracował u
    kierującego na szkolenie przez ileś tam lat, albo zwróci wyłożone na jego
    szkolenie pieniądze. Coś Twój pracodawca jest baaardzo liberalny. Albo masz
    takie kwalifikacje, że czeka na Ciebie kilkadziesiąt intratnych ofert pracy
    do podjęcia natychmiast.