  • Data: 2002-06-12 15:31:34
    Temat: Re: Prawo autorskie do wypowiedzi na newsach
    Od: "BaLab" <b...@p...com> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Tomasz Pyra" <h...@s...iq.pl> napisał w wiadomości
    news:19880-1023834435@as2-96.starogard.dialup.inetia
    .pl...

> [...]
    > "rozlezc" we wszystkie strony i nikt nie wie gdzie co jest tak na
    prawde :-)

    > Mysle ze jezeli ktos cos wysyla na grupe usenetu, to jak juz napisales
    > liczy sie z tym ze kazdy sciagnie to na swoj twardy dysk, ze artykul
    trafi
    > do wyszukiwarek. Rowniez ze trafi do archiwum grupy.
    > Takie archiwum mozna co miesiac ladowac do jednego duzego pliku (zeby
    > latwiej sie trzymalo), co roku rowniez mozna ladowac je do pliku.
    > No i mamy takie pliki na jakms tam serwerze - w tym momecie co komu za
    > roznica czy jego artykul znajduje sie w pliku
    pl.soc.prawo-marzec-2002 ma
    > serwerze, czy u kogos na CD?

    Rożnica jest - zasadnicza. Autor ma prawo do nadzoru nad sposobem
    korzystania z utworu. Dlatego dla sobie tylko znanych powodów może nie
    chcieć, aby było to rozpowszechniane w inny sposób niż zwyczajowo posty
    w usuenecie są rozpowszechniane. Powody - to już jego prywatna sprawa i
    dochodzenie czy jest to dla niego różnica czy nie - jest
    bezprzedmiotowe. Jego - nie wyrazona wprost wola - byla taka, ze
    umiescil swoj post na grupie godzac sie, ze bedzie on rozpowszechniany w
    sposob zwyczajowo przyjety dla tego typu wypowiedzi i kropka. Nie mozna
    jego woli interpretowac rozszerzajaco. A zatem, post moze:
    - byc kopiowany na inne serwery news
    - podlegac indeksacji przez automaty indeksujace usenet i byc przez nie
    udostepniany na www
    - byc przetwarzany przez wszystkie automaty sprzezone z newsami (newsy
    przez www)

    Natomiast w moim przekonaniu nie ma udzielonej zgody autora np. na:
    - przytaczanie wypowiedzi w prasie
    - przytaczanie wypowiedzi w ksiazce
    - przytaczanie wypowiedzi na plycie CD (niezaleznie od formy - czy
    bedzie to cała aplikacja, czy tylko pliki tekstowe, oraz bezpłatności
    lub płatnosci płyty)

    Oczywiscie, to co wyzej napisałem nie stoi w sprzecznosci z prawem
    do "dozwolonego uzytku" - czyli prawem do kopiowania i udostepniania
    utworu na potrzeby własne, lub osób pozostajacych w związku towarzyskim.

    Natomiast nie widzę szans, na legalne publiczne rozpowszechnianie
    takiej płyty. Niestety :-(((.

    BaLab