  • 1. Data: 2002-08-29 21:04:57
    Temat: Rekojmia vs. "otwarta gwarancja"
    Od: "Slavik" <p...@p...onet.pl>

    Witam!
    Niedawno zakupilem modem, ktory po kilku tygodniach przestal dzialac.
    Odnioslem modem do sprzedawcy i powolalem sie na rekojmie. Sprzedawca
    tlumaczyl sie "otwarta gwarancja" na produkt i stwierdzil, ze producent
    sprzetu ma prawo naprawy urzadzenia, zanim ja powolam sie na zwrot
    pieniedzy, badz wymiane na nowy.
    Ostatecznie sprawa jest juz zakonczona, bo na gwarancji nie mogli usunac
    usterki i wymienili mi modem na nowy, ale czy sprzedawca mial prawo odmowic
    mi wymiany modemu na nowy?
    Teraz juz nie wiem kto odpowiada za rekojmie: sprzedawca, czy producent?
    Sprzedawca oznajmil, ze albo oddam modem na te gwarancje, albo moge go podac
    do sadu. Nawet zastanawialem sie nad rozstrzygnieciem prawnym tej sprawy,
    ale chyba za 64PLN to za duzo zachodu ;-) tym bardziej, ze jest juz po
    sprawie.
    Z gory dziekuje za odpowiedz,
    Slavik

  • 2. Data: 2002-09-01 04:21:11
    Temat: Re: Rekojmia vs. "otwarta gwarancja"
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Dnia Thu, 29 Aug 2002 23:04:57 +0200 w artykule <akqsre$fb9$1@news.onet.pl>
    Slavik <p...@p...onet.pl> napisano co następuje:
> [...]
    > tlumaczyl sie "otwarta gwarancja" na produkt i stwierdzil, ze producent
    > sprzetu ma prawo naprawy urzadzenia, zanim ja powolam sie na zwrot

    KC, Art. 560. § 1. (sory za rozpieprzone pliterki)

    Je?eli rzecz sprzedana ma wady, kupuj?cy mo?e od umowy odst?pi? albo ??da?
    obni?enia ceny. Jednak?e kupuj?cy nie mo?e od umowy odst?pi?, je?eli
    sprzedawca niezw?ocznie wymieni rzecz wadliw? na rzecz woln? od wad albo
    niezw?ocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, je?eli
    rzecz by?a ju? wymieniona przez sprzedawc? lub naprawiana, chyba ?e wady
    s? nieistotne.

    Problem w braku zdefiniowania terminu "niezwłocznie".

    > Ostatecznie sprawa jest juz zakonczona, bo na gwarancji nie mogli usunac
    > usterki i wymienili mi modem na nowy, ale czy sprzedawca mial prawo odmowic
    > mi wymiany modemu na nowy?

    Miał o ile była to pierwsza reklamacja.

    > Teraz juz nie wiem kto odpowiada za rekojmie: sprzedawca, czy producent?

    Sprzedawca, i musi przyjąć reklamacje z tytułu rękojmi, ale nie musi od
    razu wymieniać towaru na nowy.

    > Sprzedawca oznajmil, ze albo oddam modem na te gwarancje, albo moge go podac
    > do sadu. Nawet zastanawialem sie nad rozstrzygnieciem prawnym tej sprawy,

    Jeżeli kwestią sporną było odmówienie przyjęcia z tytułu rękojmi to
    mogłeś go podać, a co najmniej zgłosić do PIH. Jeśli zaś wymiana na nowy,
    to był w swoich prawach.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2002-09-01 06:43:27
    Od: kam <k...@p...onet.pl>

    Marcin Debowski napisa_(a):
> [...]
    >
    > Jeżeli kwestią sporną było odmówienie przyjęcia z tytułu rękojmi to
    > mogłeś go podać, a co najmniej zgłosić do PIH. Jeśli zaś wymiana na nowy,

    Tylko, że żądanie wymiany na nowy wynika z art. 561 kc, gdzie nie ma
    mowy o naprawie.

