  • 11. Data: 2003-11-24 07:13:22
    Temat: Re: Realizacja weksla
    Od: w...@p...onet.pl

    > Jakoś nie przemawia to do mnie. No i nie zapominajmy, że choćby było sto
    > wyroków potwierdzających jedna tezę, to 101. może byc inny. Nie żyjemy w USA
    > czy w Wielkiej Brytanii i wyroki mogą najwyżej byc wskazówką. Nawet zresztą
    > w systemie common law Sąd może zmienić (overrule) swój poprzedni wyrok,
    > zmieniając stan prawny.

    Co do 100 wytoków zgoda, jednak ten pogląd jest na prawdę sensowny. Chciałem
    się trochę rozpisać, ale chyba nie uczynię tego tak jasno jak przedstawił to SN
    (w wyroku wcale nie z lat 70-tych). Więc wprawdzie trochę to długie (nie tnę
    rzeczy mniej istotnych żeby nie narazić się na zarzut "wybiórczości"), ale
    jeżeli chce się komuś przeczytać to proszę:

    2001.05.31 wyrok SN V CKN 264/00

    Przewodniczący: SSN Zbigniew Strus (sprawozdawca).
    Sędziowie: SN Tadeusz Domińczyk, SA Teresa Bielska-Sobkowicz.
    Protokolant: Ewa Zawisza.

    Zaskarżony wyrok został wydany po rozpoznaniu apelacji powodowego Banku od
    wyroku Sądu Rejonowego w Gliwicach oddalającego powództwo w stosunku do
    pozwanych osób fizycznych (postępowanie przeciw pozwanej J.P. Przedsiębiorstwo
    Produkcyjno-Usługowo-Handlowe sp. z o.o. zostało zawieszone), w następujących
    okolicznościach.
    Powód - Bank PKO S.A. w pozwie z 8 grudnia 1995 r. wnosił w postępowaniu
    nakazowym o orzeczenie zapłaty solidarnie przez ośmioro pozwanych kwoty
    11.610,31 zł z odsetkami, częścią prowizji komisowej i kosztami procesu.
    Do pozwu dołączono podpisany weksel własny wystawców Józefa P. posługującego
    się pieczęcią "W. Przeds. Prod. Usług. Handlowe Józef P. ..." i Stefanii P. z
    datą wystawienia (24 marca 1994 r.) i datą zapłaty (1 lipca 1995 r.) oraz sumą
    wekslową (74.690,14 zł) uzupełnioną przez Bank.
    Poręczenie podpisali pozwani Mirosława L., Stanisław O., małżonkowie
    Włodzimierz i Jolanta N. oraz małżonkowie Jarosław i Katarzyna P.
    Wystawcy i poręczyciele wraz z wekslem podpisali deklaracje do weksla in
    blanco. Deklaracja wystawców z 24 marca 1994 r. upoważniała bank do wypełnienia
    weksla w przypadku niedotrzymania umownych terminów spłaty na sumy
    odpowiadające części wykorzystanego kredytu z odsetkami i prowizją oraz do
    opatrzenia weksla datami płatności wg uznania i zobowiązanie do powiadomienia o
    tym wystawców listem poleconym.
    Deklaracja poręczycieli oprócz treści przytoczonej wyżej i podpisu pełnomocnika
    Józefa P. zawierała zastrzeżenie, że w stosunku do poręczycieli weksle mogą być
    wypełnione do kwoty kredytu z odsetkami. Takiej samej treści deklaracje
    wystawców i wszystkich sześciorga poręczycieli zostały sporządzone i podpisane
    w dniu 31 maja 1994 r.
    Pismami datowanymi 14 czerwca 1995 r. powodowy bank wezwał wszystkich dłużników
    wekslowych do wykupu weksla żądając kwoty 74.690,14 zł.
