  • 21. Data: 2010-04-02 08:10:55
    Temat: Re: Rejestracja samochodu cz 2
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    > Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    Jak samochód był zarejestrowany na Firmę Jan Kowalski, to ta firma musi
    być spółką.
    Samochód przedsiębiorcy - osoby fizycznej będzie zawsze zarejestrowany
    na tę osobę, nie na nazwę przedsiębiorstwa.

    > ale dopuszczasz, ze Firma Jan Kowalski to nazwa taka jak np. Firma
    > dupex-importex, ktora moze należec do tegoż Jana Kowalskiego albo i nie.

    Mało prawdopodobne, żeby jednoosobowa DG nazywała się
    "Firma Jan Kowalski" Marian Wiśniewski.
    To w ogóle da się zarejestrować? Nazwa nie może wprowadzać w błąd.
    A tak skonstruowana - wprowadza co do osoby przedsiębiorcy.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 22. Data: 2010-04-02 08:46:10
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@e...com.pl> napisał w wiadomości news:

    > Mało prawdopodobne, żeby jednoosobowa DG nazywała się
    > "Firma Jan Kowalski" Marian Wiśniewski.
    > To w ogóle da się zarejestrować? Nazwa nie może wprowadzać w błąd.

    Przypominam że np. Wedel czy Bata to nazwiska.
    Spokojnie można sobie wyobrazić, że firma tego typu (choć rzecz jasna raczej
    nie wielkości) działa jako DG.

  • 23. Data: 2010-04-02 09:05:32
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 02 Apr 2010 10:46:10 +0200, Cavallino napisał(a):

    > Przypominam że np. Wedel czy Bata to nazwiska. Spokojnie można sobie
    > wyobrazić, że firma tego typu (choć rzecz jasna raczej nie wielkości)
    > działa jako DG.

    Ten przykład niczego nie dowodzi. Zarówno Wedel jak i Bata to spółki więc
    w nazwie muszą "Sp. z o.o." lub "SA"

  • 24. Data: 2010-04-02 09:05:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Apr 2010, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Cavallino" <c...@k...pl> napisał

    > Każda firma jest uprawiona do wystawienai faktury.

    Oj nie.
    Wystawianie faktur jest formalnie nieskorelowane z "byciem firmą".
    Faktury mogą i powinni wystawiać wyłącznie zarejestrowani podatnicy
    VAT. Nie każda "firma" jest *zarejestrowanym* podatnikiem i nie
    każdy podatnik musi prowadzić DG w rozumieniu przepisów o DG.
    Całkiem sporo najmniejszych firm nie jest zarejestrowanymi podatnikami,
    korzystają ze zwolnienia podmiotowego (które przy okazji wiąże się
    z brakiem prawa do wystawiania faktur).

    > Ale to nie jest sprawa nabywcy. Jego problem, to wykazanie nieprzerwanego
    > ciągu właścicieli.

    W omawianym przypadku problemem jest właśnie błąd na fakturze: brak
    podania właściciela. Zakładam że mowa o DG OF (bo jak o spółce prawa
    handlowego, to brak dowodu nabycia w postaci sprzedaży, darowizny
    lub wkładu w spółkę jest oczywisty).

    > Ale nikt tu nie pisał, ze ta faktura jest nieprawidłowa.

    Jak nie, skoro tak? Chyba nawet w 1. poście było!

    > Ajeśli nawet, to
    > należy sie domagać prawidłowej, a nie odpisu wpisu do ewidencji podmiotów.

    Oczywiście 100% zgody.
    Tu są dwie zupełnie różne sprawy - bezprawnego żądania urzędu oraz
    błednego dokumentu nabycia.
    Obie równolegle w tym samym wątku :D

    > A jaka jest podstawa żądania, by fakturę wystawił właściciel?

    W przypadku faktury - przepisy o VAT.
    W przypadku ogólnym - Ordynacja Podatkowa (przepis o rachunkach).

    Z p. widzenia cywilnoprawnego nie ma powodu, aby domagać się
    wystawienia przez sprzedawcę, wystarczy jak podpisze :P,
    niemniej z przyczyn podatkowych rzeczywiście istnieje (zupełnie
    niezwiązany z faktem rejestracji) obowiązek "wystawienia"
    (przez sprzedawcę).
    Nam jest potrzebna faktura (dowód sprzedaży), a że nie da się
    zdobyć inaczej *prawidłowej* faktury, niż w ten sposób że
    *wystawi* ją sprzedawca... no cóż.
    Oczywiście "przepisowo" nie musi to być *fizycznie* osoba
    właściciela (o czym niżej), bo nikt nie uchylił przepisów
    o przedstawicielstwie, przepisy regulują nawet taki przypadek
    że f-rę wystawi kupujący o ile sam jest podatnikiem VAT (najpierw
    dopełniając wraz ze sprzedawcą stosu papierkologii, to jest
    przewidziane do zupełnie innych celów, ale jak ktoś się *bardzo*
    uprze to wolna wola - przytaczam tylko w tym celu, aby ktoś
    się nie przyczepił jakobym twierdził że "fizycznie musi to
    być osobiście sprzedawca").

    > Pal sześć małą
    > firmę. A jak to bedzie duża firma z wieloma oddziałami w wielu krajach, to
    > też bedziesz się domagał, by właściciel osobiście wszystkie faktury
    > podpisywał?

    Ależ nie.
    Wtedy *W IMIENIU* właściciela podpisuje się osoba UPOWAŻNIONA.
    Własnym podpisem, ale pod danymi właściciela i z podaniem formy
    (ewentualnie zakresu) upoważnienia.
    Co w niczym nie zmienia faktu, że wystawcą faktury jest sprzedawca
    (a że robi to przez pełnomocnika czy prokurenta - jego prawo).
    I to on (właściciel) musi figurować w polu "sprzedawca", nikt inny.

