    From: "JureK" <b...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Pracodawca odmawia wydania opinii o pracowniku...
    Date: Wed, 3 Mar 2004 09:34:52 +0100

    Dzięki za odpowiedź. Wiem, że pracodawca ma obowiązek dać świadectwo pracy,
    ale w nim nie zawiera opinii o pracowniku, chociaż jest tam wiele elementów
    go opiniujących m.in. ilość dni na L-4.

    Moje pytanie rodzi się też z faktu, że widzę tutaj lukę prawną. Wydaje mi
    się, że wskazanym byłoby wprowadzenie przepisu zobowiązującego do
    opiniowania pracownika na jego wyraźną prośbę.
    U wielu pracodawców, w takim przypadku jak mój(zmiana warunków pracy i płacy
    na mniej korzystne, najczęściej pracodawca stosuje przepis art.30 &1pk1
    tj.porozumienie stron lub 30&1 pkt2-oświadczenie jednej ze stron, co jest
    odbierane jako sprawa podejrzana. Utarła sie opinia, że w obu przypadkach
    jest to zwolnienie dla "świętego spokoju" gdzie pracownik coś narozrabiał i
    musi odejść, a dogadał sie z pracodawcą.
    Aby uniknąć tych podejrzeń wskazana jest opinia pracodawcy z ostatniego
    miejsca pracy, która często jest również ogólnie pojętą rekomendacją w
    przyszłej pracy. Spotkałem się z przypadkami zapytań pracodawców o
    rekomendację lub opinie z miejsc pracy. Skąd takowe wziąść jak pracodawca
    może odmówić ich wydania???

    Przepraszam za przydługi mój komentarz.

    JureK