  • Data: 2002-06-11 21:11:54
    Temat: Re: Prawo autorskie do wypowiedzi na newsach
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Bax" <b...@n...pl> napisał w wiadomości
    news:ae475m$d1i$1@news.tpi.pl...
    > Użytkownik <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Ja mam następujące pytania, które pomogą skanałować dyskusję. Chwilowo
    > pomijam kwestię ochrony danych osobowych oraz odpowiedzialności za
    > publikowane treści.
    >
    > 1. Czy wypowiedź na newsach jest utworem w rozumieniu Ustawy o prawie
    > autorskim i prawach pokrewnych?

    Według mnie na pewno tak. Pytanie jednak - czyim? Czy mamy tu współautorów?
    Czy każdy swego? Jak to rozdzielić?

    > 2. Czy autor wysyłając post na grupę dyskusyjną godzi się jednocześnie
    > na przetwarzanie i udostępnianie publiczne jego wypowiedzi przez
    > wyszukiwarki i inne zwyczajowo przyjęte sposoby udostepniania wiadomości
    > z grup dyskusyjnych? Czy można w tym wypadku powołać się na zgodę
    > dorozumianą?

    Według mnie bezsprzecznie tak. Jestem zwolennikiem wręcz poglądu, że to jest
    "podanie do publicznej wiadomości" czy jakoś tak ( public domain - jak to
    się mówi? ) i wyczerpuje prawa autorskie - fruuuuu...poleciało w eter i
    koniec.

    > 3. Czy naruszeniem prawa autorskiego będzie upublicznienie wypowiedzi z
    > grup dyskusyjnych w formie innej niż zwyczajowo przyjęta (bez uzyskania
    > wyrazonej wprost zgody autorów)?

    Dla mnie nie. To tak, jakby pan X po dyskusji w studio telewizyjnym albo na
    wiecu/konferencji kazał wszystkim zapomnieć o tym, co właśnie powiedział (
    celowo upraszczam )/

    Jak to się ma do:
    > - prawa autora do nadzoru nad sposobem wykorzystania utworu
    > - pojęcia pola eksploatacji utworu (art.50)

    "exhaustion of rights" - po polsku nie wiem

    Jak już mówiłem, nie chcę kategorycznie obstawać przy tej wersji - otwarty
    jestem na argumenty. Dla mnie lepiej oddaje ideę usenetu właśnie ogólna
    dostępność postów, szczególnie ze względu na ich "wieloautorowość".
    Ewentualne zgranie i udostępnienie na nośniku jest dla mnie OK - co za
    róznica, czy ktoś zgra sobie sam ( a przecie na tym polega sciąganie
    postów ), czy kupi to od kogoś? Ktos podał analogie z ISP - dla mnie trafną.
    Jest to jednak tylko moja opinia. Prawo expressis verbis o tym milczy a
    orzecznictwa nie ma, czyli kwestia jest otwarta.

    Depi.