    Subject: Re: Reforma OFE
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: cef <c...@i...pl>
    Date: Fri, 29 Sep 2017 09:24:28 +0200

    W dniu 2017-09-29 o 09:03, Liwiusz pisze:

    > Co wy tu pitolicie? Jeśli w ogóle rozpatrywać to w kontekście pokoleń,
    > to kradzieży dokonało pierwsze pokolenie emerytów, które dostało
    > emerytury "za nic", okradając każde kolejne pokolenie. Wszystko inne,
    > także problemy ze zmianą systemu, to tylko konsekwencja tamtej dawno już
    > przedawnionej kradzieży.

    Może jakieś reparacje od rządu polskiego? :-)

> [...]
    > bismarckowskiego koszmaru. Wyrwanie się z tego koszmaru już samo w sobie
    > jest pożądane, OFE były dobrym sposobem co do zasady, i szkoda że
    > ostatecznie po parunastu latach oszczędzania system rozmontowano. Nie
    > miałbym pretensji, gdyby jednocześnie zlikwidowano przymus ubezpieczeń
    > emerytalnych, jasno komunikując, że od tej pory wypłacimy tylko tym,
    > którzy są emerytami, coś tam wypłacimy proporcjonalnie tym, którzy
    > przejdą na emeryturę w najbliższych 20 latach, ale w przypadku
    > pozostałych wskazanym jest, aby sami pomyśleli o swojej starości.

    Mam raczej takie wrażenie,że swoimi emeryturami w Polsce interesują się
    nieliczni
    i państwu taniej by wyszło opłacić socjal dla tych nie radzących sobie
    niż utrzymywać całą infrastrukturę ZUS.
    Wczoraj w radiowej Trójce (schodzącej na psy powoli) była audycja
    o problemach z ustalaniem kapitału początkowego i wysłuchałem
    kilku narzekań ludzi, którzy nie mogą odnaleźć dokumentów sprzed lat.
    I pojawiło się u mnie pytanie jak człowiek teraz szuka dowodów na swoją
    pracę
    za okres 10 czy 15 lat przed 1998 rokiem to co on robił wtedy kiedy
    ogłaszali
    terminy na te procedury? (musiały byc te osoby w podobnym wieku co ja,
    skoro miały
    tyle lat pracy przed reformą). Dziś podejrzewam było by to dla mnie nie
    do ustalenia,
    bo wszystkie firmy, w których pracowałem dziś już nie istnieją, nie ma
    nawet kogo pytać. Oni się po prostu nie interesowali tym co państwo im
    dawało wtedy, co gwarantowało itp. Ważne było "tu i teraz" tak jak "tu i
    teraz" jest obecnie gdy o te emerytury się starają.