  • 21. Data: 2004-07-27 10:36:10
    Temat: Odp: Slub
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Nie pamiętam numeru kanonu, ale ksiądz zasadniczo nie może asystować przy
    ślubie osoby pozostającej w zw. małż. ( cywilnym ) z osobą trzecią. ( bo
    rodzi to powszechne zgorszenie :/ )

    Bodajże z tego samej przyczyny zgorszenia jakiś wyższy urzędnik kościelny
    może jednak wydać zgodę na takie małżeństwo.

    brett

  • 22. Data: 2004-07-27 10:38:26
    Temat: Re: Odp: Slub
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    brett said the following on 2004-07-27 12:36:

> [...]
    >
    > Bodajże z tego samej przyczyny zgorszenia jakiś wyższy urzędnik kościelny
    > może jednak wydać zgodę na takie małżeństwo.

    A czytałeś co napiasałem ? :-)

    KJ

    --
    JIDs: k...@j...wpl.pl k...@j...aster.pl

  • 23. Data: 2004-07-27 11:14:26
    Temat: Re: Slub
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    Użytkownik "XX" <X...@i...net.pl> napisał w wiadomości
    > No wlasnie prawo kanoniczne ??? Czy wedlug prawa kanonicznego mam slub
    > cywilny z jedna a koscielny z druga to nie popelniam jakiejs herezji ??

    Herezji??? Nie, bo herezja to zaprzeczenia prawdzie wiary.

    > i na
    > odwrot czy jesli mam cywilny i chce koscielny z inna ?? Nie mowie o
    > konkordatowym slubie bo to zwiazek prawa cywilnego z kanonicznym !

    Jedna z przeszkod uniemozliwiajacych malzenstwo jest zycie w konkubinacie
    (wylacznie slub cywilny to konkubinat wg prawa koscielnego), wiec byc moze
    najpierw trzeba by bylo to uregulowac.

    > Bo tak jakos
    > z nikad wziely sie te moje rozwazania. Kolega ma slub cywilny ale nie ma
    > koscielnego i teraz tak teoretycnzie jesli chce wziasc koscielny z inna to
    > czy ksiadz go udzieli

    Moga byc problemy.

    > oraz druga sytuacja dajmy na to ze sie cywilnie
    > rozwiedzie to czy wtedy tez ksiadz udzieli koscielnego ??

    Bez problemow, chyba, ze w chwili zawierania malzenstwa cywilnego nie byl
    ochrzczony.

    Pzdr,
    BaLab

  • 24. Data: 2004-07-27 11:32:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Za http://www.archidiecezja.lodz.pl/czytelni/prawo/k4t7
    .html
    > Czyli wg mnie nie może udzielić ślubu ze względu na "prawo prawo
    > państwowe", chyba że będzie "konieczność". Ale co kościół rozumie przez
    > konieczność to nie mam pojęcia.

    Tam gdzieś dalej albo blizej jest jeszcze, że takie małżeństwo nie jest
    ważne.

  • 25. Data: 2004-07-27 11:49:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości
    > kościelny

    > No i wlasnie o to mi chodzi dokladnie o ten watek. Nie mowie o Konkordacie
    > tylko o slubie oddzielnym cywilnym i koscielnym. Wynika z tego taka
    sytuacja
    > ze moge miec koscielny z jedna kobieta a cywilny z inna. Heh zaraz zaraz
    > przeciez tak jest w przypadku rozwodu ze jesli ktos chce sie z kims innym
    > zwiazac to moze tylko na drodze cywilnej bo koscielny ma juz z inna osoba.
    > No i chyba sam sobie odpowiedzialem na to pytanie

    No to znalazłem w Konkordacie Art. 10.1.:

    Od chwili zawarcia małżeństwo kanoniczne wywiera takie skutki, jakie pociąga
    za sobą zawarcie małżeństwa zgodnie z prawem polskim, jeżeli:
    (1) między nupturientami nie istnieją przeszkody wynikające z prawa
    polskiego,
    (2) złożą oni przy zawieraniu małżeństwa zgodne oświadczenie woli dotyczące
    wywarcia takich skutków i
    (3) zawarcie małżeństwa zostało wpisane w aktach stanu cywilnego na wniosek
    przekazany urzędowi stanu cywilnego w terminie pięciu dni od zawarcia
    małżeństwa; termin ten ulega przedłużeniu, jeżeli nie został dotrzymany z
    powodu siły wyższej, do czasu ustania tej przyczyny.

    No i mam kłopot z wykładnią.

