  • 1. Data: 2003-11-19 06:57:35
    Temat: Realizacja weksla
    Od: " Maniek" <m...@g...pl>

    Mój problem jest klasyczny: kontrahent naszej firmy, nie chce zapłacić za
    faktury. Mamy zabezpieczenie wekslem ("in blanco", bez protestu + deklaracja
    wekslowa z innymi warunkami). Chcę zrealizować ten weksel (klient dostał
    wezwanie do wykupu, z którego oczywiście nie skorzystał) i mam 3 lamerskie
    pytania dotyczące techniki jazdy:
    1. czy składając do sądu pozew i wypełniony weksel muszę uzasadniać skąd się
    wzięła konkretna kwota na wekslu tzn. czy mam dołączyć potwierdzone ksera
    faktur itp. tak jak to jest w przypadku klasycznego roszczenia składanego do
    sądu
    2. na jaki dzień wyliczyć ustawowe odsetki, żeby zawrzeć je w kwocie
    weksla,skoro nie wiem kiedy egzekucja będzie skuteczna
    3. jedna z faktur właśnie się przedawniła, czy mogę zawrzeć jej wartość
    kwocie weksla.

    Z góry dziękuję (za zrozumienie również)

    Maniek

  • 2. Data: 2003-11-19 15:12:41
    Temat: Re: Realizacja weksla
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > faktur itp. tak jak to jest w przypadku klasycznego roszczenia składanego do

    Nie. Wystarczy wypełniony prawidłowo weksel.

    > 2. na jaki dzień wyliczyć ustawowe odsetki, żeby zawrzeć je w kwocie
    > weksla,skoro nie wiem kiedy egzekucja będzie skuteczna

    Odsetki należy obliczyć do dnia, który będzie na wekslu wpisany jako dzień
    jego płatności. Po tym dniu naliczane będą odsetki od całego weksla (jeśli
    oczywiście zostanie on prawidłowo przedstawiony do zapłaty)

    > 3. jedna z faktur właśnie się przedawniła, czy mogę zawrzeć jej wartość
    > kwocie weksla.

    Możesz. Jednak z posiadanych przeze mnie orzeczeń sądu wynika, że jeżeli
    dług, którego zabezpieczeniem jest weksel kaucyjny, jest przedawniony, to
    dłużnik może odmówić spełnienia tego świadczenia, nawet jeśli weksel jako taki
    nie byłby przedawniony.
    Nie dotyczy to weksli zupełnych, które były dane jako zapłata np. za fakturę.

    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 3. Data: 2003-11-19 17:35:48
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > dłużnik może odmówić spełnienia tego świadczenia, nawet jeśli weksel jako

    SERIO? Jezu... To co zostaje z rzekomej abstrakcyjności zobowiązania
    wekslowego i jakie na miłośc boską w takiz razie pozostaje uzasadnienie dla
    zabezpieczania płatności ten sposób? Przecież to już jest absurd - uzależnia
    się obowiązek zobowiązania z weksla od konieczności spełnienia zobowiązania
    zupełnie innego. Swiat sie kończy... Możesz rzucić się numerkami tych
    bzdetów?

    Depi.

  • 4. Data: 2003-11-19 18:10:52
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    ksera
    > faktur itp. tak jak to jest w przypadku klasycznego roszczenia

    Masz trzy możliwości.

    1. Albo nie przyznać się, że to był weksel in blanco i nie wdając się w
    meritum sporu wypełnić sam weksel i przedłożyć go w sądzie z wnioskiem o
    nakaz zapłaty ograniczając się jedynie do stwierdzenia, że weksel
    wystawiono jako zabezpieczenie zapłaty za faktury. Zapłata nie nastąpiła,
    a klient nie chce weksla wykupić.

    2. Albo wywieść przed sądem zobowiązanie klienta poprzez przedstawienie
    faktur i nie pisać nic o wekslu, bo on nic do rzeczy nie ma w tym wypadku.
    Konieczne są oryginały faktur oraz oryginały potwierdzenia odbioru towaru.

    3. Albo połączyć jedno i drugie i napisać bardzo długie wyjaśnienie. Bo
    tak naprawdę, to przyjmowanie przy sprzedaży zabezpieczenia wekslem ma o
    tyle sens, o ile weksel jest poręczony przez kogoś, a więc zwiększa grono
    osób możliwych do pociągnięcia do odpowiedzialności cywilnej za brak
    zapłaty.

    > 2. na jaki dzień wyliczyć ustawowe odsetki, żeby zawrzeć je w kwocie
    > weksla,skoro nie wiem kiedy egzekucja będzie skuteczna

    Na dzień wpisany w wekslu jako dzień wykupienia. Po tej dacie zgodnie z
    prawem wekslowym od weksla przysługują odsetki ustawowe.

