  • 1. Data: 2009-09-27 19:00:38
    Temat: Spadek a wcześniejsze darowizny
    Od: "XDF" <s...@o...pl>

    Witam,

    Moi rodzice posiadali gospodarstwo rolne. Mieli dwóch synów. Jednemu z nich
    przepisali notarialnie to gospodarstwo i wybudowali sobie dom w mieście.

    Zmarł mój ojciec, który nie pozostawił testamentu.

    Czy teraz obaj synowie dziedziczą po ojcu równe części w tym domu
    wybudowanym w mieście ? czy może jednemu z braci należy się mniej z racji
    tego, że otrzymał wcześniej to gospodarstwo ?

    Będę wdzięczy za odpowiedź,
    pozdrawiam,

  • 2. Data: 2009-09-27 19:19:57
    Temat: Re: Spadek a wcześniejsze darowizny
    Od: kuba <p...@o...pl>

    XDF pisze:
> [...]
    > wybudowanym w mieście ? czy może jednemu z braci należy się mniej z racji
    > tego, że otrzymał wcześniej to gospodarstwo ?

    Dziedziczą równe części, natomiast darowizna będzie miała znaczenie,
    przy dziale spadku, mówiąc prosto: ten co dostał gospodarstwo dostanie
    mniej z tego domu. Szczegółowo: patrz art. 1039-1042 Kodeksu cywilnego.

    --
    kuba

  • 3. Data: 2009-09-28 11:21:46
    Od: "XDF" <s...@o...pl>

    Dziękuję za odpowiedź i naprowadzenie mnie na odpowiednie artykuły k.c.

    Mam jeszcze jedno pytanie : Czy z zapisu notarialnego można upominać się o
    zachowek ?

    Chodzi mi o to, że moja matka zapisała notarialnie (bez testamentu) dzieciom
    mojego brata swoją część nieruchomości... czy w tej sytuacji mogę upominać
    się o zachowek ?

  • 4. Data: 2009-09-28 13:28:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    XDF wrote:
    > Dziekuje za odpowied 1/4 i naprowadzenie mnie na odpowiednie artyku?y k.c.
    >

    > Mam jeszcze jedno pytanie : Czy z zapisu notarialnego mo?na upominaae sie o
    > zachowek ?
    >
    > Chodzi mi o to, ?e moja matka zapisa?a notarialnie (bez testamentu) dzieciom
    > mojego brata swoj? cze?ae nieruchomo?ci... czy w tej sytuacji moge upominaae
    > sie o zachowek ?

    tak
    wartość darowizn jak najbardziej wlicza się do wyliczenia zachowku.