    From: "Konrad vel Legislator" <g...@N...e-wro.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rozpoczęcie DG, założenie spółki
    Date: Fri, 14 May 2004 17:36:14 +0200

    > No właśnie. A jakie są główne różnice pomiędzy cywilną (którą tak
    > zdecydowanie odradzasz - mógłbyś napisać krótko dlaczego?), a jawną?

    Spolka cywilna nie jest po prostu stworzona do prowadzenia
    dzialalnosci gospodarczej. Brak jej jakiejkolwiek podmiotowosci
    (w szczegolnosci nie jest osoba prawna), nie ma wlasnego majatku
    lecz stosuje sie przpisy o tzw. wspolwlasnosci lacznej etc. Powiedzmy
    tak: reguluje ją bardzo malo i to raczej starszych przepisow, ktore
    sprawaiaja duzo klopotow w praktyce. Wydaje mi sie (nie moge
    oczywiscie tego stwierdzic z cala pewnoscia) ze "komfort" prowdzenia
    dzialalnosci w formie spolki np. jawnej jest o wiele wyzszy. Dodatkowo
    spolka taka ma podmiotowosc prawna, co ulatwia wiele kwestii majatkowych,
    takze pozniejsze przystepowanie/wystepowanie wspolnikow etc.

    Rowniez ustawodawca preferuje spolka jawna i wprowadza wrecz
    obowiazek przeksztalacania spolki cywilnej w jawna gdy przekroczy
    sie okreslony prog przychodow.

    Mozna jeszcze o tym mowic, ale naprawde spolka cywilna to nie jest
    dobry wybor jezeli chce sie prowadzic profesjonalnie dzialalnosc
    gospodarcza.

    Konrad