  • 1. Data: 2013-01-09 14:21:47
    Temat: Pracodawca spadkobiercą długu pracownika?
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    Dostałem dzisiaj pisemko od komornika sądowego, żądającego w imieniu
    jakiegoś warszawskiego funduszu sekurytyzacyjnego "Prokura
    Niestandaryzowany Sekurytyzacyjny Fundusz Inwestycyjny Zamknięty"
    przesyłania części wynagrodzenia mojego pracownika na swoje konto.
    Sprawa typowa powiedziałbym, szczególnie jeżeli chodzi o ludzi których
    zatrudniam - są stałymi klientami ekspresowych pożyczek. Ale tym razem
    zostałem nazwany dłużnikiem. Cytuję:

    "[...] Zobowiązuje się pracodawcę jako dłużnika zajętej wierzytelności
    do przekazywania potrąconych dłużnikowi kwot na konto komornika."

    Pomijając logikę to rozumuję że stałem się dłużnikiem ;) Z takimi
    pismami miałem już nie raz do czynienia i zawsze była informacja o
    kwocie, która jest zwolniona z egzekucji. W tym piśmie o tym "zapomniano"

    Jakie są wasze refleksję na ten temat?

  • 2. Data: 2013-01-09 14:27:27
    Temat: Re: Pracodawca spadkobiercą długu pracownika?
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > "[...] Zobowiązuje się pracodawcę jako dłużnika zajętej wierzytelności
    > do przekazywania potrąconych dłużnikowi kwot na konto komornika."
    > Jakie są wasze refleksję na ten temat?

    Dłużnik zajętej wierzytelności to dłużnik zobowiązanego (np. pracodawca)
    realizujący, na wezwanie organu egzekucyjnego, zajęcie wierzytelności
    lub innego prawa majątkowego zobowiązanego.

    Tak, stałeś się "dłużnikiem zajętej wierzytelności".

    --
    Krzysztof

  • 3. Data: 2013-01-09 14:29:19
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 09.01.2013 14:21, PesTYcyD pisze:

    > Pomijając logikę to rozumuję że stałem się dłużnikiem ;) Z takimi

    Nie zostałeś. Zmieniła się tylko osoba wierzyciela - z pracownika na
    jego wierzyciela.

  • 4. Data: 2013-01-09 16:07:48
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-09 14:27, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > Tak, stałeś się "dłużnikiem zajętej wierzytelności".

    To się nazywa "trzeciodłużnik".

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2013-01-10 00:31:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Jan 2013, PesTYcyD wrote:

    > Pomijając logikę to rozumuję że stałem się dłużnikiem ;)

    Popatrz na to tak: masz zapłacić za ciężarówkę pietruszki.
    I dostajesz od dostawcy pismo: "kwotę należy przelać
    na konto firmy xyz, która przejęła moją wierzytelność".
    Zastosujesz się czy nie?
    "Wyrok sądowy zastępuje oświadczenie" (to z KC).
    I już masz komplet :)
    (a że dłużnikiem już byłeś, to Ci napisali)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-01-10 09:28:52
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

> [...]
    > "Wyrok sądowy zastępuje oświadczenie" (to z KC).
    > I już masz komplet :)
    > (a że dłużnikiem już byłeś, to Ci napisali)

    Widzisz to akurat nie jest mój dług tylko, mojego pracownika który jest
    miłośnikiem prowidenta. Jak chce to niech sobie pożycza od nich kasę :)
    Ja jestem jego pracodawcą, który wypłaca mu pensję za 1/4 etatu więc i
    tak nie kwalifikuje się na wysyłanie części wypłaty. Mnie tylko dziwi
    sformułowanie że jestem dłużnikiem, ja co najwyżej mogę być pośrednikiem
    w przesyłaniu kasy.

  • 7. Data: 2013-01-10 10:39:03
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Mnie tylko dziwi
    > sformułowanie że jestem dłużnikiem, ja co najwyżej mogę być pośrednikiem
    > w przesyłaniu kasy.

    Nie. Wg Ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w
    administracji:
    Art. 1a. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    3) dłużniku zajętej wierzytelności - rozumie się przez to dłużnika
    zobowiązanego, jak również bank, pracodawcę, podmiot prowadzący
    działalność maklerską, trasata oraz inne podmioty realizujące, na
    wezwanie organu egzekucyjnego, zajęcie wierzytelności lub innego prawa
    majątkowego zobowiązanego;

    Na początku nie jesteś dłużnikiem komornika (czy tam kogoś jeszcze).
    Jesteś dłużnikiem swojego pracownika z tytułu wypłacanej pensji i
    dopiero po wezwaniu komornika zgodnie z definicją stajesz się
    ewentualnie "dłużnikiem zajętej wierzytelności" (chyba, że nie ma co
    wypłacać). Czyli przestajesz mieć dług w stosunku do pracownika i staje
    się on automatem długiem wobec komornika.

    > Ja jestem jego pracodawcą, który wypłaca mu pensję za 1/4 etatu więc
    > i tak nie kwalifikuje się na wysyłanie części wypłaty.

    A skąd to komornik ma wiedzieć? Przecież on nie wie ile zarabia dłużnik.
    Masz obowiązek powiadomić go o tym w ciągu 7 dni. Ale tu już wiesz.

    --
    pozdrawiam
    Krzysztof

  • 8. Data: 2013-01-10 10:51:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.01.2013 10:39, Krzysztof Jodłowski pisze:

> [...]
    > wypłacać). Czyli przestajesz mieć dług w stosunku do pracownika i staje
    > się on automatem długiem wobec komornika.

    Albo jak ja to prościej ująłem: dług ten sam (należna zapłata), tylko
    wierzyciel się zmienił.

  • 9. Data: 2013-01-10 11:26:59
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > Albo jak ja to prościej ująłem: dług ten sam (należna zapłata), tylko
    > wierzyciel się zmienił.

    Dokładnie tak, tylko od drugiej strony. Jedyna różnica jest to, że dług
    może nie zaistnieć jeśli mała kwota pensji na to nie pozwala.

    --
    Krzysztof

  • 10. Data: 2013-01-10 11:38:17
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 10.01.2013 11:26, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > Dokładnie tak, tylko od drugiej strony. Jedyna różnica jest to, że dług
    > może nie zaistnieć jeśli mała kwota pensji na to nie pozwala.

    Och, nadal będzie istniał (wobec pracownika) tylko nie zostanie
    przeniesiony do kwoty wolnej (chyba że to nie była umowa o pracę! od
    umowy o dzieło zajmą wszystko)