    Dłużnicy nie zapłacili sumy wekslowej, a po przekazaniu sprawy do postępowania
    zwykłego - niekwestionując udzielenia kredytu w kwocie 260.000 zł Józefowi P. -
    w dniu 5 sierpnia 1993 r. zabezpieczonego poręczonym wekslem in blanco, wnosili
    o oddalenie powództwa, podnosząc m.in. zarzut,
    - że w dniu 15 września 1994 r. między Bankiem a Józefem P., Stefanią P.,
    Jarosławem P., Mirosławą L. i Stanisławem C. - wspólnikami spółki cywilnej
    została zawarta umowa o przejęcie długu kredytowego przez tę spółkę, a następną
    umową z 16 stycznia 1995 r. zawartą między powodem a Spółką z ograniczoną
    odpowiedzialnością działającą pod firmą (...). Przedsiębiorstwo Produkcyjno-
    Usługowo-Handlowe, Spółka ta przejęła dług z tytułu kredytu pierwotnie
    udzielonego przez Bank Józefowi P., którego całkowita wysokość wynosiła w dniu
    przejęcia kwotę 264.391 zł. W umowie tej Bank oświadczył, że wyraża zgodę na
    przejęcie długu i zwalnia kredytobiorcę z zobowiązania z tytułu udzielonego
    kredytu.
    Sąd I. instancji oceniając te bezsporne fakty uznał, że przejęcie długu przez
    wymienioną Spółkę z o.o. z mocy art. 519 kc zwolniło wystawców weksla, wobec
    czego zgodnie z dołączoną deklaracją bank nie był uprawniony do uzupełnienia
    weksla. Jednocześnie Sąd powołał art. 32 prawa wekslowego, wskazując, że
    zwolnienie wystawców od odpowiedzialności rozciąga się także na poręczycieli, a
    także podniósł, że poręka wekslowa obejmowała dług osoby fizycznej i nie
    obejmuje długu spółki - przejemczyni, ponieważ zmiana elementu podmiotowego
    stosunku prawnego tzn. zmiana dłużnika zmienia samo zobowiązanie, a dalsza
    odpowiedzialność osób udzielających zabezpieczenie musiałaby wynikać z
    przepisów prawa.
    Zmieniając wyrok wydany w I. instancji przez zasądzenie kwoty 11.610,31 zł z
    odsetkami i kosztami procesu solidarnie od wymienionych w sentencji osób
    fizycznych - poręczycieli i wystawczyni weksla Sąd Wojewódzki przytoczył
    odmienną ocenę prawną:
    1. Samodzielność zobowiązania wekslowego oznacza, że wprawdzie weksel ma swoje
    źródło w stosunkach kauzalnych ale istnieją dwa odrębne roszczenia, przy czym
    to oparte na wekslu jest abstrakcyjne, oderwane od podstawowego stosunku
    prawnego i jakakolwiek jego zmiana nie ma wpływu na ważność stosunku
    wekslowego.
    2. Przejęcie długu (z udzielonego kredytu) przez spółkę miało znaczenie tylko
    dla stosunku podstawowego, w którym dotychczasowe zobowiązanie wygasło zgodnie
    z art. 519 k.c. ale przepis ten oraz przepis art. 525 k.c. nie mają
    zastosowania do stosunku z weksla.
    3. Poręczenie wekslowe z mocy art. 32 prawa wekslowego ma wszystkie cechy
    zobowiązania wekslowego, w tym samodzielność.
    4. Odnosząc się do zarzutów przysługujących poręczycielom na podstawie art. 10
    prawa wekslowego, Sąd Wojewódzki stwierdził, że jedynym ograniczeniem
    uzupełnienia weksla była kwota kredytu z odsetkami, a zatem weksel nie został
    uzupełniony wbrew porozumieniu. Natomiast powoływany art. 17 tego prawa nie
    miał zastosowania, ponieważ powodem był pierwszy posiadacz weksla a nie
    indosatariusz.
    Kasacje od tego wyroku wnieśli adwokaci pełnomocnicy pozwanej Mirosławy L. oraz
    Włodzimierza N. i Jolanty N.
    Obydwie kasacje oparte zostały na pierwszej podstawie i przytaczają naruszenie
    art. 525 k.c. przez jego niezastosowanie. Kasacja wniesiona w imieniu M.L.
    dodatkowo zarzuca naruszenie art. 17 i 32 prawa wekslowego przez ich błędną
    wykładnię. Skarżący domagają się zmiany zaskarżonego wyroku przez oddalenie
    powództwa i alternatywnie o uchylenie wyroków sądów obydwu instancji oraz
    przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania.

    Sąd Najwyższy zważył, co następuje.
