  • 1. Data: 2010-03-31 20:02:57
    Temat: [OT] jaka zasada działania fotoradaru
    Od: Czeresniak <d...@o...pl>

    Witam,
    Jadąc dziś autkiem zauważyłem stojące na poboczu drogi auto straży
    miejskiej z fotoradarem. Ponieważ nie jechałem zbyt szybko miałem okazję
    przyjrzeć się zainstalowanym urządzeniom dokładniej niż zwykle.
    Auto straży miejskiej stało zaparkowane równolegle do drogi, a z przodu
    w atrapie chłodnicy miało zamontowane równolegle do osi wzdłużnej auta
    urządzenie do pomiaru prędkości (czarna puszka ze stożkowatą
    powierzchnią czołową).Zaciekawiło mnie ustawienie kamery pod kątem innym
    niż 0st względem osi wzdłużnej auta a tym samym ustawionej nie w osi
    czujnika prędkości. Wobec tego nasunęło mi się pytanie związane z
    sytuacją, w której na jezdni dwupasowej poruszają się równolegle dwa
    auta i prędkość przekracza auto jadące po pasie umieszczonym przy
    poboczu a kamera jest ustawiona na drugi pas. W takiej sytuacji byłoby
    możliwe, że zdjęcie zostanie zrobione niewłaściwemu pojazdowi. Czy są
    gdzieś ogólnodostępnie umieszczone wytyczne opisujące prawidłową
    konfigurację, pod względem kątów ustawienia, czujnika prędkości z kamerą?
    Do tej pory byłem pewien, że takie urządzenia powinny być na stale
    zespolone i umieszczone w tej samej osi.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2010-03-31 20:38:04
    Temat: Re: jaka zasada działania fotoradaru
    Od: miodu <o...@g...com>

    On 31 Mar, 21:02, Czeresniak <d...@o...pl> wrote:
> [...]
    > Do tej pory byłem pewien, że takie urządzenia powinny być na stale
    > zespolone i umieszczone w tej samej osi.

    Czytałem gdzieś że jeśli na zdjęciu są dwa samochody niemalże
    równolegle, zdjęcie idzie do kosza, nawet jeśli na lewym pasie jedzie
    traktor, a na prawym lamborghini

  • 3. Data: 2010-03-31 20:54:29
    Od: Czeresniak <d...@o...pl>

    miodu pisze:
    > Czytałem gdzieś że jeśli na zdjęciu są dwa samochody niemalże
    > równolegle, zdjęcie idzie do kosza, nawet jeśli na lewym pasie jedzie
    > traktor, a na prawym lamborghini

    Sprawę błędu pomiaru wyjaśnia opis błędu kosinusowego:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_kosinusowy

    Jednakże pozostaje problem związany z czasem wyzwolenia spustu migawki.
    Wyobrażając sobie sytuację w ten sposób, że jedzie sobie pojazd-2 drugim
    pasem z przepisową szybkością a za nim pierwszym pasem jedzie pojazd-1 z
    wyższą szybkością. W tym przypadku istnieje możliwość zmierzenia
    szybkości pojazdu-1 a zrobienia zdjęcia pojazdu-2.
    W związku z tym nadal aktualna jest sprawa z podaniem źródeł z
    informacjami dotyczącymi szczegółów działania fotoradarów i wytycznych
    ich instalowania.

    Temat wrzuciłem na grupę prawna ponieważ pomimo, iż chodzi mi o
    uzyskanie informacji technicznych, to chciałbym je skonfrontować z
    możliwością wykazania nieprawidłowego pomiaru. Wszak w wskazanym powyżej
    artykule na wiki jest napisane, że dokładność pomiaru powinna być nie
    gorsza niż 0,5% a tu dla odchyłki 10st błąd pomiaru wzrasta o np. 1,5%.

    Pozdrawiam
    Darek

  • 4. Data: 2010-03-31 21:05:41
    Od: live_evil <u...@o...pl>

    W dniu 31.03.2010 22:54, Czeresniak pisze:
> [...]
    > wyższą szybkością. W tym przypadku istnieje możliwość zmierzenia
    > szybkości pojazdu-1 a zrobienia zdjęcia pojazdu-2.

    Tak w ramach ciekawostki - w jakimś programie w TV (Top Gear?)
    udowadniano tezę, że przy odpowiednio wysokiej prędkości fotoradar (taki
    zwykły, na maszcie) nie zdąży zrobić zdjęcia. Faktycznie - nie zdążył,
    ale przy prędkości pow. 300km/h.

    --
    live_evil

  • 5. Data: 2010-04-01 06:20:28
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Czytałem gdzieś że jeśli na zdjęciu są dwa samochody niemalże
    > równolegle, zdjęcie idzie do kosza, nawet jeśli na lewym pasie jedzie
    > traktor, a na prawym lamborghini

    Kiedyś tak było.
    Aktualnie są już fotoradary mierzące dwa pasy i na zdjęciu podają
    prędkości obu samochodów.

