  • 1. Data: 2003-11-11 00:48:24
    Temat: czy mozna ominac zus ??
    Od: "niga" <n...@s...pl>

    witam ..
    Od niedawna wraz z bratem prowadzimy dzialalnosc gospodarcza (spolka
    cywilna). W zasadzie wszystko jest w porzadku procz "bolesnych"
    comiesiecznych oplat do zusu (ja + brat). Tak sie sklada ze rowniez moja
    zona prowadzi swoja niezalezna dzialalnosc gosp. Czy zatrudniajac sie u zony
    na 1/2 etatu moglbym w jakis sposob ominac oplate zus we wlasnej firmie ??
    Jakie minimalne koszta ponioslaby zona zatrudniajc mnie na 1/2 etatu ??
    niga ..

  • 2. Data: 2003-11-11 01:03:44
    Temat: Re: czy mozna ominac zus ??
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik niga napisał:
    > Jakie minimalne koszta ponioslaby zona zatrudniajc mnie na 1/2 etatu ??

    zatrudniając sie u niej na 1/8 etatu ZUS + ubezp. bedzie Cie wynosic
    jakies 150 zl miesiecznie

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2003-11-11 09:35:50
    Od: "niga" <n...@s...pl>

    > zatrudniając sie u niej na 1/8 etatu ZUS + ubezp. bedzie Cie wynosic
    > jakies 150 zl miesiecznie

    I przy takim ukladzie jestem zwolniony z oplaty zus w swojej firmie ??
    niga ..

  • 4. Data: 2003-11-11 12:58:34
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik niga napisał:
    > I przy takim ukladzie jestem zwolniony z oplaty zus w swojej firmie ??

    jeśli jesteś zatrudniony w innej firmie poza swoją, to możesz wybrać z
    którego źródła chcesz oplacać ZUS - tak więc będziesz płacić jakąś
    śmieszną sumkę za zatrudnienie w firmie żony, a w swojej firmie
    odprowadzasz do urzędu tylko ubezp. zdrowotne

  • 5. Data: 2003-11-11 15:12:50
    Od: "LuK" <l...@o...pl>

    Cytuje post ktory byl kilka tygodni temu. Sam planuje otworzyc DG od
    przyszlego roku i tak wlasnie planuje zrobic.

    Oto tres postu:
    "Cześć
    Pisałem już na grupie. Sposób w 100 % legalny!!!!!!!!!!!!!!
    Potwierdzone przez 3 oddziały ZUS i kilka biur rachunkowych.

    Sprawa przedstawia się następująco:

    1)
    Chcę otworzyć własną działalność, ale nie chcę płacić ZUS-u. Zartrudniam się
    u kogoś na umowę zlecenie (na jakąkolwiek kwotę - może być 100 zł). Od tej
    umowy pracodawca płaci ZUS. Otwieram swoją działalność i płacę tylko ubezp.
    zdrowotne. Zgodnie z możliwością wyboru z jakiej umowy składki mają być
    pobierane, wybieram umowę zlecenie, wiadomo dlaczego :))))))

    2) Zakładamy, że prowadzę już działalność. Nie wiedziałem o tym przepisie. W
    tej chwili chcę przestać płacić ZUS od działalności. Jest to także możliwe.
    Analogicznie zatrudniam się u kogoś na umowę-zlecenie na jakąkolwiek kwotę.
    Składam w ZUS-ie 2 formularze: ZWUA (wyrejestrowanie z
    ubezpieczeń/kontynuowanie ubezpieczeń) i ZZA (zgłoszenie do ubezpieczenia
    zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych). Nic prostszego. Niestety nie wszędzie
    chętnie pracownicy ZUS-u mówią o tej możliwości, z wiadomych powodów...

    Cała sytuacja wynika faktycznie z Dz. U. 137 z 13 X 1998r poz 887
    (nowelizacja tej ustawy nie wpłynęła na ww).

    (...) jeżeli zostanie zawarta umowa zlecenia z osobą prowadzącą pozarolniczą
    działalność (której przedmiot jest inny niż przedmiot prowadzonej
    działalności), osoba ta podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i
    rentowym z tytułu prowadzonej działalności, a z tytułu umowy zlecenia
    obowiązkowa jest tylko składka na ubezpieczenie zdrowotne.

    Jeżeli osoba, zgodnie z art. 9 ust. 2, zmieni tytuł
    (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) podlegania obowiązkowym ubezpieczeniom
    emerytalnym i rentowym, z działalności na umowę zlecenia, wówczas
    obowiązkowo będzie podlegać ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (oraz
    ubezpieczeniu wypadkowemu, jeżeli umowa zlecenia jest wykonywana w siedzibie
    lub miejscu prowadzenia działalności przez zleceniodawcę) i ubezpieczeniu
    zdrowotnemu z tytułu umowy zlecenia. (...)

    Dodatkowo:

    (...) W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2001 r. brak jest podstaw
    prawnych do podlegania ubezpieczeniom społecznym wspólników spółek jawnych,
    partnerskich i komandytowych.(...)

