    From: Marcin Debowski <a...@n...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Rekojmia vs. "otwarta gwarancja"
    Date: Sun, 1 Sep 2002 06:21:11 +0200

    Dnia Thu, 29 Aug 2002 23:04:57 +0200 w artykule <akqsre$fb9$1@news.onet.pl>
    Slavik <p...@p...onet.pl> napisano co następuje:
    > Witam!
    > Niedawno zakupilem modem, ktory po kilku tygodniach przestal dzialac.
    > Odnioslem modem do sprzedawcy i powolalem sie na rekojmie. Sprzedawca
    > tlumaczyl sie "otwarta gwarancja" na produkt i stwierdzil, ze producent
    > sprzetu ma prawo naprawy urzadzenia, zanim ja powolam sie na zwrot
    > pieniedzy, badz wymiane na nowy.

    KC, Art. 560. § 1. (sory za rozpieprzone pliterki)

    Je?eli rzecz sprzedana ma wady, kupuj?cy mo?e od umowy odst?pi? albo ??da?
    obni?enia ceny. Jednak?e kupuj?cy nie mo?e od umowy odst?pi?, je?eli
    sprzedawca niezw?ocznie wymieni rzecz wadliw? na rzecz woln? od wad albo
    niezw?ocznie wady usunie. Ograniczenie to nie ma zastosowania, je?eli
    rzecz by?a ju? wymieniona przez sprzedawc? lub naprawiana, chyba ?e wady
    s? nieistotne.

    Problem w braku zdefiniowania terminu "niezwłocznie".

    > Ostatecznie sprawa jest juz zakonczona, bo na gwarancji nie mogli usunac
    > usterki i wymienili mi modem na nowy, ale czy sprzedawca mial prawo odmowic
    > mi wymiany modemu na nowy?

    Miał o ile była to pierwsza reklamacja.

    > Teraz juz nie wiem kto odpowiada za rekojmie: sprzedawca, czy producent?

    Sprzedawca, i musi przyjąć reklamacje z tytułu rękojmi, ale nie musi od
    razu wymieniać towaru na nowy.

    > Sprzedawca oznajmil, ze albo oddam modem na te gwarancje, albo moge go podac
    > do sadu. Nawet zastanawialem sie nad rozstrzygnieciem prawnym tej sprawy,

    Jeżeli kwestią sporną było odmówienie przyjęcia z tytułu rękojmi to
    mogłeś go podać, a co najmniej zgłosić do PIH. Jeśli zaś wymiana na nowy,
    to był w swoich prawach.

    --
    Marcin