    Subject: Re: RP3 100 lat za Nigerią ;-)
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <5f790314$0$17348$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f79e27c$0$19680$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f79f583$0$17350$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7a3580$0$517$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7b5f5a$0$549$65785112@news.neostrada.pl>
    <W1OeH.14454$y%5.4028@fx29.ams1>
    <1lpac9aiqmeic$.185b714rdxja1$.dlg@40tude.net>
    <5f7c8b81$0$17364$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7caafe$0$17355$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7cb04c$0$507$65785112@news.neostrada.pl>
    <5f7ccd07$0$548$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Tue, 6 Oct 2020 22:48:34 +0200

    W dniu 06.10.2020 o 22:01, Kviat pisze:
    > Tylko i wyłącznie kasa (brak kasy) zmusi ich do działania, a nie
    > pedofilia w tej instytucji.

    Tu - nie wiem na ile świadomie - dotykasz tego, że problem pedofilii w
    Kościele należy rozważać na kilku płaszczyznach, a sparwa nie jest wcale
    taka oczywista i prosta.

    Pierwsza płaszczyzna, to interes Kościoła, jako organizacji. Jak już
    sygnalizowałem, to bez pieniędzy szerzenie "słowa bożego" staje się
    bardzo utrudnione. Zresztą dochodzi jeszcze utrata koniecznego do tego
    respektu. Choćby głosili najmądrzejsze rzeczy, to z ust przedstawiciela
    instytucji uwikłanej w jakieś skandale etyczne moc tych nauk jakby
    maleje. Tu Kościół jest żywotnie zainteresowany ukrywaniem tych zdarzeń.

    Druga płaszczyzna, to jest osobisty stosunek duchownych do problemu. Tu
    też nie jest łatwo. Jeśli sami kiedyś mieli "ciągotki" do pedofilii, czy
    innych nienaturalnych zachowań, no to nie oczekujmy jakiegoś potępienia
    tego zjawiska w ich oczach. Porozmawiaj kiedyś o problemach z alkoholem
    z alkoholikiem. Albo spróbuj pogadać o etyce z oszustem. Oni znajdą
    sporo argumentów na wybielenie tego, co czynią.

    Trzecia płaszczyzna, to prawo świeckie. Prawo w Polsce zabrania
    jakichkolwiek kontaktów seksualnych z dziećmi i młodzieżą do 15 lat
    życia. Możemy się z tym zgadzać, albo nie, ale tak jest. Tu stanowisko
    moje, Twoje, czy księdza nic nie mienia. Ale czy wyjazd do kraju, gdzie
    powiedzmy dopuszczalne są kontakty z dziewczynkami od momentu, gdy
    "stają się kobietami" (większość krajów arabskich) jakoś zmienia same
    etyczne ujęcie tego problemu?

    Czy z jednakową siła będziemy napiętnować księdza, który przykładowo
    będzie współżył z dorosłą kobietą? Oczywiście, prawo kanoniczne tego
    zabrania. Ale czy będziesz domagał się takie samego ścigania, jak w
    wypadku pedofilii? Nie chce mi się tego flejma w nieskończoność ciągnąć,
    więc założę, ze jesteś skłonny do zaakceptowania tego, że dorosły facet
    z dorosłą kobietą przy ich obopólnej zgodzie może jednak się dopuścić
    jakiś czynności seksualnych. OK! Będzie to grzech i naruszenie prawa
    kanonicznego, ale mimo wszystko niekoniecznie od razu musimy go wydalać
    ze stanu duchownego.

    No i teraz spróbuj się zastanowić, zamiast pieniaczyć. Gdzie i w którym
    miejscu tak dokładnie jest ta granica, której przekroczenie powoduje, że
    uznajemy to za niedopuszczalne niezależnie od prawa świeckiego. 15 lat,
    jak w Polsce? No ale przecież są kraje, gdzie owa granica jest w innym
    miejscu i czemu wszyscy na świecie mają akurat uznawać nasze 15 lat za
    słuszne? Czy problemem tu jest pederastia? Mnie się też nie podoba, ale
    nie domagam się zabicia wszystkich pederastów.

    --
    Robert Tomasik