    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Podrabiany znak towarowy i sprawa w prokuraturze
    Date: Sun, 10 May 2009 03:01:05 +0200

    Użytkownik "Roman Rumpel" <r...@s...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    news:gu557p$i5d$1@news.onet.pl...
    > Jezu Robert - ja to w[praktyce przerabiam. Uprawniony nie wie. On
    > prewencyjnie zgłasza do celników, że może coś nadejść z danego kierunku,
    > (albo jeszcze w inny sposób ich informuje, np na szkoleniach)
    > oni, jak znajdą to uprawnionego informują że coś znaleźli i że jak
    > uprawniony poprosi, to u prześlą mu próbki tego, co znaleźli, uprawniony
    > prosi, dostaje próbki i już wie co w paczce było

    Ja też w praktyce przerabiam. Celnicy na szkoleniach są zaznajamiani ze
    znakami towarowymi. Mają dostęp do takich zestawień,w których są
    zastrzeżone znaki oraz przedstawiciele w Polsce uprawnionych - w praktyce
    na tej tabelce się opierają. Ale jak znajdą coś podobnego, to przecież to
    weryfikują na bieżąco. Nikt nie pisze kwitów, zanim nie ustali, że coś z
    tego będzie. A sposobów na to jest multum. Telefon do przedstawiciela.
    Porównanie z legalnym produktem z najbliższej hurtowni. Biegły od znaków
    towarowych itd. Nikt tego "na pałę" przysłowiową nie zabezpiecza. Jeśli
    towar jest zabezpieczany, to istnieje prawie że pewność, że to podróbka.

    > Nie napisałem tego samego, bo Ty napisałeś, że celnicy zgłaszają, a oni
    > nie zgłaszają, oni czekają, czy zgłosi uprawniony

    Zatem są jakieś różnice proceduralne w skali kraju. U nas celnicy czasem po
    prostu dzwonią na 997 i Policja przejmuje sprawę niejednokrotnie na drodze.
    Oczywiście, spotkałem się z takim, jak kreowane przez Ciebie podejściem
    polegajacym na prowadzeniu to w drodze postępoania administracyjnego. Ale
    jest to bardzo szkodliwe. Nie dość, ze w wypadku obcokrajowca po prostu
    wyjedzie i go nie zobaczysz. Tow dodatku zanim ten uprawniony do znaku
    zadziała, to poodcinane zostaną wszystkie "nitki" pozwalajace na ustalenie
    hurtownika.

    > Nie, nie piszę o wniosku o ściganie do celników. Nie ma takiego wniosku.
    > Do celników pisze o sprawdzanie i ew. zatrzymanie jak znajdą.

    No właśnie.

    > Ten wniosek w
    > To nie jest wniosek w postępowaniu karnym
    > i uprawniony musi złożyć nowy,
    > Nie tyle nowy, co pierwszy. Na podstawie danych otrzymanych od celników

    No właśnie.

> [...]
    > zarejestrowanym znakiem towarowym, którego nie ma prawa używać
    > lub dokonuje obrotu towarami oznaczonymi takimi znakami,
    > podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności
    > albo pozbawienia wolności do lat 2."
    > Czy importer wprowadza do obrotu - oczywiście tak (jest odpowiednie
    > orzeczenie SN i nie ma sporu w doktrynie).
    > Czy podmiot nie będący uprawnionym ze znaku ma prawo go używać bez zgody
    > uprawnionego - oczywiście nie. Przepis jest jasny. Nie wiem, czemu masz
    > wątpliwości. (uprzedzająco: pomijam kwestię wyczerpania regionalnego -

    Ale to jest przestępstwo umyślne. Nie można uznać za winnego osoby, która
    zamówiła legalne produkty, a która otrzymała odróbki i to w dodatku na
    takim etapie, że ona nawet tych podróbek na oczy nie widziała jeszcze.
    Przytaczaną przez Ciebie interpretację faktycznie niektórzy przedstawiciele
    firm próbują na szkoleniach wdrażać, ale to nie ma nic wspólnego z
    obowiazujacym u nas prawem, a prokuratorzy wprost to wysmiewają. O
    dokonaniu obrotu podrobionym towarem - umyślnym - możemy dopiero mówić w
    momencie, gdy nabywca jest w stanie stwierdzić, że dostał podróbkę. Jesli
    wówczas zacznie go sprzedawać, to popełnia przestępstwo.

    Oczywiście, jeśli uda się dowieść, ze facet zamawiał swiadomie podróbki, to
    Twoja teza jest do przeforsowania. Ale tylkko w takiej sytuacji.
    > .
    > Nie, nie mogli. Nie mają takich uprawnień. O tym co mogą celnicy decyduje
    > kodeks celny.

    Czyli mam rozumieć, ze stoisz na stanowisku, że Celnik powziąwszy w toku
    czynności informację wskazującą na możliwość popełnienia przestępstwa nie
    ma prawa powiadomić Policji? Dość kontrowersyjny pogląd na sprawę. Czy
    mozesz mi wskazać, jaki przepis ustawy celnik wówczas łamie?

    > O wniosek, to się zwóci dopiero Policja, jak jej
    > Nieprawda.
    > Własność przemysłowa to dość specyficzna działka

    Ale postępwoanie toczy się w oparciu o ten sam kodeks.