    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 1 Oct 2011 12:53:15 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Rejestracja samochodu - Starostwo - Urząd Skarbowy

    On Fri, 30 Sep 2011, w...@o...pl wrote:

    > Mam pytanie: na jakiej podstawie prawnej US dostaje informacje od starostwa
    > o dokonanej darowiznie rzeczy ruchomej w celu ewentualnego wymierzenia podatku
    > od darowizny?

    Nie musi mieć żadnej.
    O ile *nakładanie obowiązków* na obywatela wymaga zgody ustawowej,
    bo tak zapisano w Konstytucji, tu mamy operację odwrotną: musiałby
    istnieć ustawowy zakaz przesyłania danych między urzędami, aby
    przysługiwała ochrona.
    I tak jest - ale w drugą stronę (tajemnica skarbowa), co i tak nie
    chroni przed wysłaniem zapytania w zakresie czynności sprawdzajacych.
    Dane nie są przecież publikowane, więc pod różne "ochrony" się
    nie łapią.
    A ochrona "numerków" (poprzez zakaz wymieniania się identyfikacją
    między urzędami), która swojego czasu była powoływana jako powód
    wprowadzenia faftyliona różnych identyfikatorów (PESEL, numer
    dowodu, NIP,...) nie została zaimplementowana, wręcz przeciwnie
    (US ma prawo pozbierać wszystkie wymienione do swoich baz).

    > Przeciez [...]

    Nie irytuj się ;)

    > ten podatek nie powstaje
    > wskutek zaistnienia zdarzenia okreslonego w ustawie (tak jak podatek
    > dochodowy)

    Czytałeś aby tę ustawę?
    Zapis z art.6.1.4 jest jedynie "zrównoleglony" poprzez wersję
    z "powołaniem się" w art.6.4.
    Ale to jest trzeciorzędne - doprowadzenie do skorzystania z art.6.4
    (przez US!) nie jest obwarowane wyjaśnieniem skąd US ma wiedzę
    potrzebną do zasugerowaniu podatnikowi że ma się "powołać" ;)

    IMVHO, nie jest uzasadniona teza że USowi nie wolno zbierać
    samodzielnie informacji. Nie ma również zakazu donosów,
    w tym "donosów urzędowych".
    A podpisany donos to dobry powód do wszczęcia postępowania
    o czym niżej ;)
    Taka praktyka działa w wielu urzędach, np. informowania
    ZUSu o różnych zdarzeniach przez UP czy UP przez
    jednostkę rejestrującą DG w UM, i mam na myśli nie tylko
    działania nakazane przepisami, ale również khem... "dobrowolne".

    > Pani w Starostwie kiedy probowalem jej przemowic
    > do rozumu cos mi zaczela gadac o procedurach wewnetrznycn starostwa. Od kiedy
    > k..wa procedury wewnetrzne zamiast opublikowanego w Dzienniku Ustaw czy tam
    > Monitorze prawa są podstawą do wzywania obywateli przed oblicze US?

    STOP, stop!
    Nikt Cię nie wzywał na podstawie "procedury wewnętrznej"!
    Podstawą do wzywania jest Ordynacja, a nie procedury Urzędu Miasta!
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ordynacja-podatkow
    a-1_2_129.html
    +++
    art. 165
    § 1. Postępowanie podatkowe wszczyna się na żądanie strony lub z urzędu.
    § 2. Wszczęcie postępowania z urzędu następuje w formie postanowienia.
    ---

    UMowi nic do tego co US zrobi z danymi które im przesłali - tu masz
    rację. Ale UM przecież nie "wszczyna postępowania".
    Tylko donos składają :>

    > Jestem w stanie posypac glowę popiołem jeśli się mylę, ale czy rzeczywiście jest
    > podstawa prawna do takiego a nie innego postępowania starostwa?

    Patrz wyżej.
    Konstytucja zapewnia obywatelowi ochronę w zakresie nakładania NA NIEGO
    obowiązków. Natomiast ochronę jego danych zapewniają wyłącznie konkretne
    ustawy, i to działa w drugą stronę: chronione są te dane które są
    chronione.
    Da się znaleźć przepisy nakazujące ochronę przed publikowaniem przez
    urząd wiedzy o tym że sprzedałeś samochód.
    Ale Ty żądasz żeby było zabronione składanie donosów :D

    > Przeczesałem
    > prawo o ruchu drogowym, KPA, Ordynację podatkową, a nawet ustawe o dochodach
    > jednostek sam.teryt. i nic nie znalazłem.

    Bo Ty szukasz NAKAZU takiego działania dla urzędu.
    Nie widać postawy do żądania aby taki nakaz istniał.
    Urząd nie może TOBIE nic nakazywać, i np. jak UM zażąda OD CIEBIE żebyś
    im w zębach przyniósł podpieczętowaną kopię deklaracji (podobnoż
    w niektórych urzędach tak robili) to możesz ich wysłać na drzewo.
    Ale sami mogą nie tylko pismo wysłać, lecz wręcz osobiście przejść
    się do US z pytaniem czy była jakaś deklaracja ;)
    A Ordynację czytałeś niedokładnie, skoro pisałeś że to "procedura
    wewnętrzna" była podstawą do wezwania ;)

    > Proszę o pomoc.

    Ale nie widzę w czym :( (niby w czym pomóc)

    pzdr, Gotfryd