    Kiedyś ZURAD (najpopularniejsze zastosowanie w Polsce) robił tylko
    fotoradary mierzące prędkość 0...250 km/h, teraz robią już
    -250...250km/h. Oznacza to, że dawniej jadąc pasem przeciwnym do
    kierunku zainstalowania kamery można było nie zwracać uwagi na słupek z
    fotoradarem, teraz jest to już ryzykowne. Pozostaje tylko jechać >250km/h :)
    http://www.zurad.com.pl/tstrona/modules.php?name=Fot
    orapCM
    No i też już produkują laserowe mierniki.
    http://www.zurad.com.pl/tstrona/modules.php?name=Las
    errapid

    --
    Krzysztof

  • 6. Data: 2010-04-01 07:10:59
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "live_evil" <u...@o...pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > udowadniano tezę, że przy odpowiednio wysokiej prędkości fotoradar (taki
    > zwykły, na maszcie) nie zdąży zrobić zdjęcia. Faktycznie - nie zdążył,

    Trzeba jechać pow. 250 km/h (ale prawdziwe, a nie a zegarach). Myślisz dlaczego
    w autach dają owe ograniczenie? :)

  • 7. Data: 2010-04-01 07:15:57
    Od: miodu <o...@g...com>

    On 1 Kwi, 07:20, Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl> wrote:

    > Kiedyś tak było.
    > Aktualnie są już fotoradary mierzące dwa pasy i na zdjęciu podają
    > prędkości obu samochodów.

    Z pewnością gdzieś są, ale ile z tych puszek naprawdę działa? Bo
    dzisiątki razy byłem świadkiem sytuacji jak ktoś mnie wyprzedzał 50
    metrów przed fotoradarem (żeby to zrobić musiał mieć prędkość min.
    20-30 km/h wyższą niż ja w tym momencie, czytaj - ewidentnie
    przekraczającą limit prędkości na tym odcinku), i mimo że była dzika
    noc, fotoradar nie dał nawet najmniejszego błysku. Wierzę w moc
    technologii i osiągnięć cyfrowej fotografii, ale nawet najwyższe ISO
    nie zastąpi błysku.

  • 8. Data: 2010-04-01 07:53:32
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 31 Mar, 22:54, Czeresniak <d...@o...pl> wrote:
    > Wszak w wskazanym powyżej
    > artykule na wiki jest napisane, że dokładność pomiaru powinna być nie
    > gorsza niż 0,5% a tu dla odchyłki 10st błąd pomiaru wzrasta o np. 1,5%.

    Przy "zwyklej" suszarce (i kazdym innym radarze nie uwzgledniajacym
    kata pomiaru) wskazywana/wyswietlana predkosc wynosi
    predkosc_prawidlowa razy cos(kata) (+- blad uradzenia) , cos() jest
    zawsze mniejszy lub rowny 1.0, wiec wyswietla sie conajwyzej mniejsza
    predkosc. W takim wypadku nie mozna uzyc argumentu, ze jechalo sie
    wolniej a tylko kat pomiaru byl nieprawidlowy. (jesli mierzyli pod
    katem, to rzeczywista predkosc byla wyzsza...)

    Fotoradary sa przystosowane do pracy pod konkretnym katem (i podobno
    jakos to automatycznie weryfikuja). Tu juz jest problem, bo
    automatycznie doliczana jest poprawka na ten kat (dzielenie zmierzonej
    predkosci przez cos(kata) ).
    Jesli ustawi sie go pod mniejszym katem niz przewiduje producent to
    bedzie zawyzal predkosc. Kiedys gdzies czytalem wypowiedz kogos z
    policji czy strazy m. - twierdzili, ze radary ktore maja sa
    zabezpieczone przed niepoprawnym katem ustawienia - nie robia wtedy
    fotek - ale ile w tym prawdy... ???

    WS

  • 9. Data: 2010-04-01 09:17:45
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (01.04.2010 09:15), miodu wrote:

> [...]
    > noc, fotoradar nie dał nawet najmniejszego błysku. Wierzę w moc
    > technologii i osiągnięć cyfrowej fotografii, ale nawet najwyższe ISO

    A o podczerwieni słyszałeś?

    p. m.

  • 10. Data: 2010-04-01 10:06:21
    Od: miodu <o...@g...com>

    On 1 Kwi, 10:17, mvoicem <m...@g...com> wrote:

    > A o podczerwieni słyszałeś?
    >
    > p. m.

    Tak, na pewno do takich zastosowań jest bardziej efektywna i tańsza
    niż lampa błyskowa. Masz jeszcze jakieś - o ironio - "błyskotliwe"
    pomysły?