    > 3. jedna z faktur właśnie się przedawniła, czy mogę zawrzeć jej wartość
    > kwocie weksla.

    Tak i jest to poważna przyczyna, dla której w Twoim wypadku zastosowanie
    pozwu z samych faktur, jak również opisywanie w pozwie przyczyn
    wypełnienia weksla nie jest dobrym rozwiązaniem.

  • 5. Data: 2003-11-20 10:22:56
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > się obowiązek zobowiązania z weksla od konieczności spełnienia zobowiązania
    > zupełnie innego. Swiat sie kończy... Możesz rzucić się numerkami tych

    To nie są żadne bzdety. To jest pogląd utrwalony i stary jak weksel. Jeszcze
    przedwojenny, cały czas podtrzymywany, zresztą ani trochę nie pozbawiony sensu.
    Pamiętaj, że przedmówca wyraźnie zaznaczył, że chodzi o weksel gwarancyjny. A
    oto przykładowe orzeczenia:

    Orzeczenie SN VI CZ 1322/39 z 08.06.1938r. - Teza: Weksel gwarancyjny traci
    moc, jeżeli roszczenie, na którego zabezpieczenie weksel został dany wygasło
    przez przedawnienie.

    Wyrok SN I CR 63/70 z 10.04.1970r. - Teza: Jeżeli wystawca weksla in blanco
    wydanego dla zabezpieczenia roszczeń wykaże, że weksel został wypełniony przez
    posiadacza datą płatności wykraczającą poza okres terminu przedawnienia
    (perkluzji) roszczenia, które weksel ten zabezpieczał, to gdy nie zachodzą
    szczególne okoliczności uzasadniające prolongatę płatności np. wynikające z
    umowy stron, zarzut taki z reguły uzasadnia naruszenie przepisu art. 10 prawa
    wekslowego, co prowadzi do uchylenia nakazu zapłaty i oddalenia powództwa
    wekslowego...

    Wyrok SN I PR 407/70 z 18.11.1970r. - Teza: Weksel gwarancyjny nie jest wekslem
    abstrakcyjnym lecz wekslem gwarantującym wykonanie zobowiązania, a
    więc "kauzalnym". Odpowiedzialność poręczycieli nie jest odpowiedzialnością
    samoistną, lecz wtórną - wynikającą z odpowiedzialności dłużnika...

    wyrok SN V CKN 264/00 z 31.05.2001r. - Teza: 1. W wypadku wystawienia weksla
    mającego na celu zabezpieczenie wierzytelności, zobowiązanie cywilne wystawcy
    nie wygasa, lecz istnieje nadal. Wskutek tego wierzycielowi przysługuje, obok
    roszczenia pierwotnego wynikającego ze stosunku cywilnoprawnego, nowe
    roszczenie oparte na wekslu. Przedmiot obu roszczeń jest jednak ten sam i
    zaspokojenie wierzyciela następuje tylko raz, przy czym z chwilą zaspokojenia
    wygasa zobowiązanie dłużnika i wierzyciel powinien zwrócić mu weksel. Jeśliby
    dochodził wierzytelności wekslowej, to spotkałby się z zarzutem, że
    wierzytelność, na której zabezpieczenie został wystawiony weksel, nie istnieje,
    a zatem zobowiązanie wekslowe także wygasło. Ponieważ weksel jedynie
    zabezpiecza wierzytelność cywilną, przeto dłużnikowi przysługują przeciwko
    roszczeniu wekslowemu te wszystkie zarzuty, jakie mu przysługują przeciwko
    roszczeniu cywilnemu...

    Starczy. Jeżeli mało to podrzucę więcej.

    Paweł

  • 6. Data: 2003-11-20 16:31:00
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    Użytkownik <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wyrok SN I PR 407/70 z 18.11.1970r. - Teza: Weksel gwarancyjny nie jest
    wekslem
    > abstrakcyjnym lecz wekslem gwarantującym wykonanie zobowiązania, a
    > więc "kauzalnym".

    Ale jaja. Czyli zobowiązanie wekslowe jest abstrakcyjne ( no bo to istota
    weksla, prawda?), ale jednak kauzalne. Dziżas. Jeszcze mógłbym to zrozumieć,
    jeśli wypełnienie weksla nastąpiłoby po upływie terminu przedawnienia, ale
    tak ogólnie?

    No to co nam zostaje z weksla w takim przypadku? Praktycznie nic.

    Depi.

  • 7. Data: 2003-11-20 18:23:30
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > No to co nam zostaje z weksla w takim przypadku? Praktycznie nic.