    KG

  • 4. Data: 2002-09-01 07:14:58
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    Dnia Sun, 01 Sep 2002 08:43:27 +0200 w artykule <3...@p...onet.pl>
    kam <k...@p...onet.pl> napisano co następuje:

    > Tylko, że żądanie wymiany na nowy wynika z art. 561 kc, gdzie nie ma
    > mowy o naprawie.

    A jest tu jasność interpretacyjna, bo spotkałem się z wypowiedziami, że
    nie i też jakoś nie słyszy się za mocno aby taki proceder był uprawiany?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2002-09-01 07:33:16
    Od: "kam" <k...@p...onet.pl>

    > A jest tu jasność interpretacyjna, bo spotkałem się z wypowiedziami, że
    > nie i też jakoś nie słyszy się za mocno aby taki proceder był uprawiany?

    Proceder uprawiany nie jest, bo nie da się ukryć, że o praktyce decydują
    sprzedawcy, którym nie jest to na rękę. A sama sprawa rzeczywiście jest
    kontrowersyjna, nie wiem nawet jakie jest obecnie panujące stanowisko (w
    tym organizacji konsumenckich).

    KG

  • 6. Data: 2002-09-01 14:36:59
    Temat: Odp: Rekojmia vs. "otwarta gwarancja"
    Od: "Slavik" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik kam <k...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:01c25189$c0e381e0$40654cd5@omnibook...

> [...]
    > sprzedawcy, którym nie jest to na rękę. A sama sprawa rzeczywiście jest
    > kontrowersyjna, nie wiem nawet jakie jest obecnie panujące stanowisko (w

    Dzieki za wszystkie odpowiedzi. Jak sie okazuje madry Polak po szkodzie, ale
    to swiadczy o tym, ze sie ciagle ucze ;-) a tym samym ide naprzod.
    Pozdrawiam,
    Slavik

  • 7. Data: 2002-09-01 19:12:59
    Od: p...@p...onet.pl

    Sprawa banalna........

    Reklamacje musi przyjąc ma takowy obowiązek, jeśli nie załatwią niezwłocznie -
    fakt ten potwierdza pismem.

    Jeśli chodzi o ww. modem jako rzecz oznaczona co do gatunku - w przypadku wady
    można zażądać :
    1 odstąpienia od umowy
    2 obnizenia ceny
    3 wymiany na nowy wolny od wad

    Jesli sprzedawca ktory odpowiada z tyt. rękojmi nie wymieniał wcześniej na nowy
    wolny od wad tego modemu - moze zablokować twoje roszczenie odstąpienia od
    umowy poprzez tylko wymianę sprzętu na nowy - ale tylko jeden raz - jesli wada
    jest istotna.

    Nie moze bloowac tego roszczenia poprzez wykonnanie naprawy modemu - gdyz jest
    to rzecz oznaczona co do gatunku - gdyby to byla rzecz oznaczona co do
    tozsamosci to owszem miałby tkaowe uprawnienie.

    Chyba wszystko juz jest jasne ?
    Dominik Spalek www.forum.wirma.pl

  • 8. Data: 2002-09-01 20:28:05
    Od: p...@p...onet.pl

    Gdybyś potrzebował Helpa

    Dominik Spałek
    0-505 863 673
    www.forum.wirma.pl

  • 9. Data: 2002-09-01 21:40:17
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    p...@p...onet.pl napisa_(a):
    > Nie moze bloowac tego roszczenia poprzez wykonnanie naprawy modemu - gdyz jest
    > to rzecz oznaczona co do gatunku - gdyby to byla rzecz oznaczona co do
    > tozsamosci to owszem miałby tkaowe uprawnienie.

    A skąd takie akurat wnioski? Tzn. chodzi mi o zróżnicowanie ze względu
    na rzeczy oznaczone co do gatunku i co do tożsamości.

    KG