  • 1. Data: 2002-06-20 08:38:35
    Temat: Re: Problem z Sony Polska
    Od: S...@u...gov.pl (Sławomir Obrzeżgiewicz)

    >Moje pytanko dotyczy kwestii prawnej, zwiazanej z zakupami
    >w SonyPolska (SP). Teraz fragment emalii, ktora ja i wielu innych od nich
    otrzymalo:

    KODEKS CYWILNY

    Art. 71. Ogłoszenia, reklamy, cenniki i inne informacje, skierowane do ogółu
    lub do poszczególnych osób, poczytuje się w razie wątpliwości nie za ofertę,
    lecz za zaproszenie do rozpoczęcia rokowań.

    artykuł Rzeczposp. 1998/4/10
    Transakcje, które biegają po łączach.
    Prezentowanie towarów czy usług na stronach WWW należy kwalifikować raczej
    jako zaproszenie do składania ofert niż jako stanowcze oferty. Oznacza to
    traktowanie wspomnianych prezentacji zasadniczo w kategoriach ogłoszeń i
    reklam, o których mówi art. 71 k.c. Takie zaproszenie do składania ofert nie
    ma waloru czynności prawnej; jest raczej zawiadomieniem o gotowości do
    zawarcia oznaczonej umowy, nakierowanym na wywołanie u adresatów reakcji w
    postaci złożenia oferty.

    :: Sławomir Obrzezgiewicz - pozdrawiam ::
    :: http://www.kwpi.prv.pl
    :: mailto:e...@h...pl

  • 2. Data: 2002-06-20 17:50:41
    Od: "Kamil Jankielewicz" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Sławomir Obrzeżgiewicz" <S...@u...gov.pl> napisał w
    wiadomości
    y.par.gov.pl...
> [...]
    ofertę,
    > lecz za zaproszenie do rozpoczęcia rokowań.

    Jasne - w razie wątpliwości, jednakże w tym wypadku patrz treść ogłoszenia:

    >Spraw sobie doskonały prezent na Dzień Dziecka!

    >Wyjątkowa oferta promocyjna tylko dla Zarejestrowanych Użytkowników:

    >"PODWAJAMY ZAMÓWIENIE NA GRY NA PS 2!"

    >KAŻDY KTO ZŁOŻY ZAMÓWIENIE W DNIACH 31 MAJA (PIATEK) LUB 1 CZERWCA (SOBOTA)
    >NA DOWOLNĄ GRĘ NA PlayStation 2 OTRZYMA DRUGĄ GRĘ PROMOCYJNĄ GRATIS! DRUGA
    >GRA DO WYBORU Z NASTĘPUJACYCH TYTUŁÓW:

    Zgodnie z treścią tego ogłoszenia jest ono ofertą. Trudno jest więc mówić o
    wątpliwościach.

> [...]
    > ma waloru czynności prawnej; jest raczej zawiadomieniem o gotowości do
    > zawarcia oznaczonej umowy, nakierowanym na wywołanie u adresatów reakcji w

    Zwróć uwagę na słowa: "raczej", "zasadniczo". W omawianym przypadku bez
    wątpienia mamy do czynienia z ofertą.
    Ponadto nie zgadzam się z twierdzeniem, iż ogłoszenia na stronach WWW nie są
    zazwyczaj ofertami. Trudno jest mówić o jakimkolwiek zaproszeniu do rokowań,
    bo przecież rokowań nie ma. Tak naprawdę składamy tylko oświadczenie woli,
    że chcemy zawrzeć umowę na warunkach przedstawionych przez drugą stronę,
    przy czym sami nie możemy w jakikolwiek sposób zmienić istonych warunków
    umowy.

    Niezależnie od powyższego przypominam, iz istnieje ustawa o zwalczaniu
    nieuczciwej konkurencji i zgodnie z nią:
    Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w
    szczególności:

    1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca
    godności człowieka,

    2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego
    decyzję co do nabycia towaru lub usługi,

    3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku,
    wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci,

    4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia
    wrażenie neutralnej informacji,

    5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w
    szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach
    publicznych, przesyłanie na koszt klienta nie zamówionych towarów lub
    nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

    6) (1) (skreślony).

    Tutaj można zwrócić się do firmy Sony Polska informując, że wniesie się
    sprawę do rzecznika konsumentów. To powinno im trochę pomóc.

    Pozdrawiam
    Kamil Jankielewicz

  • 3. Data: 2002-06-21 06:37:42
    Od: "dziki" <d...@n...pl>

> [...]
    >
    > Tutaj można zwrócić się do firmy Sony Polska informując, że wniesie się
    > sprawę do rzecznika konsumentów. To powinno im trochę pomóc.

    punkt 2-gi wydaje sie byc wypisz-wymaluj tym, o co w tej sprawie tak
    naprawde chodzi. Dzieki za wszystkie odpowiedzi.

    pozdro,
    dziki.