    Niby małżeństwo kanoniczne wywiera zawsze skutki zgodnie z prawem polskim, a
    więc powodowało by bigamię. No ale niby z zacytowanego tekstu (jest tylko 1
    art. tego dotyczący, który zacytowałem nie w całości, ale dalej nic
    istotnego dla naszych rozważań nie ma) wynika, że nie wywołuje on tych
    skutków gdy istnieją przeszkody wynikające z prawa polskiego. Bigamia była
    by taką przeszkodą. Ale z kolei nupturienci musieli by o tym poinformować
    księdza, a ten takiego ślubu ważnie udzielić wówczas nie może. Jeśli nie
    poinformują, to wówczas siad zgodnie z pkt. 3 wyśle dokumenty do USC, ale
    wówczas ziści się ten warunek i małżeństwo wywoła skutki cywilne.

    Wydaje mi się, że nie da się. Albo ksiądz ważnie przy ślubie asystować nie
    będzie, albo będzie bigamia.

  • 26. Data: 2004-07-27 12:26:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości

    > Bez problemow, chyba, ze w chwili zawierania malzenstwa cywilnego nie byl
    > ochrzczony.

    A skąd wynika ten warunek? Przecież ślub kościelny mogą dostać małżonkowie,
    z których jeden w ogóle nie jest ochrzczony. nie pamiętam warunków, ale
    chyba wyrażenie zgody na wychowanie dzieci w wierze katolickiej.

  • 27. Data: 2004-07-27 14:13:34
    Od: krys <k...@p...onet.pl>

    M wrote:

    > Tylko i wylacznie w sytuacji, gdy udziela slubu konkordatowego! Nie gdy
    > jest to slub tylko i wylacznie wyznaniowy,

    Jedno pytanie - czy w ogóle istnieje coś takiego jak "ślub tylko i wyłącznie
    wyznaniowy"? Kiedyś jakieś 60 lat temu istniał, bo mój dziadek taki brał,
    ale niedługo, bo potem zmuszono go do zalegalizowania ślubu w USC.
    Natomiast ja brałam ślub już "po komunie" i nie było innej możliwości, niż
    najpierw papier z USC, potem ślub kościelny (no, czasem niektórzy brali
    ślub w odwrotnej kolejności, że niby kościelny ważniejszy ale musieli
    używać mocnej argumentacji;-))

    --
    pozdrawiam
    krys

  • 28. Data: 2004-07-28 15:28:28
    Od: "magda" <mag-l@spam_wp.pl>

> [...]

    > zwiazac to moze tylko na drodze cywilnej bo koscielny ma juz z inna osoba.
    > No i chyba sam sobie odpowiedzialem na to pytanie

    :-)) Bralam slub, wiec moge Ci powiedziec jak to jest.
    1.W USC bierzesz slub cywilny. W kosciele nie ma juz innej mozliwosci jak
    tylko slub konkordatowy.
    Slub wziety w kosciele jest wazny w swietle prawa.
    2.W przypadku slubu konkordatowego lub slubu w USC rozwodzisz sie i w
    swietle polskiego prawa nie jestes juz zonaty.
    3.Jesli wziales slub cywilny to po rozwodzie mozesz uzyskac slub koscielny z
    calkiem inna kobieta.
    4. Jesli wziales slub konkordatowy to mozesz uzyskac rozwod wg prawa
    polskiego, wg prawa koscielnego juz nie. Kolejny Twoj slub bedzie mogl byc
    tylko slubem cywilnym.

    Wynika z tego, ze nie mozesz byc w tym samym czasie zamezny z dwoma
    kobietami ;-)

  • 29. Data: 2004-07-28 15:31:20
    Od: "magda" <mag-l@spam_wp.pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@p...org> napisał w wiadomości

    > Zaraz, zaraz. A od kiedy ksiądz nie ma prawa udzielania ślubu jedynie
    > wyznaniowego, a ma za to obowiązek udzielania ślubu konkordatowego?

    Od kilku lat :-).

  • 30. Data: 2004-07-28 15:36:38
    Od: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>

    magda wrote:
    > :-)) Bralam slub, wiec moge Ci powiedziec jak to jest.
    > 1.W USC bierzesz slub cywilny. W kosciele nie ma juz innej mozliwosci
    > jak tylko slub konkordatowy.

    czyli po slubie cywilnym nie mozesz wziac samego koscielnego - ksiadz cie
    odesle? czyzby traktowal wziecie slubu cywilnego jako grzech smiertelny :-)
    *** blad ***