    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pytanie - zawieszona dzial. gosp. a ZUS
    Date: Sat, 22 Jun 2002 18:07:05 +0200

    On Sat, 22 Jun 2002, Artur Golański wrote:

    >+ Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisał:
    >+
    >+ > A płatnikiem się jest - jak rzekłeś - od momentu "rozpoczęcia"
    >+ >a nie momentu "rejestracji w UM".
    >+ Jednak zglaszajac w UM wniosek o wpis do ewidencji podaje sie 'date
    >+ rozpoczecia dzialalnosci' i od niej IMO liczy sie 'ów moment' (nie np.
    >+ pierwszy obrót czy przychód).

    Nie. To jest data wynikająca z prawa handlowego: "nie może podjąć
    działalności wcześniej niż". Data ta nie wiąże zgłaszającego
    przymusem rozpoczęcia DG w danym dniu.
    Obowiązki podatkowe i społeczne "spadają" w dniu rozpoczęcia DG.

    Osobiście upewniałem się w kiku źródłach - a później była
    weryfikacja: ZUS się sam odezwał (i przyjął do wiadomości)
    a do USu musiałem pisać elaborat, bo na jednym z papierków
    napisałem (niechcący) datę miesiąc wczęsniejszą :>
    Ponieważ *było* możliwe z p. widzenia rejestracji w UM (złożyłem
    wniosek ze 2 miesiące wcześniej) to dostałem "zaproszenie"
    z okazji prowadzenia DG bez rejestracji :> (bo rejestrację
    złożyłem *później*, w dniu faktycznego rozpoczęcia DG).
    Ponieważ "reszta papierów" (założenie KPiR, wybór VAT itp)
    ewidentnie się zgadzała (co do daty) to US tłumaczenie że
    to była "literówka" przyjął.
    Do samego faktu rozpoczęcia DG później niż wynikało z rejestracji
    nikt nie miał zastrzeżeń :)

    Pozdrowienia, Gotfryd