    Wiara w to, że następnym razem sąd - który nie jest związany tym
    orzeczeniem - będzie trochę mądrzejszy. No bo sam wyrok jest moim zdaniem
    mocno dyskusyjny. No ale popatrzmy na datę wyroku. Lata 70-te. Wówczas
    prawo wekslowe była w zasadzie wymarłe. Jeszcze w latach 90-tych sądy
    zasądzały do weksli odsetki w wysokości zawartej w deklaracji wekslowej.
    Pamiętam takie sprawy w Krakowie, gdzie Ci, co wcześniej złożyli wnioski o
    nakaz mieli zasądzane odsetki 5% dziennie, po kilku miesiącach sąd
    zauważył, że to absurd i zaczął zasądzać 0,5 % dziennie "z uwagi na zasady
    współżycia społecznego" a dopiero po kolejnych kilku miesiącach ktoś tam
    zauważył poniekąd trafnie, że należą się ustawowe. Tak więc ja bym się za
    bardzo tamtym wyrokiem nie przejmował.

  • 8. Data: 2003-11-22 10:05:12
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > zauważył poniekąd trafnie, że należą się ustawowe. Tak więc ja bym się za
    > bardzo tamtym wyrokiem nie przejmował.

    To nie chodzi tylko o ten wyrok, ale o wiele innych, od czasów przedwojennych
    zaczynając.

    Weksel kaucyjny (gwarancyjny) nie jest zobowiązaniem abstrakcyjnym! Posiadacz
    nie może na nim wpisać dowolnej kwoty. W opisywanej w tym watku sytacji
    posiadacz weksla może go wypełnić na taką kwotę, na jaką kontrahent jest mu
    winien w fakturach. Gdyby dopisał do weksla kwotę przedawnioną, albo zbyt
    wysoką, to dłużnikowi słusznie przysługiwałby zarzut wypełnienia weksla
    niezgodnie z umową wekslową.

    Skoro zobowiązanie z faktury się przedawniło, oznacza to, że dłużnik nie musi
    już spełnić tego śwadczenia. Tym samym próba obejścia przedawnienia i
    dochodzenia roszczenia na podstawie weksla powinna być niemożliwa.

    Co innego, gdyby był to weksel zupełny, wystawiony jako ZAPŁATA za fakturę.
    Wtedy roszczenie z faktury wygasa, powstaje natomiast takie samo roszczenie z
    weksla, które wtedy przedawnia się zgodnie z prawem wekslowym.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 9. Data: 2003-11-22 21:09:24
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Pewnie masz rację, choć cokolwiek to wywraca moją wiedzę o wekslu. Ale co
    będzie, jeśli weksel wystawie z datę tuż przed przedawnieniem? No przecież
    mogłem wypisać weksel gwarancyjny i dopiero po miesiącu wysąłć wezwanie.
    Choć wydaje mi się, że masz rację do do strony teoretycznej. Jakoś nigdy
    się nad tym nei zastanawiałem.

  • 10. Data: 2003-11-23 17:00:33
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > Pewnie masz rację, choć cokolwiek to wywraca moją wiedzę o wekslu. Ale co
    > będzie, jeśli weksel wystawie z datę tuż przed przedawnieniem?

    No włąsnie o takiej sytuacji pisałem. Wypełniam weksel zgodnie z deklaracją
    sumą odpowiadającą wymagalnemu świadczeniu, którego stanowił zabezpieczenie.
    I w tym momencie powinno nastapić "uabstrakcyjnienie" weksla na tyle, aby
    mógł spełnić sowją gwarancyjna funkcje. W przeciwnym wypadku jest to
    nonsens, ponieważ negujemy nawet istnienie _odrębnego_ zobowiązania z
    weksla, a chyba jest ono nietożsame ze świadczeniem nim zabezpieczonym.
    Jesli przyjmiemy taki tok rozumowania, to weksel stanie się jedynie
    świstkiem papieru bez praktycznego znaczenia, poza, marginalnym, dowodowym.
    A marginalnym, bo i tak będzie dziecinnie proste uchylić nakaz zapłaty
    przedstawiając zarzut przedawnienia. Czyli taki weksel można sobie spokojnie
    oprawić w ramke i najwyżej powiesić nad biurkiem jako memento, żeby na
    przyszłość brac weksle zupełne?

    Zeby jeszcze wyraźniej zaakcentowac absurd, to wyobraźmy sobie wręcz weksel
    przedstawiony do zapłaty, po czym, choćby nastepnego dnia, zobowiązania
    pierwotne się przedawnia - weksel do kosza?

    Jakoś nie przemawia to do mnie. No i nie zapominajmy, że choćby było sto
    wyroków potwierdzających jedna tezę, to 101. może byc inny. Nie żyjemy w USA
    czy w Wielkiej Brytanii i wyroki mogą najwyżej byc wskazówką. Nawet zresztą
    w systemie common law Sąd może zmienić (overrule) swój poprzedni wyrok,
    zmieniając stan prawny.

    Depi.