  • 31. Data: 2005-03-23 15:29:50
    Temat: Re: POM?CIE - poświadczyłam kiedyś nieprawde, mam sprawe...
    Od: "Shady" <s...@p...nospam.fm>

    a to wczoraj uslyszalam od znajomej ktora jest
    > sędzią

    Przewidując odpowiedz: znajoma ale absolutnie nie na tyle dobra zeby chciała
    mi cokolwiek doradzic, nie mowie juz nawet o jakiejs pomocy itd.. Ledwo
    wyciagnełam z niej tą informację.
    Niestety, znajomy znajomemu nie równy.

  • 32. Data: 2005-03-23 18:14:53
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
    > Pomijając jjuż to że przestępstwo z art. 271 kk jest zagrożone karą do 5
    > lat pozbawienia wolności, a nie jak twierdzisz 3 lat, to nie może go
    > popełnić każda osoba. Poświadczyć nieprawdę - w rozumieniu prawa karnego
    > - może tylko funkcjonariusz ppubliczny lub inna upoważniona (przez
    > ustawę) osoba.

    np. pracodawca...

    KG

  • 33. Data: 2005-03-23 18:16:22
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > np. pracodawca...

    Pracodawca nie jest upoważniony na mocy ustawy do wystawiania
    zaświadczeń o zarobkach. Po prostu zaświadczeń takich nie przewiduje
    żadna ustawa. Oczywiście z tego co mi wiadomo.

    --
    @ Johnson
    --- za treść postu nie odpowiadam

  • 34. Data: 2005-03-23 18:20:25
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Shady napisał(a):
    > A powiedz mi - jakie bede miałą inne wyjscie jesli tak zawyrokuja?? Niestety
    > nigdzie nie moge znalesc informacji jakie mogą być widełki takiej
    > grzywny....

    nie chcesz wiedzieć ;)
    teoretycznie od 100 do 720000 zł

    KG

  • 35. Data: 2005-03-23 18:32:07
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Johnson napisał(a):

    > Pracodawca nie jest upoważniony na mocy ustawy do wystawiania
    > zaświadczeń o zarobkach. Po prostu zaświadczeń takich nie przewiduje
    > żadna ustawa. Oczywiście z tego co mi wiadomo.

    Precyzując art. 271 kk dotyczy według mnie tylko dokumentów o
    charakterze publicznoprawnym, a nie dokumentów o charakterze prywatnym.
    Zaświadczenie o zarobkach dotyczy treści stosunku cywilnoprawnego, jakim
    jest umowa o pracę i nie obejmuje sfery publicznoprawnej. Zaświadczenie
    o zarobkach stwierdzające nieprawdę może być co najwyżej rozważane w
    ramach oszustwa, ale to jest uzależnione od zamiaru i wiedzy wystawiającego.
    Ale oczywiście to tylko mój pogląd. Orzecznictwo SN jest wahliwe w tym
    zakresie.

  • 36. Data: 2005-03-23 18:35:50
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
    > Precyzując art. 271 kk dotyczy według mnie tylko dokumentów o
    > charakterze publicznoprawnym, a nie dokumentów o charakterze prywatnym.

    Czy ja wiem, w przepisie takiego ograniczenia nie ma, w szczególności
    nie ogranicza on kategorii dokumentów, w których może dojść do
    poświadczenia nieprawdy.

    KG

  • 37. Data: 2005-03-23 18:46:12
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    kam napisał(a):

    > Czy ja wiem, w przepisie takiego ograniczenia nie ma, w szczególności
    > nie ogranicza on kategorii dokumentów, w których może dojść do
    > poświadczenia nieprawdy.

    Interpretacja doktrynalna i sądowa. Ale nie upieram się. Ja miałbym
    wątpliwości.

  • 38. Data: 2005-03-23 18:50:11
    Od: Sebol <"lobo_(usun_to)"@autograf.pl>

    Dnia Wed, 23 Mar 2005 19:16:22 +0100, Johnson naskrobał(a):

    > Pracodawca nie jest upoważniony na mocy ustawy do wystawiania
    > zaświadczeń o zarobkach. Po prostu zaświadczeń takich nie przewiduje
    > żadna ustawa. Oczywiście z tego co mi wiadomo.

