  • 1. Data: 2004-05-14 09:01:29
    Temat: Rozpoczęcie DG, założenie spółki
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Jestem w następującej sytuacji:
    - wykonuję wolny zawód, jestem tłumaczem. Do tej pory wykonywałem
    tłumaczenia na umowy o dzieło (nie prowadziłem DG), ale w związku z nowymi
    przepisami o VAT, wygląda na to, że tak czy inaczej od niego nie ucieknę,
    więc postanowiłem jakoś trwale uregulować swoją sytuację prawną.

    Myślę o założeniu spółki z innym tłumaczem.

    I teraz moje pytanie:
    - czy żeby założyć z nim spółkę cywilną czy jawną, muszę wcześniej rozpocząć
    działalność gospodarczą? Jak jest ze stawką PDOF? Czy prowadząc działalność
    albo będąć w spółce np. jawnej, korzystam od razu ze stawki 19%?

    Inne pytanie, jaką spółkę założyć? Czy założenie od razu spółki z o.o.,
    zamiast którejś ze spółek prawa cywilnego, to byłby dobry pomysł?

    Paweł

  • 2. Data: 2004-05-14 12:13:23
    Temat: Re: Rozpoczęcie DG, założenie spółki
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

> [...]
    >

    > Inne pytanie, jaką spółkę założyć? Czy założenie od razu spółki z o.o.,
    > zamiast którejś ze spółek prawa cywilnego, to byłby dobry pomysł?

    Witam!

    Jezeli jestes tlumaczem przysieglym to raczej odpada mozliwosc
    zalozenia spolki z o.o., bo osoby wykonujace wolne zawody
    nie moga prowadzic swojej dzialalnosci w takiej formie prawnej
    (z roznych wzgledow). Wobec tego w rachube wchodzi na pewno
    spolka parterska (rodzaj spolki dla osob wykonujacych wolne zawody;
    w praktyce chyba jednak sie nie przyjmuje...). Co do spolki jawnej
    to wg mnie chyba tez nie ma problemu

    (aha...tu pewne uscislenie
    spolka prawa cywilnego to wlasnie spolka cywilna. pozostale
    spolki to spolki handlowe (wszystkie: jawna, komandytowa, z o.o. etc))

    Jezeli nie jestes tlumaczem przysieglym (po prostu tlumaczysz bo
    umiesz a ktos ci ufa, bo zna twoje umiejetnosci) to oczywiscie aby
    sformalizowac te dzialalnosc mozesz zalozyc spolke z o.o.
    Podstawowy wymog to 50 000zl kapitalu zakladowego.
    W spolce akcyjnej odpowiednio wiecej (chyba 500 000zl).
    Oczywiscie rowniez mozesz zalozyc sp. jawna, komandytowa.

    Czy dobrym pomyslem jest zalozenie spolki z o.o.? To zalezy od
    ciebie. Czy masz odpowiedni kapital i w czym ci to pomoze. Jezeli
    zalezy ci na ograniczeniu twojej osobistej odpowiedzialnosci za
    zobowiazania wynikajace z tlumaczen to moze warto (wtedy osobą
    wykonujaca dzielo - swiadczaca usluge tlumaczenia - bedzie spolka
    i to ona i tylko jej majatek bedzie odpowiadal za dlugi (najpierw
    te 50 000zl ktore do niej wlozysz ) etc. czyli w razie wpadki w powaznym
    kontrakcie nie zabiora ci prywatnego samochodu, domu etc.). Zalezy
    to na pewno od rozmiaru twojej dzialalnosci. Wydaje mi sie,
    ze chyba w twoim przypadku jest na to za wczesnie.

    Jeszcze kwestie podatkowe. Jezeli zalozysz spolke z o.o (ktora ma
    przeciez osobowosc prawna), to rowniez pojawi sie kwestia
    faktycznego podwojnego opodatkowania (najpierw zarobi
    spolka i jej dochod podlega opodatkowaniu a potem twoj jako
    udzialowca...). To z pewnoscia argument na niekorzysc tego
    rozwiazania.

    Jezeli chodzi o spolke cywilna to w kazdym przypadku odradzam.
    To nie jest wlasciwa forma prawna do prowadzenia jakiejkolwiek
    dzialalnosci na dluzsza mete etc. slowem (imho): powinni tego zabronic...
    ("zakladania" takich spolek i prowadzenia w ten sposob dzialanosci gospodarczej)

    Co do stawki 19% i innych zwiazanych z tym kwestii to ci
    nie pomoge, bo raczej w tym nie siedze. Popytaj na pl.soc.prawo.podatki.

    Pozdrawiam,
    Konrad

  • 3. Data: 2004-05-14 13:16:16
    Od: Paweł Niezbecki <s...@p...acn.wawa>

    Konrad vel Legislator<g...@N...e-wro.pl>

    [...]
    Wobec tego w rachube wchodzi na pewno
    > spolka parterska (rodzaj spolki dla osob wykonujacych wolne zawody;
    > w praktyce chyba jednak sie nie przyjmuje...).

    Partnerska nie wchodzi w rachubę, bo tam trzeba być tłumaczem przysięgłym, a
    ja nie jestem (w odróżnieniu od potencjalnego wspólnika).

    Co do spolki jawnej
    > to wg mnie chyba tez nie ma problemu

    No właśnie. A jakie są główne różnice pomiędzy cywilną (którą tak
    zdecydowanie odradzasz - mógłbyś napisać krótko dlaczego?), a jawną?

    Pozdrawiam

    Paweł

  • 4. Data: 2004-05-14 15:36:14
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > No właśnie. A jakie są główne różnice pomiędzy cywilną (którą tak
    > zdecydowanie odradzasz - mógłbyś napisać krótko dlaczego?), a jawną?

    Spolka cywilna nie jest po prostu stworzona do prowadzenia
    dzialalnosci gospodarczej. Brak jej jakiejkolwiek podmiotowosci
    (w szczegolnosci nie jest osoba prawna), nie ma wlasnego majatku
    lecz stosuje sie przpisy o tzw. wspolwlasnosci lacznej etc. Powiedzmy
    tak: reguluje ją bardzo malo i to raczej starszych przepisow, ktore
    sprawaiaja duzo klopotow w praktyce. Wydaje mi sie (nie moge
    oczywiscie tego stwierdzic z cala pewnoscia) ze "komfort" prowdzenia
    dzialalnosci w formie spolki np. jawnej jest o wiele wyzszy. Dodatkowo
    spolka taka ma podmiotowosc prawna, co ulatwia wiele kwestii majatkowych,
    takze pozniejsze przystepowanie/wystepowanie wspolnikow etc.

    Rowniez ustawodawca preferuje spolka jawna i wprowadza wrecz
    obowiazek przeksztalacania spolki cywilnej w jawna gdy przekroczy
    sie okreslony prog przychodow.

    Mozna jeszcze o tym mowic, ale naprawde spolka cywilna to nie jest
    dobry wybor jezeli chce sie prowadzic profesjonalnie dzialalnosc
    gospodarcza.

    Konrad

  • 5. Data: 2004-05-14 16:53:17
    Od: sebol <i...@a...pl>

    Konrad vel Legislator wrote:

    > Mozna jeszcze o tym mowic, ale naprawde spolka cywilna to nie jest
    > dobry wybor jezeli chce sie prowadzic profesjonalnie dzialalnosc
    > gospodarcza.

    Różni sie podstawowym zapisem - w s.c. odpowiadaja wspolnicy calym
    majtkiem w s.j. subsydialnie.
    Druga podstawowa roznica s.c. zawiazuje sie w tydzien a s.j. wymaga
    wpisu do KRS. Najczesciej wiec tworzy sie na szybko s.c a potem
    przeksztalca w s.j. albo zoo w ciagu najblizszych miesiecy.

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 6. Data: 2004-05-14 17:23:18
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

    > Różni sie podstawowym zapisem - w s.c. odpowiadaja wspolnicy calym
    > majtkiem w s.j. subsydialnie.

    eee...czy to na prawde tak duzo zmienia? w koncu i tak odpowiadaja
    wspolnicy. wedlug mnie to nie swiadczy o istotnej roznicy
    jakosciowej miedzy s.c. a spolka jawną. w kazdym razie
    z tego powodu malokto chyba decyduje sie na s.j.

    konrad

  • 7. Data: 2004-05-14 19:40:57
    Od: sebol <i...@a...pl>

> [...]
    > jakosciowej miedzy s.c. a spolka jawną. w kazdym razie
    > z tego powodu malokto chyba decyduje sie na s.j.

    moze inaczej wg mnie s.j. jest "lepsza jakosciowo" ale jakbys mial
    otwierac spolke w 2 tygodnie to nie masz najmniejszych szans na s.j. A z
    s.c. bardzo prosto i tanio przechodzi sie na inne spolki osobowe i
    kapitalowe.

    --
    lobo_(małpa)autograf.pl

  • 8. Data: 2004-05-14 20:04:26
    Od: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>

> [...]
    > otwierac spolke w 2 tygodnie to nie masz najmniejszych szans na s.j. A z
    > s.c. bardzo prosto i tanio przechodzi sie na inne spolki osobowe i

    ok to fakt. co do tego zgoda.

    konrad

  • 9. Data: 2004-05-16 10:35:42
    Od: "Pawel" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > wpisu do KRS. Najczesciej wiec tworzy sie na szybko s.c a potem
    > przeksztalca w s.j. albo zoo w ciagu najblizszych miesiecy.

    ble..
    --
    ________

    Nie trzeba zjesc calego gowna, zeby wiedziec, ze nie jest zapiekanka z
    kraba.- Orson Scott Card