  • 1. Data: 2003-01-04 10:02:13
    Temat: Sp. z o.o.
    Od: "Jan Kowalski" <j...@2...pl>

    Jaka odpowiedzialnosc ponosi czlonek zarzadu spolki z o.o. ?

  • 2. Data: 2003-01-04 10:42:03
    Temat: Re: Sp. z o.o.
    Od: d...@f...arhea.net

    In article <av6bja$kee$1@news.tpi.pl>, Jan Kowalski wrote:
    > Jaka odpowiedzialnosc ponosi czlonek zarzadu spolki z o.o. ?

    Do wysokości wkładu zdaje się.

    --
    Dawid Szymański -> http://people.arhea.net/dawszy/ -> a.k.a DawS

    W tej wiadomości wyraziłem swoje prywatne poglądy, które nie mają
    nic wspólnego z moimi byłymi, obecnymi i przyszłymi pracodawcami.

  • 3. Data: 2003-01-04 11:28:06
    Od: "Asdax" <a...@p...fm>

    Użytkownik "Jan Kowalski" <j...@2...pl> napisał w wiadomości
    > Jaka odpowiedzialnosc ponosi czlonek zarzadu spolki z o.o. ?

    __________
    Odpowiedzialność cywilna
    Obowiązują zasady odpowiedzialności kontraktowej, czyli za szkodę wyrządzoną
    przez niewykonanie zobowiązań (art. 471 i nast. k.c.), i odpowiedzialności
    deliktowej, tj. za czyny niedozwolone, polegające na zawinionym wyrządzeniu
    szkody, niezależnie od wszelkich umów (art. 415 i nast. k.c.).
    K.s.h. mówi o odpowiedzialności cywilnej w art. 291-300.
    Przez trzy lata od zarejestrowania spółki w sądzie członkowie zarządu
    odpowiadają wobec wierzycieli spółki solidarnie z nią, jeśli umyślnie lub
    choćby przez niedbalstwo podali fałszywą informację, iż w spółce z o.o.
    wkłady na pokrycie kapitału zakładowego zostały przez wszystkich wspólników
    w całości wniesione (art. 291 k.s.h.)
    Również później, kiedy już spółka działa, członkowie zarządu ponoszą
    odpowiedzialność cywilną. Przez cały czas można ich skarżyć z art. 293 § 1
    k.s.h. o odszkodowanie za szkodę wyrządzoną ich działaniem lub zaniechaniem
    sprzecznym z prawem lub postanowieniami umowy spółki z o.o., chyba że nie
    ponoszą winy.

    Odpowiedzialność za księgi
    Odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, w tym z
    tytułu nadzoru, ponosi kierownik jednostki (ust. o rachunkowosci)

    Odpowiedzialność karna
    Tutaj: kodeks spółek handlowych i kodeks karny, ale także inne ustawy, np. o
    rachunkowości, o prawach autorskich i prawach pokrewnych.

    Odpowiedzialność karna skarbowa
    Art. 9 § 3 kodeksu karnego

    Odpowiedzialność za zaległości podatkowe
    Art. 116 ordynacji podatkowej.

    aha, jeszcze odpowiedzialność na podstawie ustawy o Krajowym Rejestrze
    Sądowym.
    Jak widzisz, nie ma tego mało. Państwo wydaje sie właściwie odstraszaćod
    pełnienia takich funkcji, ale z mojej praktyki wnioskuje, że najwięcej
    zależy od tego, kim są pozostali członkowie zarządu (na ile można im ufać).
    Ważna jest także obsada, a właściwie zapędy rady nadzorczej.

    pzdr
    Asdax

  • 4. Data: 2003-01-04 12:39:24
    Od: "Jan Kowalski" <j...@2...pl>

    Dzieki
    Wlasciciel spolki w ktorej pracuje( do tej pory prezes i jedyny czlonek
    zarzadu) chce aby kilku pracownikow (w tym ja )zostalo czlonkami zarzadu,
    zastanawiam sie czy to warto, czy ryzyko i odpowiedzialnosc nie sa zbyt
    wysokie. Przypuszczam ze zaly zarzad odpowiada za ew. decyzje innych
    czlonkow?

  • 5. Data: 2003-01-04 12:49:57
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    <d...@f...arhea.net> wrote in message

    > Do wysokości wkładu zdaje się.

    Boze... Jak nie wiesz, to po co sie odzywasz?

    --
    Depi.