    W sprawie chodzi o skuteczność, czy jak określa się w literaturze przedmiotu
    oraz orzecznictwie (por. uzasadnienie uchwały składu 7 sędziów SN z 29 czerwca
    1995 r. III CZP 66/95 - OSP 1966, z. 2, poz. 26) o surowość materialną
    zobowiązania wekslowego.
    Stanowisko Sądu Wojewódzkiego wyłączające wpływ stosunku zobowiązaniowego
    pozawekslowego, w tym wypadku wynikającego z umowy kredytu, na możliwość
    realizacji weksla gwarancyjnego wystawionego i poręczonego jako niezupełny nie
    uwzględnia związków zachodzących między zobowiązaniem wekslowym powstałym
    wskutek wypełnienia blankietu weksla, a stosunkami cywilnoprawnymi istniejącymi
    między stronami procesu opartego na wekslu.
    Sąd Najwyższy w uchwale składu 7 sędziów z 7 stycznia 1967 r. (III CZP 19/66,
    OSNC 1968 z. 5, poz. 79) mającej moc zasady prawnej wyjaśnił, że w wypadku
    wystawienia weksla mającego na celu zabezpieczenie wierzytelności, zobowiązanie
    cywilne wystawcy nie wygasa, lecz istnieje nadal. Wskutek tego wierzycielowi
    przysługuje, obok roszczenia pierwotnego wynikającego ze stosunku
    cywilnoprawnego, nowe roszczenie oparte na wekslu. Przedmiot obu roszczeń jest
    jednak ten sam i zaspokojenie wierzyciela następuje tylko raz, przy czym z
    chwilą zaspokojenia wygasa zobowiązanie dłużnika i wierzyciel powinien zwrócić
    mu weksel. Jeśliby dochodził wierzytelności wekslowej, to spotkałby się z
    zarzutem, że wierzytelność, na której zabezpieczenie został wystawiony weksel,
    nie istnieje, a zatem zobowiązanie wekslowe także wygasło. Ponieważ weksel
    jedynie zabezpiecza wierzytelność cywilną, przeto dłużnikowi przysługują
    przeciwko roszczeniu wekslowemu te wszystkie zarzuty, jakie mu przysługują
    przeciwko roszczeniu cywilnemu.
    Przyjęcie przedstawionego wyżej poglądu oznacza niejednakową (zmienną)
    intensywność ochrony wierzytelności wekslowej w zależności od funkcji weksla i
    sposobu wypełnienia.
    W wypadku wystawienia weksla własnego, o charakterze gwarancyjnym w stosunkach
    finansowych, który ma zabezpieczać wierzytelność remitenta wobec dłużnika np. z
    udzielonego kredytu, praktyką jest wręczenie przez dłużnika dokumentu, który
    nosi nazwę weksla (por. art. 10 in. princ. pr. weksl.) lecz nie zawiera
    przyrzeczenia bezwarunkowego zapłacenia oznaczonej sumy pieniężnej. Taki
    niezupełny weksel (in blanco) nie nadaje się do realizacji gdyż z mocy art. 102
    pr. weksl. "nie będzie uważany za weksel". Osiągnięcie funkcji zabezpieczającej
    uwzględniającej interesy obydwu stron wymaga z jednej strony aby uzupełnienia
    dokonywał wierzyciel, a z drugiej określenia przesłanek i granic tej czynności.
    Następuje to przez dodatkową umowę zwaną porozumieniem lub deklaracją wekslową.
    Zamieszczony w przepisach działu I prawa wekslowego art. 10 dopuszcza wobec
    posiadacza podniesienie zarzutu uzupełnienia sprzecznego z porozumieniem tylko
    w wypadku nabycia weksla w złej wierze albo z rażącym niedbalstwem. Sąd
    Najwyższy w wyroku z 18 listopada 1999 r. sygn. I CKN 215/98 (OSNC 2000/7-
    8/128) wyjaśnił, że z powołanego przepisu wynika (a contrario), iż wobec osoby,
    która otrzymała weksel in blanco, ten, kto go jej wręczył, może powoływać się
    na niezgodne z udzielonym upoważnieniem uzupełnienie weksla in blanco bez
    żadnych ograniczeń (zob. wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 czerwca 1999 r., I
    CKN 51/98, OSNC 2000, nr 2, poz. 27, a także wyrok Sądu Najwyższego z dnia 5
    lutego 1998 r., III CKN 342/97, OSNC 1998, nr 9, poz. 141).
