  • Data: 2004-05-17 09:33:07
    Temat: Re: Polisa posagowa PZU jak walczyć? Proszę o rady:)
    Od: "Marek Radwański" <l...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    zasiu <z...@g...pl> napisał(a):

    > Witam!
    >
    > W 1986 roku rodzice założyli mi polisę ubezpieczeniową w PZU (powszechnie
    > znaną jako "polisa posagowa"). Okres ubezpieczenia to 18 lat, suma
    > ubezpieczenia - 200 000 zł (wpłata 980 zł co miesiąc), corocznie zwiększane
    > o 8,8% (czyli wartość polisy po 18 latach to ok. 500 000 zł).
    >
    > Kilka dni temu otrzymałem od PZU pismo, że upłynął okres mojego
    > ubezpieczenia i mogę odebrać świadczenia - całe 1 540 zł. Moim zdaniem kwota
    > ta jest mocno zaniżona, zamierzam się odwołać lub złożyć sprawę do sądu.
> [...]
    witam,

    należy udać się do sądu niestety. Nie trzeba wyczerpywać drogi reklamacyjnej
    w ramach PZU.

    W sądzie - może być różnie. Zależy bowiem, jaką linię orzeczniczą przyjmuje
    dany sąd okręgowy - sądy rejonowe wg niej orzekają.
    Sądem miejscowo właściwym jest sąd miejsca zamieszkania
    uposażonego dziecka.

    Mogę napisać jak to wygląda w okręgu SO w Poznaniu.

    Kwotę, na jaką umówiły się strony (czyli nie nominalną sumę ubezpieczenia, a
    tą wyższą kwotę z pierwszej strony polisy) dzieli się przez średnie
    miesięczne wynagrodzenie z roku zawarcia polisy. Otrzymaną n-krotność mnoży
    się przez obecne średnie miesięczne
    wynagrodzenie ogłaszane przez Prezesa GUS - netto, czyli bez skłądek
    ubezpieczeniowych i zaliczki na podatek dochodowy . Tak otrzymaną kwotę
    dzieli się przez dwa - sąd zasądza na Twoją
    rzecz takąż połowę.

    pzdr

    marek radwański