    Dokładnie jest to opisane:
    http://www.przegladubezpieczeniowy.com.pl/index.php?
    srodek=komunikaty_wyjasn
    ienia/skladki/5.php&belka=belki/komunikaty_wyjasnien
    ia.php

    PISMO CENTRALI ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH z dnia 20 września 2002 r. do
    oddziałów ZUS (znak: FUu 400-612/02) " - koniec cytatu :)

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2003-11-11 15:44:08
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "scream" <s...@...pl> napisał
    ".....tak więc będziesz płacić jakąś śmieszną sumkę za zatrudnienie w
    firmie żony, a w swojej firmie
    odprowadzasz do urzędu tylko ubezp. zdrowotne"

    Re : Nie jestem pewien, czy dobrze zrozumiałem. Ja mam firmę jako OF Alojzy
    Marchewka. Moja żona z którą prowadzę wspólne gospodarstwo domowe (jakże by
    inaczej) ma firmę jako OF Ksantypa Marchewka. Moja żona zatrudnia mnie jako
    pracownika na umowę o pracę w swojej firmie "Ksantypa Marchewka" na 1/10
    etatu z wynagrodzeniem brutto 100,- pln miesięcznie i od tej kwoty jako
    płatnik odprowadza składki ZUS. Ja, Alojzy Marchewka uzyskuję dochody
    również z mojej firmy. I rozumiem, że wg przedpiścy z mojej formy płacę
    tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Czy Szanowny Przedpiśca raczy
    swoją tezę potwierdzić raz jeszcze ? A może uda się poprzeć ją stosownymi
    przepisami (dla jasności chodzi mi o przepisy obowiązujące w Polsce w chwili
    obecnej).
    Łączę ukłony - targany wątpliwościami AR
    Ps. Tak naprawdę obawiam się, że z owej arcyciekawej koncepcji uniknięcia
    ZUS-u najbardziej będzie zadowolony tenże ZUS, a przy okazji US.

  • 7. Data: 2003-11-11 18:26:58
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik Andrzej R. napisał:
    > Re : Nie jestem pewien, czy dobrze zrozumiałem. Ja mam firmę jako OF Alojzy
    > Marchewka. Moja żona z którą prowadzę wspólne gospodarstwo domowe (jakże by
    > inaczej) ma firmę jako OF Ksantypa Marchewka.[ciah]

    w świetle tego co napisał NetBorg o wspólnym zatrudnianiu małżonków,
    zaczynam mieć wątpliwości, aczkolwiek układ o jakim pisałem nadal może
    funkcjonować z powodzeniem jeśli chodzi o firmę kolegi, znajomego,
    brata, itp
    Powszechnie wiadomym jest, że zatrudniając się w jednej firmie, nie
    musimy płacić ZUSu za zatrudnienie w drugiej firmie. Jeśli jeden
    pracodawca opłaca za nas składkę ZUS, to nie musimy opłacać tej składki
    ponownie, w wypadku zatrudnienia w więcej niż 1 firmie. Przywołam na
    przykład osoby, które zasiadają w radach nadzorczych 10 firm - wg Pana
    powinny odprowadzać do ZUSu 6500 PLN miesięcznie (stawka x10)?
    Odprowadzają pojedyńczą składkę, a pozostałe firmy ich zatrudniające
    płacą jedynie ubezp. zdrowotne.
    Konkretnych przepisów nie podam, gdyż nie jestem biegły w tej materii,
    aczkolwiek o tzw. zbiegu ubezpieczeń można przeczytać w wielu książkach,
    m.in. w "ABC Small Businessu" - tak popularnej w Polsce.

  • 8. Data: 2003-11-11 23:19:42
    Od: "tomek" <p...@w...pl>

    > Powszechnie wiadomym jest, że zatrudniając się w jednej
    firmie,
    > nie musimy płacić ZUSu za zatrudnienie w drugiej
    firmie.
    Tak, ale zeby uzyskac prawo do malutkiej podstawy na ZUS,
    musi to byc umowa zlecenia w innej branzy niz dzialalnosc
    gospodarcza. Bo na etacie to minimum 800zl.
    pozd
    t.

  • 9. Data: 2003-11-12 10:58:00
    Od: "Joanna" <d...@g...pl>

    Użytkownik "scream" <s...@...pl> napisał w wiadomości
    > Powszechnie wiadomym jest, że zatrudniając się w jednej firmie, nie
    > musimy płacić ZUSu za zatrudnienie w drugiej firmie.

    Ino w przypadku zatrudniania współmałżonka sprawa wygląda nieco inaczej. O
    ile mnie pamiec nie myli w tym przypadku płaci się cały ZUS.
    Pozdrawiam
    Joanna

  • 10. Data: 2003-11-12 19:44:59
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Joanna" <d...@g...pl> napisał
    > Ino w przypadku zatrudniania współmałżonka sprawa wygląda nieco inaczej. O
    > ile mnie pamiec nie myli w tym przypadku płaci się cały ZUS.
    > Pozdrawiam
    > Joanna
    Re : Pamięć to Pani macie dobrom. A Pan "Scream" pamiętać winien też o
    pewnych wyłączeniach z KUP (ponoć coś tam jest o współmałżonku :-)))
    AR