  • 11. Data: 2003-03-25 23:02:56
    Temat: Re: Przesluchanie na policji
    Od: Marcyś <m...@w...pl>

> [...]
    sumie,
    > to przecież nie wiadomo z kim się rozmawiało przez telefon.
    > Nowy kpk przewiduje wysyłanie wezwań faksem albo mailem. Chyba, bo jeszcze
    > tego solidnie nie przeczytałem. Wzywający przez telefon powołują się na
    > zapis w kpk, że w szczególnych okolicznościach można wezwać w dowolny
    > skuteczny sposób. Ponieważ ustawodawca nie określił zakresu tych
    > szczególnych okoliczności, no to większość prowadzących postępowania
    > przygotowawcze wzywa przez telefon. Tyle, że jak świadek nie przyjdzie, to
    > nie ma żadnego dowodu na to, że się go wzywało.

    Dlaczego karkołomny, skoro zgodny z art. 137 kpk?
    Przepis nie mówi o "dowolnym" sposobie, lecz wymienia
    wprost wezwanie telefoniczne i sposób jego dokumentowania.
    Jest więc dowód, że świadka wezwano.

    Nowy kpk przewiduje nawet przesłuchanie przy użyciu
    nowoczesnych środków łączności.

  • 12. Data: 2003-03-25 23:04:41
    Od: Marcyś <m...@w...pl>

    Użytkownik "Sandra" <J...@w...pl> napisał w wiadomości

    > taki zapisek ma swoją moc w sądzie a to da możliwość
    > prawidłowego wezwania świadka w określonym i prawidłowym terminie ...może
    > tak być czy nie ?

    To wezwanie z zapiskiem też jest prawidłowe, przewidziane
    przez ustawę, a skoro nastąpiło, to i termin był prawidłowy.

  • 13. Data: 2003-03-26 08:49:10
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl>

    Użytkownik "Jakub Urbaniak" <k...@s...slupsk.pl> napisał w wiadomości
    l...
> [...]
    Generalnie
    Ci

    > Najchetniej to bym w ogole tam nie poszedl, bo podejrzewam, ze sprawa
    > skonczy sie w sadzie.

    No to przysla wezwanie ... i juz...

    Boguslaw

  • 14. Data: 2003-03-26 08:57:42
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Wzywanie w ten sposób uważam dla tego karkołomnym, że nie można udowodnić z
    kim się rozmawiało. Jak się gość wyprze, to notatkę można sobie ... .
    Wezwanie ktoś musi podpisać przy odbiorze.
    Na etapie postępowania to ewentualnie ryzyko prowadzącego. Ale w sądzie? No
    i nie bardzo sobie wyobrażam jakie to wypadki niecierpiące zwłoki mogą
    zaistnieć w trakcie postępowania przed sądem. A przecież tylko one
    uzasadniają taki tryb wezwania.
    Oczywiście pomijam tutaj przypadki, gdzie sąd jest właściwy do prowadzenia
    postępowań przygotowawczych (rodzinny, pracy itp.), bo tam się zgodzę bez
    dwóch zdań. No, ale wzywanie w ten sposób świadków w postępowaniu karnym? To
    nie wymieniono ich w akcie oskarżenia i sąd nie wiedział z góry, że ich
    przesłuchanie będzie konieczne?

  • 15. Data: 2003-03-26 22:16:43
    Od: "JarekT" <t...@w...pl>

    >czy musze podpisac
    > zeznanie ?
    Nie. Nikt nie może Cię środkami prawnymi zmusić do podpisania czegokolwiek.

    > Co mnie spotka w przypadku odmowy ?
    Formalnie - nic.
    Nieformalnie? Stary, to przecież Polska...

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 16. Data: 2003-03-27 16:25:36
    Od: Marcyś <m...@w...pl>

    > No, ale wzywanie w ten sposób świadków w postępowaniu karnym? To
    > nie wymieniono ich w akcie oskarżenia i sąd nie wiedział z góry, że ich
    > przesłuchanie będzie konieczne?

    To wbrew pozorom częste przypadki.
    Oskarżony na rozprawie stwierdza, że jego wyjaśnienia
    zostały wymuszone przez policjanta, który go straszył,
    coś mu obiecywał albo że protokół przesłuchania
    został podpisany bez przeczytania.
    Wtedy łaskawy dla oskarżonego sąd wzywa policjanta
    na rozprawę, ten oczywiście potwierdza swe niecne
    uczynki ;-)
    Policjant taki oczywiście nie był wymieniony jako
    świadek w akcie oskarżenia i często jest wzywany
    w trakcie rozprawy - telefonicznie.
    Po co ma odmawiać stawienia się, skoro i tak
    byłby wezwany w normalnym trybie na inny termin?
    Dopóki sądy będą dawać wiarę wyimaginowanym
    krzywdom podsądnych, będą stosować ten tryb
    wzywania.