  • Data: 2012-11-06 20:59:50
    Temat: Re: Prawo spadkowe - zawiła historia ( długie )
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Tue, 6 Nov 2012, witek wrote:

    > To teraz policzmy jak to jest do domu
    >
    > 1/2 nalezy od corki, z racji darowizny

    Pół domu.
    Ale domu "policzonego" w ten sposób, że bierzemy do obliczeń wartość
    parterowego domu, bez piętra.

    Zwróć uwagę, że to było postrzegane jako bulwersujące na początku
    wątku, ale "licząc finansowo" tak właśnie jest, znaczy "niebulwersująco",
    a nie jak wydawałoby się "niesprawiedliwie", wg tezy czyj grunt tego
    budynek, bez wyjaśnienia kto *PŁACI* :)

    Powód?
    "Zwrot nakładów"!
    Córka budowała na podarowanej nieruchomości (w połowie), więc
    oczywiście jest tylko połowicznym współwłaścicielem.
    Ale to IMO nie umniejsza prawa do "zwrotu nakładów", oczywiście
    tylko w tej "nie jej" części.
    Za to "jej" część (zainwestowana we własny udział) nie wchodzi
    do spadku, bo niby czemu.

    Jakby całość podzielić i posumować (tj. osobno dla 1/2 rodziców,
    osobno dla 1/2 córki), to niedoliczenie *sobie* tych nakładów oraz
    odliczenie ich od majątku rodziców, efektywnie przełoży się na
    wynik jak wyżej.

    > w kazdam razie corka i tak bedzie miala (w najgorszym wypadku) minimum 1/2
    > domu,

    Z zastrzeżeniem, że wartość po rozliczeniu, zarówno cywilnoprawnym
    jak i podatkowym (ustawa przewiduje potrącenie "długów i ciężarów"),
    to wartość "połowy domu", i to tej o niższym standardzie.
    Nie, nie wątpię że (skoro podatek się należy) US będzie chciał
    dowodów na te "nakłady" :], ale to inna sprawa.
    Nie mówię że nie warta rozważenia (gdzie są faktury na materiały
    na przykład).
    Ale podatek od "dobudowanej" wartości IMO się w sposób oczywisty
    nie należy.

    > po przeprowadzeniu dwoch spraw spadkowych dokonac dzialu spadku, gdzie dwie
    > pozostale corki daja dom ten jednej a ona im cos w zamian innego ze spadku
    > lub nic jesli sie zgodza.
    >
    > inne rozwiazanie to takie, ze dwie corki darowuja jej spadek.

    *przed* działem, dobrze rozumiem?
    (tu nie widzę "haka", w odróżnieniu od "darowania" faktycznych dopłat)
    Ale wtedy jest problem z podatkiem :( (skoro spadek sprzed zwolnienia)

    PCC od dopłaty jest chyba niższy?
    (i nie wchodzi w paradę koszt notariusza)

    > i że podatku od darowizny nie będzie bo to miedzy rodzeństwem, więc po
    > zgłoszeniu do US darowizny,
    >
    > jak wyzej. podatku nie bedzie. ale ja bym dazyl do tego, zeby w ogole
    > darowizn nie trzeba bylo robic.

    No skoro się wyjaśniło, że to sprzed zwolnienia (i podatek jest),
    to trzeba by sprawdzić która wersja wyjdzie taniej.

    > pan w US nalezy nie sluch z definicji po pradopodobiebstwo

    Cóż, niezależnie czy akurat zgadzam się z danym stanowiskiem US
    czy też nie, z TYM zdaniem się zgadzam w 100% :)
    (tj nawet jeśli US ma rację, to należy to wywieść z niezależnego
    źródła, najlepiej ze zrozumienia ustawy, a nie z gadania w US).

    pzdr, Gotfryd