    "Pod koniec sierpnia 2004 r. Pan Ryszard lat 56 mieszkaniec Dzierżoniowa
    zakupił w systemie sprzedaży ratalnej w sklepie RTV w Dzierżoniowie
    telewizor marki Sony o wartości 3200 zł. Zdarzenie jak jedno z wielu, gdyby
    nie fakt, że Pan Ryszard był człowiekiem bezrobotnym, a do zakupu sprzętu w
    systemie sprzedaży ratalnej potrzebne jest zaświadczenie o zarobkach i
    zatrudnieniu. Pan Ryszard jednak mimo tego przedstawił takie zaświadczenie,
    które było wystawione przez jedną z dużych firm działających na terenie
    miasta Dzierżoniów.
    Sprawa oszustwa nie wyszła by na światło dzienne, gdyby Pan Ryszard
    systematycznie spłacał raty kredytowe. Gdy zaprzestał spłat kredytu o
    sprawie została poinformowana Policja ze względu na fakt, że firma
    windykacyjna nie zastała w mieszkaniu kredytobiorcy zakupionego telewizora.
    W trakcie toczącego się postępowania Policję szczególnie interesowało,
    gdzie jest zakupiony telewizor oraz kto wystawił fałszywe zaświadczenie. W
    trakcie długotrwałych czynności procesowych ustalono, że syn kredytobiorcy
    Łukasz lat 22 pożyczył od jednego z młodych dzierżoniowskich
    przedsiębiorców 2000 zł i nie miał z czego zwrócić pożyczonej kwoty ze
    względu na fakt, że również jak ojciec był osobą bezrobotną.
    Gdy przyszło do zwrotu pożyczki przedsiębiorca zaproponował Łukaszowi,
    że ten w ramach zwrotu długu zakupi dla niego telewizor w systemie
    sprzedaży ratalnej, a Łukasz zajmie się spłatą kredytu. Łukasz zgodził się
    lecz stwierdził, że nie ma wymaganego zaświadczenia o zatrudnieniu i
    zarobkach bo jest bezrobotnym. Przedsiębiorca powiedział mu , że takie
    zaświadczenie mu załatwi. Aby uwiarygodnić zaświadczenie Łukasz wraz z
    przedsiębiorcą ustali, że zakupu telewizora dokona jego ojciec, który jako
    osoba starsza nie będzie wzbudzał większych zastrzeżeń sprzedawcy niż osoba
    młoda. Jak ustalili tak też zrobili i zakupiony telewizor marki Sony trafił
    do mieszkania przedsiębiorcy.
    W chwili obecnej ojcu i synowi przedstawiono zarzuty za oszustwo i
    fałszowanie dokumentów. Natomiast naszemu przedsiębiorczemu, młodemu
    przedsiębiorcy został przedstawiony zarzut sprawstwa kierowniczego za
    dokonanie oszustwa i poświadczenia nieprawdy w dokumentach."

    http://www.policja.dzierzoniow.dsw.pl/komunikaty_10_
    04.htm

    --
    United Devices Cancer Research Project
    www.grid.org

  • 39. Data: 2005-03-23 19:17:47
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    Sebol napisał(a):

    [casus ciach ...]

    Zgodzę się że przedsiębiorca popełnił oszustwo, ale nie popełnił czynu
    określonego w art. 271 kk, gdyż nie miał prawa wystawiania zaświadczenia
    o zarobkach osobie, która nawet nie była jego pracownikiem.
    Jest nawet takie dorzecznie SN z taką wyraźna tezą, ale zapomniałem jego
    danych :(

  • 40. Data: 2005-03-23 20:50:46
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Johnson napisał(a):
> [...]
    > o zarobkach osobie, która nawet nie była jego pracownikiem.
    > Jest nawet takie dorzecznie SN z taką wyraźna tezą, ale zapomniałem jego

    I KZP 12/2004
    choć orzeczenie nieco absurdalne...

    KG