    From: Tomasz Pyra <h...@s...iq.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Prawo autorskie do wypowiedzi na newsach
    Date: Sat, 8 Jun 2002 01:19:31 +0200

    Jacek wrote:

> [...]
    > temu z Deja News
    > aby tak wlasnie nie bylo.
    > Aby uniknac odpowiedzialnosci prawnej za naruszanie praw autorskich ,
    > Deja News wlasnie wprowadzila
    > opcje wykasowania archiwow dotyczacych konkretnej osoby, na jej pisemny
    > wniosek.
    > I to tez wywalczylem, aby ochrona praw autorskich rozciagala sie
    > transgranicznie.
    >
    > Wskaz mi, ktora wyszukiwarka na swiecie nie umozliwia jeszcze
    > wykasowania archiwow
    > dotyczacych zainteresowanego autora ,. na jego wniosek ?

    No nie wiem, ale czy na pewno np. altavista daje mi moliwosc zablokowania
    wyszukiwania czegokolwiek o mnie?
    Wg. mnie jest to nierealizowalne technicznie. Jezeli ktos kto ma na
    nazwisko "Kowalski" lub "Nowak" zazyczy sobie zeby jego nazwisko nie moglo
    byc wyszukane? Albo zazyczy sobie tylko zeby strony o nim nie mogly byc
    znalzeione (jak to ma byc realizowane?).

    > Sad nic nikomu nie robi, jedynie autorom zasadza odszkodowanie.

    Na jakiej podstawie?
    Co zabrania mi swiadczenia uslug tego typu?
    Zakladajac ze nie biore pieniedzy za sama tresc, a tylko z plyte, za jej
    nagranie, za koszty utrzymania lacza itp. A ktos chce archiwum jakiejs
    grupy na cd, zleca to i dostaje.

    > Znow sie mylisz.
    > Za zgoda , domniemana zgoda wyrazona przez uzywanie usenetu zgodnie z
    > jego przeznaczeniem
    > i definicja.

    czy moge wyslac tu post z zastrzezeniem ze nie zycze sobie by zaden
    uzytkownik TPSA na przyklad go przeczytal?
    Mogl bym wyslac takie pismo do TPSA i czy na tej podstawie mogl bym skarzyc
    TPSA? nie sadze.
    Sa pewnie rzeczy technicznie niewykonalne.

    > Potem temat zostanie wprowadzony do Unii Europejskiej i za 2-3 lata
    > bedzie mozna oczekiwac wysypu
    > spraw o odszkodowania z tytulu naruszen praw autorskich w usenecie.

    Uwazam ze czesto prawo jest niedostosowane do zycia i to w takim stopniu ze
    nie da sie juz zycia dostosowac do prawa.
    W tej chwili niemozliwym jest nauczenie komputera rozpoznawania nazwiska od
    nienazwiska.
    Rozpoznawania strony o Janie Kowalskim od strony o innym Janie Kowlaskim
    (ktory w odroznieniu od tego pierwszego sobie nie zyczy zeby go
    wyszukiwano).
    Tak samo jak gdzies slyszalem ze w tej calej madrej unii przygotowuje sie
    przepisy ktore naloza na producentow sprzetu komputerowego stosowanie
    zabezpieczen antypirackich. I to pomysly typu ze osprzet sieciowy ma
    uniemozliwiac przesylanie pirackich programow i muzyki na przyklad.
    Jest to czysta glupota.
    Rownie dobrze mozna zabrnic chodzenia na nogach, nakazac na rzesach - mozna
    albo uznac takie prawo za glupie i nieprzestrzegac albo zaniechac
    poruszania sie.

    Tak samo w przypadku ochrony danych osobowych i/lub praw autorskich w
    internecie - mozna albo zlikwidowac caly internet albo nie stosowac/nie
    wprowadzac glupiego prawa.

    Oczywiscie - super sprawa zrobic hardware uniemozliwiajacy piractwo, ale to
    sie po prostu na dzien dzisiejszy _nie_da_ . Samo wprowadzenie ustawy,
    zakazu czy nakazu nic nie zmieni.

    Tak samo jak wyslanie do altavisty pisma "prosze o skasowanie wszystkich
    danych dotyczacych mojej osoby z wlasnych baz danych" jest niemozliwe.
    Recznie-niewykonalne, automatycznie- wielu jest ludzi nazywajacych sie tak
    samo jak ja, nie mowiac o nieskutecznosci ewentualnego automatycznego
    dzialania. Innych metod narazie nie ma.

    Usenet zawsze rzadzil sie tylko swoimi prawami i to bylo dobre. Jakakolwiek
    zmiana pociaga za soba koniecznosc likwidacji usenetu. I tak jest z wieloma
    innymi dobrymi rzeczami.
    Pewnosc ze wspominana wielokrotnie altavista nie bedzie wyszukiwac stron o
    mnie uzykamy jedynie po wylaczeniu altavisty zupelnie.
    Do czego bedzie musialo dojsc po wprowadzeniu prawa nakazujacego takiemu
    serwisowi umozliwienia zastrzezenia swoich danych. Po prostu grozba
    odszkodowan uczyni caly ten biznes nieoplacalnym, wrecz nielegalnym.

    > Jezeli taki alliance nie zostanie podpisany to pozostaje likwidacja
    > usenetu, wyczyszczenie archiwow usenetu, skasowanie i przejscie na
    > system discussion boards na stronach www.

    kasowanie archiwow? czy to sie cenzura nie nazywalo?