  • 11. Data: 2012-10-08 14:18:55
    Temat: Re: Powinien, czy musi
    Od: olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 08 Oct 2012 13:28:38 +0200, t-1 napisał(a):

    > Gdyby rower w zapisie musiał mieć pompkę to rower bez pompki nie byłby
    > rowerem.
    > A gdy napisane jest, że powinien mieć, to rower bez pompki jest dalej
    > rowerem, choć nieprzepisowym.

    To nie do końca takie proste ;)

    Np. kodeks postępowania cywilnego wyrazem "musi" posługuje się 3-krotnie,
    m.in.:

    - Osoba, której dotyczy wniosek o ubezwłasnowolnienie, musi być zbadana
    przez biegłego lekarza psychiatrę lub neurologa, a także psychologa (art.
    553 par. 1);
    - W wypadkach nie cierpiących zwłoki przeszukanie może być dokonane bez
    zezwolenia, jednakże czynność taka musi być niezwłocznie po dokonaniu
    przedstawiona do zatwierdzenia prezesowi sądu rejonowego. (art. 814 par.
    3 in fine).
    IMHO tutaj śmiało mogłoby paść "powinno".

    W kodeksie postępowania karnego "musi" pojawia się aż 5 razy, z czego
    większość w związku "oskarżony musi mieć obrońcę" (plus o warunkach
    wznowienia postępowania -- art. 541 par. 1 kpk).
    I tu by się nawet zgadzało: kpk reguluje ów przymus posiadania obrońcy
    przez niektórych oskarżonych (pod rygorem wadliwości postępowania -- ale
    nie pod rygorem sankcji), to samo jeśli chodzi o podstawę wznowienia
    postępowania.

    Natomiast w odnośnych przepisach prawa materialnego (kodeksy cywilne i
    karne) wyrazu "musi" brak (jest o zmuszaniu, ale to w innym kontekście).

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://LegeArtis.org.pl

  • 12. Data: 2012-10-08 15:22:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jacek wrote:

    > No bez jaj. Nie o estetykę tu chodzi a o precyzję.
    > http://www.tinyurl.pl?eNIDauzM
    > Tu mam jakąś interpretację, ale i tak nadal nie wiem, czy MUSZĘ mieć te
    > wszystkie rzeczy przy rowerze, czy nie muszę.
    > Jacek

    Nie musisz, bo nikt ci fizycznie pistoletu do głowy nie przystawi i nie
    zmusi.
    Ale za ich brak dostaniesz mandat.

  • 13. Data: 2012-10-08 19:51:39
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2012-10-08 10:46, Jacek wrote:
    > Czytam dyskusję na forum o rowerach i ich wyposażeniu.
    > Minister transportu zmienił w sierpniu warunki techniczne pojazdów i ich
    > wyposażenie i pisze tam:
    > 1. Rower oraz wózek rowerowy powinny być wyposażone: ...........
    > itd.
    > Jak rozumieć to powinien? Jako MUSI? Jako może, ale nie musi?
    > Co szkodziło prawodawcy napisać po ludzku, żeby nie było wątpliwości?
    > Jacek

    Bo musi to znaczy musi. W tym wypadku, że rower bez w/w wyposażenia nie
    jest rowerem (skoro rower "musi", a nie ma to rowerem nie jest inaczej
    by miał) a to powoduje ciekawe skutki prawne - z tym na samym przedzie,
    że rowerzysta ujeżdzający rower bez dzwonka nie jest obowiązany
    korzystać z DDR i wiele innych (jak choćby nie posiadając dzwonka nie
    jestem już zobowiązany mieć oświetlenia). A skoro rower bez dajmy na to
    dzwonka jest nadal rowerem (sam mam taki), to znaczy, że wcale nie musi,
    a powinien.

    Więc może, tylko mu nie wolno:P

    Shrek.

  • 14. Data: 2012-10-08 21:01:58
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 08 Oct 2012 19:51:39 +0200, Shrek napisał(a):

    > W tym wypadku, że rower bez w/w wyposażenia nie
    > jest rowerem (skoro rower "musi", a nie ma to rowerem nie jest inaczej
    > by miał)

    Zabawny sposób wnioskowania. Do tej pory sądziłem że jeśli rower musi mieć
    dzwonek a go nie ma to nie wolno nim jeździć po drogach publicznych. Jakim
    cudem tobie wychodzi ze rower bez dzwonka to nie rower?? :)
    --
    Jacek

  • 15. Data: 2012-10-08 21:30:58
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 2012-10-08 21:01, Jacek Maciejewski wrote:

    > Zabawny sposób wnioskowania. Do tej pory sądziłem że jeśli rower musi mieć
    > dzwonek a go nie ma to nie wolno nim jeździć po drogach publicznych. Jakim
    > cudem tobie wychodzi ze rower bez dzwonka to nie rower?? :)

    Nie wychodzi mi. Pytającemu wychodzi(łoby) - skoro rower _musi_ mieć
    dzwonek, a go nie ma... to nie jest rowerem:P

    Shrek.

  • 16. Data: 2012-10-08 21:36:20
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    Użytkownik "t-1" <t...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > rowerem.
    > A gdy napisane jest, że powinien mieć, to rower bez pompki jest dalej

    i tak ukradną ;)

    erator/

  • 17. Data: 2012-10-09 02:00:15
    Od: "Przemek Lipski" <p...@p...home.pl>

    wiadomości news:5072a47c$1@news.home.net.pl...
    >W dniu 08.10.2012 11:48, Przemek Lipski pisze:
    >
    > [ciach pokaleczone cytaty + bełkot]
    >
    > Popraw kodowanie.

    Raczej spraw sobie lepszy czytnik...

  • 18. Data: 2012-10-09 03:05:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Przemek Lipski wrote:
    > Użytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisał w
    > wiadomości news:5072a47c$1@news.home.net.pl...

    > Raczej spraw sobie lepszy czytnik...

    jednak popraw sobie kodowanie.
    A jak nie wiesz jak sie to robi, to pogooglaj.

  • 19. Data: 2012-10-09 09:03:35
    Od: olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 09 Oct 2012 01:00:15 +0100, Przemek Lipski napisał(a):

    > Raczej spraw sobie lepszy czytnik...

    Ale to prawda, nie dość, że kodowania u Ciebie brak, to jeszcze czytnik
    -- skoro wywołałeś ten temat... -- też masz nienajlepszy...

    --
    pozdrawiam, Olgierd
    http://LegeArtis.org.pl

  • 20. Data: 2012-10-09 09:20:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 09.10.2012 02:00, Przemek Lipski pisze:
    > U?ytkownik "Andrzej Lawa" <a...@l...SPAM_PRECZ.com> napisa? w
    > wiadomo?ci news:5072a47c$1@news.home.net.pl...

    > Raczej spraw sobie lepszy czytnik...

    To ty masz gówniany czytnik i nadal nie masz ustawionego kodowania, lamerze.