    W rozpoznawanej sprawie pozwani poręczyli za dług wymienionego kredytobiorcy
    Józefa P. z określonej umowy kredytu. Poręczyciel zabezpiecza zapłatę weksla
    (art. 30) ale za określoną osobę (art. 31 i art. 103 zdania ostatnie).
    Ponieważ - jak stwierdzono wyżej - do chwili uzupełnienia dokument nie mógł być
    uważany za weksel, zobowiązanie wekslowe nadające się do realizacji powstawało
    z chwilą uzupełnienia weksla przez remitenta.
    Istotą weksla własnego jest bezwarunkowe przyrzeczenie zapłaty sumy pieniężnej
    (art. 101 pkt 2 pr. weksl.) potwierdzone podpisem. Przy wręczeniu weksla in
    blanco następuje rozerwanie jednolitej czynności złożenia podpisu i wpisania
    treści wskazanego przyrzeczenia zapłaty. Nie oznacza to jednak, że uzupełnienie
    weksla odrywa się od woli dłużnika. Ponieważ obydwa elementy weksla muszą
    pochodzić od wystawcy (poręczyciela), dlatego deklaracja wekslowa zawiera
    upoważnienie remitenta do wpisania brakującego elementu weksla, przy; czym
    zakres upoważnienia może być zróżnicowany - w skrajnym wypadku przez
    pozostawienie jego treści uznaniu wierzyciela. Znaczenie zgodności wypełnienia
    weksla in blanco przez odbiorcę z upoważnieniem, potwierdził Sąd Najwyższy w
    wyroku z 17 czerwca 1999 r., sygn. I CKN 51/98 (OSNC 2000/2/27).
    Ponieważ porozumienie upoważniało powodowy Bank do wpisania kwoty długu
    kredytobiorcy, po zwolnieniu wystawcy z długu uzupełnienie zostało dokonane
    niezgodnie z porozumieniem i ze względu na sprzeczność z wolą dłużników
    wekslowych dawało im uprawnienie do podnoszenia zarzutu. Trafne było zatem
    stanowisko Sądu I. instancji dopuszczające i uznające skuteczność zarzutu
    poręczycieli opartego na art. 10 prawa wekslowego i odpowiednim (art. 519 k.c.)
    przepisie kodeksu cywilnego. Należy dodać, że stanowisko to nie pozbawia weksla
    własnego wręczonego in blanco funkcji zabezpieczającej. Jego "surowość
    formalna" powoduje zmiany w rozkładzie ciężaru dowodu, przyznaje ułatwienia
    procesowe i obniża koszty obciążające powoda.
    Rozstrzygnięcie sprawy w postępowaniu kasacyjnym wymaga jednak uwzględnienia
    szczególnych wymagań dotyczących tego środka odwoławczego. Zasadnicze znaczenie
    mają przepisy (w brzmieniu obowiązującym przed 1 lipca 2000 r.) art. 3931 pkt 1
    i 2 k.p.c., art. 3933 k.p.c. i art. 39311 k.p.c. Określają one kolejno:
    podstawy kasacji i postacie naruszenia prawa, istotne cechy kasacji oraz zakres
    kognicji Sądu Najwyższego. Dotychczasowe publikowane orzecznictwo wyjaśniło, że
    uznanie kasacji za usprawiedliwioną poza nieważnością postępowania jest
    dopuszczalne w ramach przytoczonych i uzasadnionych podstaw, a niedopuszczalne
    jest poszukiwanie innych podstaw poza przytoczonymi przez skarżącego. Zmiany
    wprowadzone z mocy ustawy z dnia 24 maja 2000 r. o zmianie Kodeksu postępowania
    cywilnego (...) wzmocniły jeszcze wymagania w stosunku do sporządzających
    kasację (art. 3933 § 1 pkt 3 oraz art. 393 § 1 k.p.c.) wyraźnie przesuwając
    rolę tego środka odwoławczego w kierunku ochrony interesu ogólnego (właściwej
    wykładni i stosowania prawa).
