  • Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Wojciech Bancer <p...@p...pl>
    Subject: Re: Prawo pracodawcy do kodu zrodlowego programu
    <g10lm1$qvs$1@news.onet.pl> <p...@r...org>
    <g10r7t$dlg$1@news.onet.pl> <p...@r...org>
    <g11217$504$2@news.onet.pl> <g11u9r$2me$1@news.dialog.net.pl>
    <g11uvp$8e6$1@news.onet.pl> <g120at$43f$1@news.dialog.net.pl>
    <g1233q$q6g$1@news.onet.pl> <g1281m$9lk$1@news.dialog.net.pl>
    <g13dfq$qff$1@news.onet.pl> <g13sir$8d2$1@news.dialog.net.pl>
    <g146nq$9ak$1@news.onet.pl> <g14a4b$hg2$1@news.dialog.net.pl>
    <s...@p...org> <g14t92$uvv$1@news.dialog.net.pl>
    <s...@p...org> <c8ihqnlt0imu$.dlg@halizna.pt>
    <s...@p...org> <de05y8kvtcet$.dlg@halizna.pt>
    Date: 24 May 2008 16:22:46 +0200

    On 2008-05-24, poreba <d...@p...com> wrote:

    [...]

    > Tak jest w prawie podatkowym, masz rację.
    >
    > Czy przedsiębiorca może obyć się bez kosztów np.
    > energii?

    Ma pełne prawo ich nie wliczać. :) Gros mikro-przedsiębiorstw to
    jednoosobowe działalności, gdzie "przedsiębiorstwo" to parę metrów
    w mieszkaniu i prawie żadne koszty (odliczanie procentowe, to w wielu
    przypadkach proszenie się o kłopoty). Ja sam tak zaczynałem
    kosztów miesięcznych miałem w okolicy 300-400 zł/mc (nie licząc
    sprzętu, który zakupiłem by się rozwijać).

    [...]

    > mi o to, że u przedsiębiorcy łatwiej odróżnić co
    > jest kosztem przedsiębiorstwa, a co kosztem
    > 'życiowym' przedsiębiorcy.

    Przedsiębiorcy nie jest łatwiej. To URZĘDOM jest łatwiej zidentyfikować
    koszty powstałe w celu DG, bo przedsiębiorca musi owe koszty wykazać i
    je oznaczyć zgodnie z przepisami.

    > Pracownik najemny niejako całość swoich kosztów kieruje na uzyskanie
    > przychodu - nie tylko dojazdy itd. na co zezwala prawo podatkowe.

    Nie. Część to tak zwane wydatki osobiste, nie skierowane na uzyskanie
    tego konkretnego dochodu. Pracownik ma faktycznie MNIEJ tych kosztów,
    bo to (zazwyczaj) do obowiązków PRACODAWCY należy zapewnienie mu
    narzędzi do pracy (albo chociaż zapłacenie za narzędzia, które pracownik
    sam wykorzystuje). :)

    > Czy 'przedsiębiorstwo' pracownika najemnego może funkcjonować bez
    > kosztów żywności?

    Czy ja jako _osoba_ _fizyczna_ prowadząca DG:
    * nie ponoszę kosztów związanych z żywnością (ergo nie jem)
    lub
    * mogę je sobie wrzucić w koszty prowadzonej działalności
    ? :)

    Koszty osobowe, kosztami osobowymi. Nie są związane z prowadzoną DG,
    czy wykonywaną pracą.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl