  • 1. Data: 2003-02-24 11:08:54
    Temat: Pożyczka, odsetki karne, koszty itp. ? - pytanie
    Od: "poczta" <p...@p...onet.pl>

    Pożyczyłem pieniądze, minął termin oddania kasy - czego się mogę domagać :
    1. oddania pożyczonych pieniędzy - wiadomo
    2. zwrotu ustawowych odsetek karnych (obecnie 16%) - wiadomo
    3. dodatkowych kosztów związanych z powyższym - np. musiałem zapłacić za
    magazynowanie towaru, który miałem odebrać, lecz nie mogłem, bo nie miałem
    kasy (w tym czasie upłynął termin zwrotu pieniędzy) oraz musiałem zapłacić
    wykonawcy tzw. postojowe, bo nie miałem materiałów, których z kolei nie
    mogłem kupić, bo pożyczyłem pieniądze.

    pkt. 3 - należy mi się, czy mogę żądać tylko odsetek karnych i nic po za
    tym.
    Nie wiem czy jasno wszystko określiłem - jeżeli nie, to podam dodatkowe
    informacje (tylko jakie ?)

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2003-02-24 19:40:59
    Temat: Re: Pożyczka, odsetki karne, koszty itp. ? - pytanie
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Należą się tylko odsetki ustawowe, chyba że umowa przewiduje inną karę
    umowną.

  • 3. Data: 2003-02-24 21:11:38
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
    > Należą się tylko odsetki ustawowe, chyba że umowa przewiduje inną karę
    > umowną.

    Dlaczego uważasz, ze nie można dochodzić odszkodowania?

    KG

  • 4. Data: 2003-02-24 23:06:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Dlaczego uważasz, ze nie można dochodzić odszkodowania?

    Nie przemyślałem dokładnie. Faktycznie, poza odsetkami karnymi może żądać
    również naprawienia wynikłej szkody (art. 481$3 kc)

  • 5. Data: 2003-02-25 01:52:57
    Od: "Sarajewo" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Dlaczego uważasz, ze nie można dochodzić odszkodowania?

    A adekwatny związek przyczynowy?

    Tomek

  • 6. Data: 2003-02-25 03:57:17
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sarajewo wrote:
    > A adekwatny związek przyczynowy?

    no cóz, to już zależy od daru przekonywania... ;)

    KG

  • 7. Data: 2003-02-25 10:17:23
    Od: "Sebastian \(Poczta - e-mail\)" <p...@p...onet.pl>

    > Należą się tylko odsetki ustawowe, chyba że umowa przewiduje inną karę
    > umowną.

    Umowa nie przewiduje, ale brak finansów spowodowanych pozyczką spowodował,
    że byłem narażony na dodatkowe koszty "pośrednie" ... i teoretycznie (chyba)
    należy mi się rekompensata - tylko co na to prawo ...

  • 8. Data: 2003-02-25 10:37:48
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sebastian (Poczta - e-mail) wrote:

    > Umowa nie przewiduje, ale brak finansów spowodowanych pozyczką spowodował,
    > że byłem narażony na dodatkowe koszty "pośrednie" ... i teoretycznie (chyba)
    > należy mi się rekompensata - tylko co na to prawo ...

    prawo na to, że masz wykazać winę drugiej strony, opóżnienie, szkodę i
    związek przyczynowy między nimi

    KG

  • 9. Data: 2003-02-25 14:25:10
    Od: "Sarajewo" <s...@g...pl>

    > no cóz, to już zależy od daru przekonywania... ;)

    Czyżby? Czy normalnym następstwem nie wywiązania się z umowy pożyczki jest
    szkoda po stronie wierzyciela w postaci opłat za magazynowanie towaru lub
    "postojowe"? W jakim wymiarze mógłby wg Ciebie dochodzić odszkodowania? Co
    gdyby nie miał na puszczenie totka, a puszczał systemem i w danym okresie
    wygrał główną wygraną? Też mógłby się za to domagać odszkodowania? Jestem na
    nie! I spróbuj mnie przekonać.

    Tomek

  • 10. Data: 2003-02-25 20:43:42
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sarajewo wrote:
> [...]
    > wygrał główną wygraną? Też mógłby się za to domagać odszkodowania? Jestem na

    Następstwem niewywiązanie się przez dłużnika z zapłaty w terminie jest
    brak tych środków u wierzyciela między terminem określonym a
    rzeczywistym. Normalnym następstwem takiego braku jest poniesienie przez
    wierzyciela dodatkowych kosztów, szczególnie jeśli opłaty za
    magazynowanie towaru itp. nie są w jego sytuacji czyms niezwykłym.
    Wydaje mis ię, ze nie ma znaczenia, że są to kolejne elementy związku
    przyczynowego, nie ma wymogu bezpośredniości.
    W jakim wymiarze - wg. mnie w pełnym (tzn. miedzy wyznaczonym terminem
    zapłaty, a dniem odebrania towaru) oraz za koszty opłacenia postojowego
    - pod warunkiem, że w sumie dałoby się je pokryć pieniędzmi z pożyczki.
    Gdybyś nie miał na puszczenie totka... gra nie jest czymś zwykłym, nie
    mówiąc o tym, że niemożliwe byłoby wykazać, że wygrana była pewna.

    KG