    Wychodząc z takich założeń nie można uznać trafności zarzutu naruszenia art. 17
    pr. weksl. Sąd Wojewódzki przyjął w ślad za wyrokiem Sądu Najwyższego z 5
    czerwca 1997 r., sygn. II CKN 185/97 (OSNC 1997/12/201), że wymieniony przepis
    dotyczy zarzutów podnoszonych przeciw posiadaczowi weksla znajdującego się w
    obiegu, tj. przeciw indosatariuszowi. Ponieważ w kasacji brak wywodu
    jurydycznego wykazującego błąd takiego założenia, przedstawiony wyżej stan
    faktyczny (weksel znajdował się w posiadaniu remitenta) wyklucza potrzebę
    wykładni wymienionego przepisu.
    Art. 32 pr. weksl. stosowany do weksla własnego poprzez art. 103 pr. weksl.
    poprzestając na ustanowieniu ogólnej zasady jednakowego zakresu
    odpowiedzialności poręczyciela i poręczonego nie normuje treści zarzutów
    przysługujących temu ostatniemu przeciw posiadaczowi a jeśli chodzi o
    poręczyciela, w zdaniu drugim wyraża zasadę jego samodzielnej odpowiedzialności
    oraz wyjątku dotyczącego wady formalnej tkwiącej w zobowiązaniu poręczonego.
    Nie przesądza zatem powołany przepis dopuszczalności innych zarzutów dostępnych
    poręczycielowi, zwłaszcza wywiedzionych z przepisów kodeksu cywilnego a
    dopuszczalnych w ramach art. 10 pr. weksl.
    Obie kasacje upatrują natomiast przyczynę zwolnienia wystawców weksla z
    odpowiedzialności wyłącznie w art. 525 k.c., stanowiącym o wygaśnięciu
    zabezpieczenia (m.in. poręczenia) w razie przejęcia długu bez zgody
    poręczyciela na jego dalsze trwanie.
    Tak sformułowana podstawa nie jest uzasadniona, albowiem nie uwzględnia, że
    powołany przepis dotyczy poręczenia cywilnego (tytuł XXXII Kodeksu cywilnego).
    Według panującego poglądu, który podziela także Sąd Najwyższy rozpoznający
    sprawę, poręczenie wekslowe stanowi instytucję odrębną od poręczenia cywilnego
    (wyrok SN z 17 grudnia 1962 r. sygn. CR 1111/62 - Mon. Prawn. 1993, nr 3).
    Różnice prawne między tymi sposobami zabezpieczenia są liczne a dotyczą
    samodzielności poręczenia wekslowego, ograniczeń w zarzutach poręczyciela
    przeciw dalszemu posiadaczowi weksla, formy udzielenia porównywanych
    zabezpieczeń, rodzaju zarzutów , przedawnienia itp. Dlatego brak podstaw aby z
    wymienionego przepisu wywodzić normę dotyczącą wygaśnięcia poręczenia
    wekslowego. Autonomia prawa wekslowego z 1936 r. ma oparcie w konwencji
    genewskiej w sprawie jednolitej ustawy o wekslach trasowanych i własnych z 7
    czerwca 1930 r. (Dz. U. z 1937 r. Nr 26, poz. 175). W tej kwestii wypowiedział
    się Sąd Najwyższy w uzasadnieniu wyroku z 18 listopada 1999 r. sygn. I CKN
    215/98, stwierdzając, że zgodnie z art. 16 ust. 2 załącznika II Konwencji
    wszelkie kwestie odnoszące się do stosunku, na którego podstawie wystawiono
    weksel, pozostają poza ustawą jednolitą, zawartą w załączniku I wspomnianej
    Konwencji, na której opiera się polska ustawa o prawie wekslowym.
    Powtarzający się w obu kasacjach zarzut niewyjaśnienia istotnych okoliczności,
    będąc powtórzeniem podstawy rewizyjnej zawartej w art. 368 pkt 3 kpc w
    brzmieniu sprzed 1 lipca 1996 r., nie odpowiada treści art. 3931 pkt 1 lub 2
    k.p.c., dlatego nie będzie przedmiotem rozważań.
    Z przytoczonych względów należało uznać, że obie kasacje nie mają
    usprawiedliwionych podstaw i podlegają oddaleniu z mocy art. 39312 k.p.c.

    Paweł