  • 1. Data: 2003-11-11 08:47:41
    Temat: Polskie Normy
    Od: k...@w...pl (wp)

    Witam

    Mam pytanie: czy ktoś mógłby mi wytłumaczyć dlaczego tekst polskich norm nie
    jest powszechnie dostępny? Część z nich jest powszechnie obowiązującym
    prawem na mocy rozporządzenia o obowiązku stosowania niektórych norm. Treści
    jednak nie można nigdzie znaleźć. Okazuje się, że aby zapoznać się z prawem,
    które obowiązuje muszę zakupić normy - moim zdaniem parodia - ba, norm nie
    wolno powielać! Inni też muszą je kupić. Nie są one drukowane w DzU ani MP.
    Może ktoś wytłumaczyć dlaczego za darmo nie można poznać prawa? Ciekawe czy
    to praktyka powszechna czy tylko wytwór polskiej rzeczywistości :(
    Pozdrawiam grupowiczów.

    Marcin W

    --
    Zaloz prywatne forum:
    http://forum.onet.pl

  • 2. Data: 2003-11-11 10:36:20
    Temat: Re: Polskie Normy
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    > Ciekawe czy to praktyka powszechna czy tylko wytwór polskiej
    rzeczywistości :(

    Nie stety normy europejskie również są za pieniądze - można je zamówić w
    jakiejś austriackiej firmie przez sieć - adresu nie pamietam ale jak
    poszukasz, to znajdziesz.

    Pzdr: Catbert

  • 3. Data: 2003-11-11 10:43:37
    Od: kam <X...@X...plX>

    wp wrote:
    > Może ktoś wytłumaczyć dlaczego za darmo nie można poznać prawa?

    A nie było jakiegoś wyroku NSA?

    KG

  • 4. Data: 2003-11-12 14:44:56
    Od: "Pressto" <e...@c...pl.invalid>

    Witam :)

    Użytkownik "wp" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    czy
    > to praktyka powszechna czy tylko wytwór polskiej rzeczywistości :(

    Zgodnie z ustawą o normalizacji (Dz.U. Nr 169, poz. 1386) wszystkie polskie
    normy są fakultatywne.

    Art. 5 pkt 3 Stosowanie Polskich Norm jest dobrowolne.

    Normy obligatoryjne o których mówisz były wymienione w poprzedniej ustawie
    (Dz.U. Nr 55, poz. 251 z 1995r.), ale teraz to już historia.

    Normy nie są powszechnie publikowane, ponieważ:

    Art. 5. pkt 5. Polskie Normy korzystają z ochrony jak utwory literackie, a
    autorskie prawa majątkowe do nich przysługują krajowej jednostce
    normalizacyjnej

    i to tyle. A że nadal mamy rozporządzenia różnych ministrów, które mówią o
    obligatoryjności niektórych norm, cóż taka ta nasza polska normalizacja.
    Skoro są sprzeczne z ustawą, to chyba nie powinny obowiązywać ?? Jeszcze
    tylko dodam, choć to luźno związane z tematem, że wiele obowiązujących w
    Polsce norm nie jest opublikowana w języku polskim. Ale skoro nie są
    obligatoryjne, to niech firmy się martwią, niestety ....

    --
    pozdrawiam
    Pressto