  • 1. Data: 2008-12-15 14:46:47
    Temat: Prawa autorskie do zdjęć umieszczanych w internecie
    Od: Marek Witbrot <m...@x...poczta.onet.pl>

    http://www.wykop.pl/ramka/122339/prawa-autorskie-wg-
    tych-ktorzy-maja-na-prawnika

    Nie dawno opisywałem moją przygodę z WP. Dzisiaj przeczytałem, że nawet
    prawnicy uważają, że autor zdjęcia nie ma żadnych praw autorskich, bo
    mało które zdjęcie można uznać (w ich mniemaniu) za niepowtarzalne.

    To co z utworami muzycznymi?

    --
    Marek Witbrot

    www.playmobile.pl/marula

  • 2. Data: 2008-12-15 14:51:24
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 15 Dec 2008 15:46:47 +0100, Marek Witbrot napisał(a):

    > Nie dawno opisywałem moją przygodę z WP. Dzisiaj przeczytałem, że nawet
    > prawnicy uważają, że autor zdjęcia nie ma żadnych praw autorskich, bo
    > mało które zdjęcie można uznać (w ich mniemaniu) za niepowtarzalne.

    No przepraszam, nie "prawnicy" lecz "prawnik", a ściśle: "ten prawnik".

    PS jesteś ścisłowcem? Bo takie ścisłe -- zerojedynkowe -- myślenie o
    prawie jest najczęściej domeną właśnie fizyków, informatyków,
    matematyków.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 3. Data: 2008-12-15 15:10:03
    Od: Marek Witbrot <m...@x...poczta.onet.pl>

    Olgierd pisze:

    > No przepraszam, nie "prawnicy" lecz "prawnik", a ściśle: "ten prawnik".

    No dobra- prawnik. Ale założę się, że nie ten jeden jedyny.

    > PS jesteś ścisłowcem? Bo takie ścisłe -- zerojedynkowe -- myślenie o
    > prawie jest najczęściej domeną właśnie fizyków, informatyków,
    > matematyków.

    Wolę określenie "umysł ścisły" :P

    --
    Marek Witbrot

    www.playmobile.pl/marula

  • 4. Data: 2008-12-15 15:21:52
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Mon, 15 Dec 2008 16:10:03 +0100, Marek Witbrot napisał(a):

    > No dobra- prawnik. Ale założę się, że nie ten jeden jedyny.

    Bo taka zasada wynika z art. 1 ust. 1 pr.aut. Natomiast mam wrażenie, że
    w tym akurat przypadku przeholował -- nie widzę zdjęcia zbyt dokładnie,
    ale mam wrażenie, że nie sposób zarzucić mu braku indywidualizmu czy
    czegokolwiek.

    > Wolę określenie "umysł ścisły"

    Dobrze, umysł ścisły.
    Uściślijmy zatem: prawo nie ma charakteru zerojedynkowego, jakby tak było
    to zamiast sądów wystarczałyby hiperobiektywne algorytmy instalowane w
    nieomylnych, niezmęczonych i niepodlegających takim uczuciom jak znużenie
    czy antypatia komputerach.

  • 5. Data: 2008-12-15 16:41:25
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 15 Gru, 15:46, Marek Witbrot <m...@x...poczta.onet.pl> wrote:
> [...]
    > prawnicy uważają, że autor zdjęcia nie ma żadnych praw autorskich, bo
    > mało które zdjęcie można uznać (w ich mniemaniu) za niepowtarzalne.

    No co ty? Uwazac opinie prawnika pracujacego dla agencji jako
    obowiazujaca wykladnie prawa dziwnie zbiezna z interesami owej
    agencji?

    I skad on wzial ten tekst "Zatem, jeżeli dzieło już wcześniej powstało
    albo jest statystycznie prawdopodobne wytworzenie go w przyszłości
    przez inną osobę, nie może uznać, że ma ono charakter indywidualny".
    Z takim prawnikiem same uciechy sa w sadzie.

  • 6. Data: 2008-12-15 16:46:50
    Od: Marek Witbrot <m...@x...poczta.onet.pl>

    SzalonyKapelusznik pisze:

> [...]
    > przez inną osobę, nie może uznać, że ma ono charakter indywidualny".
    > Z takim prawnikiem same uciechy sa w sadzie.

    To ja już zupełnie nic nie rozumiem. Kiedy zdjęcie na pewno nie będzie
    uznane za dzieło?

    --
    Marek Witbrot

    www.playmobile.pl/marula

  • 7. Data: 2008-12-15 17:32:44
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 15 Gru, 17:46, Marek Witbrot <m...@x...poczta.onet.pl> wrote:
    > To ja już zupełnie nic nie rozumiem. Kiedy zdjęcie na pewno nie będzie
    > uznane za dzieło?
    >
    > --
    > Marek Witbrot
    >
    > www.playmobile.pl/marula

    Teoretycznie? Jesli budnek ma stale oswietlenie, jest wyznaczone
    miejsce z ktorego mozna zrobic zdjecie trzymajac aparat na
    odpowiedniej wysokosci przy ustalonych parametrach aparatu. No i
    zdjecia mozna robic tylko o okreslonej godzinie i porze w roku tak ze
    kazde zdjecie wyglada tak samo.
    Praktycznie. Zalezy od sadu.

  • 8. Data: 2008-12-15 17:51:12
    Od: Marek Witbrot <m...@x...poczta.onet.pl>

    SzalonyKapelusznik pisze:

> [...]
    > odpowiedniej wysokosci przy ustalonych parametrach aparatu. No i
    > zdjecia mozna robic tylko o okreslonej godzinie i porze w roku tak ze

    A co z narzędziem? Bo mam taki aparat, który bardzo ciekawe, zielone
    duszki wstawia :)

    > Praktycznie. Zalezy od sadu.

    No właśnie- i tu jest dla mnie niejasność, jak ogólnie sądy patrzą na tę
    sprawę.

    --
    Marek Witbrot

    www.playmobile.pl/marula

  • 9. Data: 2008-12-15 17:57:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Dec 2008, Olgierd wrote:

    > Bo taka zasada wynika z art. 1 ust. 1 pr.aut. Natomiast mam wrażenie, że
    > w tym akurat przypadku przeholował

    E tam.
    Widać czas przypomnieć o istnieniu pojęcia "falandyzacja", ostatnimi
    laty poszło w zapomnienie, a z okazji fety byłego prezydenta będzie
    w sam czas ;)

    A zasada "poważnie wyglądające pismo z pieczęcią kancelarii"
    nie jeden raz była (na poważnie) przedstawiania również na
    grupie, poszli tą drogą!

    [...]
    OT:
> [...]
    > to zamiast sądów wystarczałyby hiperobiektywne algorytmy instalowane w
    > nieomylnych, niezmęczonych i niepodlegających takim uczuciom jak znużenie

    Logic error.
    Starożytni Rzymianie nie wypowiedzieli się w sprawie wystarczania
    i tak dalej z przyczyn czysto materialnych - braku kompiuteruf ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-12-15 18:26:43
    Od: "Przemek Lipski" <W...@w...epf.pl>

    Użytkownik "Marek Witbrot" <m...@x...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:gi61lq$cok$2@news.onet.pl...

    > To ja już zupełnie nic nie rozumiem. Kiedy zdjęcie na pewno nie będzie
    > uznane za dzieło?

    W jednym z komantarzy ktoż wyjaśnia, że zdjęcie zawsze będzie dziełem
    zgodnie z wersją przepisów przytoczoną przez owego prawnika ( komentarz
    Łukasza z 15 grudnia).

    Pozdrawiam Przemek