    Jeśli zaś miałeś na myśli osobę prawną, to oczywiście zarząd lub
    osoba upoważniona przez zarzad - i musi istnieć dokument nabycia
    przez te osobę prawną.

    pzdr, Gotfryd

  • 25. Data: 2010-04-02 09:08:12
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Ten przykład niczego nie dowodzi. Zarówno Wedel jak i Bata to spółki więc
    > w nazwie muszą "Sp. z o.o." lub "SA"

    I zapewne jesteś zdania, że chodziło o ich formę prawną?
    Jak można czytać z takim niezrozumieniem, to ja nie czaję.

  • 26. Data: 2010-04-02 09:09:34
    Od: olgierd <n...@n...problem>

    > Przypominam że np. Wedel czy Bata to nazwiska.

    W sumie nazwiskiem może być wszystko (także "Microsoft" czy "Apple"),
    jednak już fraza "Jan Kowalski "John Smith" jest wątpliwa w świetle art.
    43(2) par. 2 kc. Z zasady prawdziwości wynika, że można tam wstawić
    wyłącznie *swoje* *imię oraz nazwisko*.

    > Spokojnie można sobie
    > wyobrazić, że firma tego typu (choć rzecz jasna raczej nie wielkości)
    > działa jako DG.

    Akurat Elektromis (ten pierwszy) miał taką formę i zatrudniał kilkaset
    osób.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl

  • 27. Data: 2010-04-02 09:11:05
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    > Oj nie.
    > Wystawianie faktur jest formalnie nieskorelowane z "byciem firmą".
    > Faktury mogą i powinni wystawiać wyłącznie zarejestrowani podatnicy
    > VAT.

    Faktury VAT.
    Co nie znaczy, że zwykły rachunek nie może być zatytułowany Faktura.
    Co do reszty oczywiście się zgadzam.
    Od razu widać czy odpowiada ktoś kto rozumie co czyta i pisze, czy wręcz
    przeciwnie. ;-)

  • 28. Data: 2010-04-02 09:12:33
    Od: olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Fri, 02 Apr 2010 11:08:12 +0200, Cavallino napisał(a):

    > I zapewne jesteś zdania, że chodziło o ich formę prawną? Jak można
    > czytać z takim niezrozumieniem, to ja nie czaję.

    Ależ ma rację! Firma osoby prawnej, która jakoś tam korzysta z czyjegoś
    nazwiska nie musi wprowadzać w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy.
    (Pomijam kwestię naruszenia praw tamtej osoby.)

  • 29. Data: 2010-04-02 09:22:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Apr 2010, Kuba (aka cita) wrote:

    > Użytkownik "MarcinJM" <m...@i...pl> napisał

    > ale dopuszczasz, ze Firma Jan Kowalski to nazwa taka jak np. Firma
    > dupex-importex, ktora moze należec do tegoż Jana Kowalskiego albo i nie.

    Za bardzo się streszczas i nie bardzo wiadomo co masz na myśli.

    Firmą *nie są*:
    dupex-importex
    FIRMA dupex-importex
    NIE SĄ.
    I tyle.

    Nazwa w rozumieniu "dowolna nazwa" *nie jest firmą*!
    Firma ma bardzo formalnie określoną postać - i MUSI mieć
    tę postać, aby MOGŁA pełnić rolę firmy.

    Firma składa się *albo* z opcjonalnej nazwy, doczepionej do
    obowiązkowego imienia i nazwiska, *albo* z obowiązkowej nazwy
    (osoby prawnej) i (obowiązkowej) dopisanej formy prawnej.
    Tertium non datur, przepisy nie przewidują.
    Weźmij w garść Kodeks Cywilny i sprawdź.

    O, tu, podsunę:
    _117.html
    Od art.43[4]

    Istnieje przepis o dopuszczalności "nazwy skróconej", ale on
    IMO nie uchyla zasady podanej wyżej! (Bardzo Ważne Przedsiębiorstwo
    Spółka Akcyjna może zarejestrować i używać nazwy skróconej
    BWP SA i tyle, Telekomunikacja Polska SA może posługiwać się skrótem
    TP SA, nie można pominąć formy - czyli przykładowego "SA" w firmie
    "prawnej" ani imienia i nazwiska w firmie "fizycznej").

    BTW: Oczywiście użycie słowa FIRMA w nazwie firmy jest takie sobie, ale
    skoro funkcjonują na rynku (i dobrze się mają) gazety o nazwie "gazeta",
    to niech będzie.

    Ad rem.
    Aby podane przykłady były firmą, muszą *albo* mieć formę:
    dupex-impoertex Jan Kowalski
    czy też:
    FIRMA dupex importex Jan Kowalski

    *albo*, jeśli są osobą prawną:
    dupex-importex S.A.
    FIRMA dupex-importex spzoo

    W tym drugim przypadku oczywiscie Jan Kowalski może co najwyżej być
    właścicielem całego "dupex-importex", w żadnym wypadku *NIE JEST*
    właścicielem samochodu (którego właścicielem jest firma będąca
    jego własnością).

    pzdr, Gotfryd

  • 30. Data: 2010-04-02 09:27:59
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "olgierd" <n...@n...problem> napisał w wiadomości

    > Ależ ma rację!

    Tyle że mówi o czymś zupełnie innym.

    >Firma osoby prawnej, która jakoś tam korzysta z czyjegoś
    > nazwiska nie musi wprowadzać w błąd co do tożsamości przedsiębiorcy.

    Kolejny gadający nie na temat.
    Dyskusja nie jest o tym co jest prawidłową nazwą osoby prawnej, tylko o tym
    co może być dodatkiem do nazwy DGOF.