eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoProblem z TPSA › Re: Problem z TPSA
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Problem z TPSA
    Date: Tue, 9 Nov 2004 15:57:47 +0100
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 43
    Message-ID: <cmqs9p$7ev$11@inews.gazeta.pl>
    References: <cmq9po$nd5$1@news.onet.pl> <cmqb0r$ipa$1@opal.futuro.pl>
    NNTP-Posting-Host: bqx246.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1100018809 7647 83.29.91.246 (9 Nov 2004 16:46:49 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Tue, 9 Nov 2004 16:46:49 +0000 (UTC)
    X-MIMEOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    X-Priority: 3
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-User: robert.tomasik
    User-Agent: Hamster/2.0.0.1
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:254316
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresuX.op.pl> napisał w wiadomości
    news:cmqb0r$ipa$1@opal.futuro.pl...

    > W wypadku świadczeń okresowych takich jak rachunek za telefon może.

    No, stwierdzenie, że płatność za telefon jest płatnością "okresową" jest
    dość ryzykowne w tym wypadku. Zwłaszcza, że wówczas na podstawie art. 466 kc
    każde pokwitowanie kolejnej kwoty stanowiło by pokwitowanie poprzednich.
    Każdą fakturę musimy traktować jako osobne zobowiązanie. Tak więc każda z
    nich się osobo przedawnia.

    Do rozstrzygnięcia problemu należało by zastosować art. 451 kc. A więc moim
    zdaniem TP SA miała prawo zaliczyć w pierwszej kolejności wpłacone pieniądze
    na poczet zaległej kwoty, ale tylko o ile tamta kwota była bezsporna. A w
    tym wypadku może wchodzić w grę przedawnienie, tylko nie pamiętam, czy
    wynosi w tym wypadku 2 czy 3 lata. Jest to chyba w prawie telekomunikacyjnym
    unormowane, bo jeśli tam nie ma, to należność się przedawniła na podstawie
    kodeksu cywilnego i TP SA nie miała prawa potrącić tego z należności w
    lipcu, bowiem ta należność już w lipcu nie "zalegała". Nie zalegała, bowiem
    się przedawniła. Do jej "reaktywacji" konieczne było uzyskanie oświadczenia
    woli dłużnika. A tego, jak rozumiem nie było.

    > Dostałeś fakturę za luty?
    > Wiedziałeś ile masz zapłacić?
    > Wiesz ile zapłaciłeś?
    > A więc o czym mieli cię informować?
    >
    Niestety nie masz racji. Instytucję przedawnienia wymyślono po to, by nie
    było konieczności tworzenia domowych archiwów. Bo gdyby nie ona, to mógłby
    się teraz do Ciebie zgłosić spadkobierca wierzyciela Twojego pradziadka i
    zażądać dopłaty złotówki z odsetkami za jakiś tam dług sprzed 100 lat.
    Znajdziesz pokwitowanie? ]

    Podobnie i tutaj problem może wynikać z faktu, ze mało kto trzyma przez lata
    te pokwitowania. Dawniej TP SA miała w zwyczaju doliczać do kolejnych faktur
    poprzednie. Było to ułatwienie. Później, gdzieś do połowy lat 90-tych
    przysyłali co roku pod koniec takie zestawienie i wiadomo było, że za
    poprzedni rok potwierdzenia można wyrzucić. teraz tego nie robią, a moim
    zdaniem szkoda. Tak więc z faktu, ze TP SA domaga się po kilku latach owych
    9 zł wcale nie wynika, ze pytający ponosi jakąkolwiek winę. On mógł wpłacić
    dobrze, a TP SA źle zaksięgowało. Skąd on ma teraz po takim okresie znaleźć
    ten rachunek na potwierdzenie?

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1